Faderen vælger os fra

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

987 visninger
19 svar
0 synes godt om
7. januar 2011

Anonym trådstarter

Jeg skriver dette indlæg anonymt, fordi jeg ikke ønsker at enhver fra nettet kan komme ind og læse min historie her og forbinde det med min identitet. I er meget velkommen til også at svare anonymt.

Jeg har lige haft en alvors snak med mit barns far idag, fordi jeg synes, at han er meget fraværende, både fysisk og på andre måder. Vi er ikke par, men primært venner og kommende forældre. Vi har fra starten af haft den aftale, at han sku være far til barnet, men at han ikke sku tvinges til mere end han havde lyst til, fordi det var mig, der gerne ville være mor og fordi vi ikke rigtig vidste, hvor det bar henaf med os. Men vi har mere sammen end bare venskab til at jeg synes, det er ok, at han forholder sig så uforpligtende. Det sårer mig, at han ikke ønsker mere og jeg har svært ved at fortsætte vores relation på denne måde.

Da vi mødte hinanden for næsten 2 år siden startede vi med at kæreste lidt, men for ca. et år siden fandt vi ud af, at det skulle vi ikke - eller dvs. det var nok overvejende ham, der var kommet frem til den konklusion, at han havde brug for at være alene. Men vi har gerne villet hinanden alligevel, både som venner og elskende, og troet på, at vi kunne finde ud af, at være forældre sammen.

Men især det sidste halve år har han været meget fraværende og optaget af sit eget og jeg føler mig lidt forsømt, både som ven, men også som kommende mor til hans barn. Og jeg bekymrer mig for hans fremtidige engagement også ift. hans barn.

Det hele er efterhånden på hans præmisser. Jeg må ikke ha for mange forventninger, må ikke stille krav, fx til en bestemt mængde af hans tid og opmærksomhed. Jeg reserverer en del tid i min kalender og mit liv til ham, men det føler jeg ikke han gør med mig. Han vil ikke lave forpligtende aftaler og vi er stort set kun sammen, når han har lyst til det. Ikke når jeg har behov for ham. For han har andet i sit liv, som kommer i første række: hans børn, hans job, hans venner. Og han virker ikke til at ha behov for mig. Det skyldes nok at jeg dækker de behov, han måtte ha i min retning. Han behøver ikke spørge. Det er primært mig, der ringer til ham - selvom han sms'er næsten daglig - det er mig, der inviterer ham og spør, om vi skal ha en weekend sammen. Han får også sex i det omfang, han har behovet. Så han har ikke behov for at søge en anden kvinde - har han selv sagt. Og det er jo fint for mig, men hvem dækker mine behov ? Jeg savner en partner eller bare en, der også ønsker at være der for mig. En der har behov for mig og tager initiativet til samvær. En som kan være der også i hverdagen og ikke kun 2-3 gange på 5 md. og som også vil være noget for mit barn.

Måske er det mine behov, der har ændret sig, men jeg synes bare ikke længere, at det er tilfredsstillende og nok for mig det lidt, han kan give. Og jeg sidder nu og er utrolig ked af det. Både på mine vegne over at være involveret med en mand, som dybest set ikke synes at ville mig mere end det, og på mit barns vegne, over at få en far, som ikke prioriterer det. Jeg havde nok en eller anden forestilling om, at vi måske ville blive mere knyttet til hinanden, når barnet først var en realitet og var også åben for, at det måske ku betyde at vi fandt sammen igen som par, på en anden måde end tidligere. Men for ikke at foranledige en misforståelse, så vil jeg lige sige, at det på ingen måde var for at binde ham til mig, at jeg ville ha et barn. Barnet og moderskabet var noget, jeg havde besluttet mig for, før jeg mødte ham.

Jeg har indtil videre været afklaret med at skulle være alene mor og overvejede en anonym donor, inden jeg mødte min ven. Men grunden til at jeg valgte min ven som far, var netop så at jeg havde en, der kunne dele oplevelsen med mig og også slæbet og som kunne og ville være far for mit barn. Det var min opfattelse, at min ven havde sagt ja til disse ting. Men vi har nok en lidt forskellig opfattelse af, hvad det indebærer og i hvilket omfang. Jeg er lidt chokeret over, at man som mand kan være så unattached til sit eget barn og moderen til sit barn. Synes det er lidt afstumpet og usundt. Da jeg mødte ham, var det netop hans evne til omsorgsfuldhed, empati og kærlighed, jeg værdsatte så meget. Men det er der ikke meget af lige nu. Nu har han sit eget ego og egne behov i centrum og virker ikke særlig villig til at være der for mig, hvis det betyder, at han samtidig skal give afkald på noget.

