Navne-hitlister, hvorfor vil i ikke bruge navne derfra?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. januar 2011

VNB

Vi valgte navnet Viktor allerede mens han lå inde i maven (Vi kendte dog ikke kønnet på baby før han blev født)

det har været en laaang kamp for os at få det her lille ønskebarn, og Viktor betyder "Sejr" (på engelsk) og det er virkelig en SEJR at have fået ham

Selvom vi ikke kendte kønnet, tror jeg bare vi vidste han HVIS det blev en dreng, så ville han ligne en lille Viktor, og vi var begge helt tosset med navnet! Så da vi på fødestuen fik afvide at det var en lille dreng blev vi overlykkelige!

Efterfølgende har vi så set at Viktor (dog stavet med c) ligger ret højt på navnelisten, nr 7 mener jeg... ? men det er fuldstændig ligegyldigt... vi anede ikke at det var så populært at hedde det..

Sidste uge var jeg nede og víse ham frem på mit arbejde, og da de spurgte hvad han hed, råbte min ene kollega "Viktor?! JA det hedder ALLE drengebørn sku idag! Hvor kedeligt!"

øøøøøh!?  tak for den kommentar søster løgsovs!

Det eneste der betyder noget at er man SELV elsker navnet, og det gør vi! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2011

Ciss

Selvfølgelig skal man da vælge det navn man aller bedst kan lide - og det navn som passer aller bedst til barnet!

Samtidig må jeg indrømme, at da vi sad med de lange navnelister helt i begyndelsen, så skævede jeg lidt til toprangeringerne. For så længe vi ikke havde én bestemt favorit, så syntes jeg, det var mest praktisk at barnet ikke hed det samme som naboens børn. Det var så lige ved at ske alligevel, fordi vi snakkede om Kornelia (det navn ville jeg så gerne have til den første) og det havde naboen bestemt at deres pige skulle hedde (uden at sige det til nogen). Vi havde termin med to dages mellemrum. Nu skiftede de mening, da de så hende, og vi endte med et helt andet navn, men det kunne have været to Korneliaer med fødselsdag samtidig i to nabohuse.

Da jeg voksede op, var der to som hed Hanne og var lige gamle. De var fysisk ganske forskellige og blev kaldt Store-Hanne og Lille-Hanne. Jeg tror ikke nogen af dem satte pris på den betegnelse....

Anmeld

17. januar 2011

bagger26

Jeg har valgt navne JEG kan lide og syntes passede til lige præcis mine børn. At navnet Mads ligger på 10. pladsen på hitlisterne er ikke noget vi mærker til, han er lige startet i børnehave med 55 børn og er den eneste der hedder Mads.. Så bare fordi de ligger højt på listen, så er det ikke ensbetydende med at alle børn hedder det... Sofia ligger som nr 16. og ja jeg kender da heller ikke til andre i byen der hedder det, men nu må vi se når hun starter i børnehave engang om der er andre Sofia'er og hvis der er, så pyt med det.. Hun er nu en gang en Sofia..

Anmeld

17. januar 2011

RiUL

TbCp skriver:

Men så skal man vel ud i nogle virkelig specielle navne hvis man ikke vil have andre hedder det.... Som Vindueskarm eller toiletbørste, så er man da sikker på at ingen andre hedder det

Nej det ved jeg selvfølgelig godt er noget pjat, mener bare ikke at der går noget af barnets personlighed fordi 3 andre hedder det.

Anmeld

17. januar 2011

Lunae

TbCp skriver:

Jeg læser/hører tit at mange ikke vil have et navn til deres kommende barn som ligger på top 25/50 og så undrer jeg mig igen, hvorfor ikke?
Hvis det navn i allerbedst kan lide ligger på en af listerne hvad så? Er det ikke lige meget hvis det er det navn i er faldet for?
Barnet bliver vel hverken mere eller mindre unik af om navnet ligger på top 5 eller top 1000?

Det er ikke fordi jeg synes det er dumt, jeg tror bare ikke jeg forstår det.

Vi valgte et navn vi kunne lide og som så passede til vores datter, uden at kigge på hit-listerne. Så om det lå nr 3 eller 105 var helt lige meget, det var et navn vi kunne lide.

Så hvorfor vil i ikke bruge navne der ligger på de lister?

Vi bruger ikke rigtig de mest populære navne, for at undgå at vores børn bare bliver IDA f eller William f, hvis du forstår vores datter hedder Camille - det er ikke syndeligt populært, men hellere ikke sådan mærkeligt! Giver det mening!?

