For mig lyder det også helt vildt mærkeligt at I ikke kan få noget - vi bor i samme kommune, så håber du kan bruge min erfaring lidt. 
Vi er 2 voksne i husstanden pt. Jeg har valgt at tage SUlån, da jeg ikke behøver arbejde så. SU lånet har INGEN indflydelse på tilskud til friplads, ansøgning om boligstøtte osv. fordi det er LÅNTE penge.
Vi står over for et worst case scenario til sommer, der hedder 3 mdr. baby, mor på SU/praktikløn og far på dagpenge. Worst-case, i know, men vi har alligevel forsøgt at forberede os på det. Skulle det ske, vil vores år 2011 indkomst samlet være under 300.000. Kan ikke huske hvor meget, men vi vil da kunne få ca. 1500 i boligstøtte. Det er immervæk nogle penge at spare....
Bare husk at det ikke regnes på månedsbasis men på årsbasis. Det udbetales tilgengæld på månedsbasis.
Dvs. at hvis grænsen for at modtage boligstøtte fx. er på 500.000 om året i samlet hustandsindkomst - det aner jeg ikke om det er, bare et eksempel - så kan du bruge de 500.000 på 9 mdr. men ikke være berettiget til boligstøtte de sidste 3 uanset indkomst, for "beløbet" er brugt op.
Derudover så ER Kolding Kommune tunge at danse med pr. tlf. Det har de ALTID været, og det bliver de squ nok ved med at være. Derfor er mit råd, at du går på borger, udskriver de blanketter du skal bruge (ansøgning om økonomisk friplads, ansøgning om boligstøtte osv.) samt sørger for at have Jeres årsopgørelser fra SKAT med, og div. andre "oversigtspapirer" og så tropper du op på kommunen og går ikke derfra før de har hjulpet dig. Om du så skal trygle, tigge, plage og tude, så holder du fast på, at de skal hjælpe med at udfylde de papirer.
Bortset fra det almindelige SU lån, er der jo faktisk også mulighed for et ekstra lån via SU styrelsen, når man er forsøger, kan ikke helt huske hvor meget og hvordan og hvorledes, men som en anden nævner i tråden er det MEGET billigere end at gå i banken. Banken vil muligvis tilbyde en kassekredit, men der har man tildens til at bruge pengene "her og nu" for at lappe huller. Med SU lånet bliver pengene en del af din faste månedlige indkomst (sådan har jeg det i hvert fald) og jeg tænker ikke over det er et lån. Jeg ved selvfølgelig godt jeg skal betale dem tilbage, men det er ikke nu, og det er ikke den dag jeg står med beviset i hånden.
SU lånets rente er 4% mens man læser - hvis man er meget heldig, og får et BILLIGT forbrugslån i banken, er renten fra ca. 9% efter min erfaring...
Ved slet ikke om du kan bruge mit lange indlæg til noget, men sender dig et kram uanset, og håber det hele løser sig for Jer. Evt. kunne din kæreste søge job som ufaglært lagermand/chauffør hos UPS - arbejdsmiljøet skulle være kanon, masser af unge mennesker der hygger sig, og lønnen er også ok. Ved godt det ikke er det han er uddannet til, men meget (ikke alt) er bedre end dagpenge!