Anmeld

17. januar 2011

henh01

Vi havde også snakket om at det var en lile Viktor der lå og gemte sig i maven, men efterhånden som graviditeten skred frem og jeg gentagne gange mødte barnevogne med små Viktorer i, ja så blev jeg træt af navnet. Der besluttede jeg mig for at jeg ville have et navn der var specielt nu hvor manden ikke ville accepterer Valdemar Heldigvis var vi begge helt vildt med Noam. Vi får mange kommentar på navnet og det er ret træls, men vi elsker det og så vil vi lave bæ på hvad andre mener

Anmeld

17. januar 2011

otlitrom

VNB skriver:

Vi valgte navnet Viktor allerede mens han lå inde i maven (Vi kendte dog ikke kønnet på baby før han blev født)

det har været en laaang kamp for os at få det her lille ønskebarn, og Viktor betyder "Sejr" (på engelsk) og det er virkelig en SEJR at have fået ham

Selvom vi ikke kendte kønnet, tror jeg bare vi vidste han HVIS det blev en dreng, så ville han ligne en lille Viktor, og vi var begge helt tosset med navnet! Så da vi på fødestuen fik afvide at det var en lille dreng blev vi overlykkelige!

Efterfølgende har vi så set at Viktor (dog stavet med c) ligger ret højt på navnelisten, nr 7 mener jeg... ? men det er fuldstændig ligegyldigt... vi anede ikke at det var så populært at hedde det..

Sidste uge var jeg nede og víse ham frem på mit arbejde, og da de spurgte hvad han hed, råbte min ene kollega "Viktor?! JA det hedder ALLE drengebørn sku idag! Hvor kedeligt!"

øøøøøh!?  tak for den kommentar søster løgsovs!

Det eneste der betyder noget at er man SELV elsker navnet, og det gør vi! 

Sjovt at læse din historie, for tanken havde strejfet mig og jeg havde overvejet at spørge..

Jeg synes Viktor er et fint navn, og tanken havde også strejfet os, netop som symbol på kampen det var at blive gravid. Men jeg har sagt nej.. Fordi det ligger for højt på listen.. Jeg ved ikke, hvorfor det betyder så meget for mig, for i bund og grund er det ligegyldigt.

Jeg synes det er dejligt I har fået Jeres Viktor, og hende søster løgsovs skulle bare lukke skuffen!!

Kitty, og den hemmelige i maven

Anmeld

17. januar 2011

TbCp

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvis man er sammen med en fra et andet land, at man så gerne vil finde et navn som kan bruges i begge lande.

Men at et barn/barns navn bliver mindre personligt fordi 5 andre hedder det, det forstår jeg simpelthen ikke. Det er vel ikke navnet der skaber personligheden?

Og hvis man så virkelig ikke vil have at ens barn har det samme navn som andre, hvorfor så ikke gå helt derud hvor man kalder barnet Cykelstativ eller Hjertegryn? Så er man da helt sikker på at navnet bliver unik

Og selvom der så er 3 andre der hedder det samme og de så bliver Liva A, Liva B og Liva C.... så er de jo et eller andet sted stadig helt unikke, for så er de jo Liva A og ikke Liva B.... hvis i forstår...

Nå folk skal for min skyld have lov at vælge de navne de nu engang vælger, om de så står på top 5 eller ej.
Ville bare gerne høre nogle grunde til at man fravælger navne fordi de står på "hitlisterne".

Anmeld

18. januar 2011

VNB

kitty skriver:

Sjovt at læse din historie, for tanken havde strejfet mig og jeg havde overvejet at spørge..

Jeg synes Viktor er et fint navn, og tanken havde også strejfet os, netop som symbol på kampen det var at blive gravid. Men jeg har sagt nej.. Fordi det ligger for højt på listen.. Jeg ved ikke, hvorfor det betyder så meget for mig, for i bund og grund er det ligegyldigt.

Jeg synes det er dejligt I har fået Jeres Viktor, og hende søster løgsovs skulle bare lukke skuffen!!

Kitty, og den hemmelige i maven

hihi nå du havde regnet den ud??  Det er ellers ikke særlig mange som har lagt mærke til det

men ud over at navnet betyder det, så synes vi også at det er mega pænt, og vi var helt sten sikre på at han skulle hedde det

Vi kender heller ikke nogen som hedder det, selvom rigtig mange af vores venner og bekendte har drengebørn.

Jeg faldt faktisk også en dag over en artikel hvor der stod at børn der havde de samme navne ofte holdt sammen. Altså hvis 2 i en klasse hedder det samme kunne disse to skabe et sammenhold. Hvor imod børn der har vildt specielle navne oftere må høre for det i form af drilleri fra de andre børn...

Ved ikke om det passer... Men hvis Viktor skulle komme i børnehave/skole med en som hedder det samme, er det ihvertfald ikke jordens undergang for os

Kan dog også sagtens forst hvis man ønsker at kalde ens barn for noget helt specielt som der ikke er særlig mange andre der hedder. Det er jo fuldstændig en smags sag

uha hvor blir det spændende hvad den hemmelige i maven kommer til at hedde I Kender stadig ikke kønnet vel?

Anmeld

27. januar 2011

BellaT

Tjuhl skriver:

efter et eventyr Søren skrev til mig engang, hvor jeg var barn af Solen og vores førstefødte derfor skulle opkaldes efter den

Tjuhl, ved du at der findes en babybog, der hedder Vores Lille Sol? Altså sådan en bog hvor man skriver alt om babyen ned. Den er rigtig sød og passer da perfekt til Sol.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.