Jeg vil nødigt ha, at mit barn skal vokse op og føle sig uelsket og nedprioriteret eller føle at far ikke er der, ligesom jeg selv er vokset op med, og overvejer derfor, om jeg helt skal skippe ham og gøre plads til en anden mand i mit liv. En som elsker mig og gerne vil være der for mig, og som også ønsker at være noget for mit barn. Men om jeg finder det, kan jeg jo ikke vide, og så er jeg ihf helt alene. Føler bare lige nu, at jeg nøjes med for lidt. Jeg er træt af ikke at kunne stille nogle krav og ha nogle forventninger til et menneske, som er så tæt på mig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2011

Pige2009

Jeg tror, du skal adskille dét at han er far til barnet og dét at I er i forhold - løst eller ej.

Du skal fokusere på dit behov og forsøge at gøre dig fri af ham inden det ender i et afhængighedsforhold. Tro mig. Jeg har selv gennemlevet det de sidste to år og er først nu ved at komme videre. Vi har også et barn sammen.

Du skal gøre ham det klart, at når barnet kommer, så må I have lavet nogle faste aftaler omkring samvær osv., så det ikke blot sker i flæng og på hans vilkår. Det skal være på dine og barnets vilkår, når du først har født eller slet ikke...

Anmeld

7. januar 2011

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Og det er jo fint for mig, men hvem dækker mine behov ?

Jeg mener selvfølgelig, at "det er jo fint nok for HAM....."

-

Anmeld

7. januar 2011

Anonym trådstarter

Baagøe skriver:

Jeg tror, du skal adskille dét at han er far til barnet og dét at I er i forhold - løst eller ej.

Hvad mener du ? Altså at jeg skal holde mine egne behov og følelser væk og ikke stille krav til ham personligt ? For det er jo ikke helt så nemt. Vi HAR jo noget sammen. Selvom vi "kun" er venner, så har jeg jo også nogle forventninger i den retning. Og det er vi ikke kun, for vi har også et seksuelt liv sammen, sådan lidt on and off, og det er svært ikke at få romantiske følelser og ønsker om den lille familie, når vi så samtidig har et barn sammen.

Du skal fokusere på dit behov og forsøge at gøre dig fri af ham inden det ender i et afhængighedsforhold. Tro mig. Jeg har selv gennemlevet det de sidste to år og er først nu ved at komme videre. Vi har også et barn sammen.

Hvordan har du selv oplevet det og kommet ud af det ? Ku være godt at høre lidt af din historie....hvis du vil fortælle det.

Du skal gøre ham det klart, at når barnet kommer, så må I have lavet nogle faste aftaler omkring samvær osv., så det ikke blot sker i flæng og på hans vilkår. Det skal være på dine og barnets vilkår, når du først har født eller slet ikke...

Ja, det ville jeg også gerne, men når jeg forsøger at diskutere det med ham, altså få svar på, hvor meget han har lyst til og i hvilket omfang jeg og barnet kan regne med ham, så siger han bare, at det kan han ikke sådan helt svare på eller sætte på en formel. Og det hænger jo nok sammen med, at han er bange for at forpligte sig til noget, som hans følelser så alligevel ikke vil være med til. Han er generelt ikke så god til at mærke sig selv og sætte ord på og han vil ikke stå i en situation, hvor han gør noget, han ikke har lyst til. Så det gør mig usikker på, om jeg overhovedet kan regne med ham, fx de første tre md., hvor jeg også har brug for lidt nattesøvn ind imellem og lidt aflastning. Og kan jeg ikke det, så er jeg jo i det mindste nødt til at vide det, så jeg kan lave andre aftaler, fx med familien, så de kan hjælpe mig lidt. Men jeg ville jo helst, at det var ham. Også for barnets skyld.

Et eller andet sted synes jeg, han er skide urimelig, men jeg kan jo ikke tvinge ham til noget. Og det er også svært at erstatte ham, for at date mens man er gravid eller ammer, det er altså ikke lige sagen. Så de næste 1-2 år af mit liv er jo enten afsat til ham eller  også skal jeg være helt alene. Ind imellem tænker jeg  bare, at det måske er det bedste at skippe ham, for at komme videre og gøre plads til en anden.

Tak for dit svar

Har svaret dig i citatet....

Anmeld

7. januar 2011

Anonym trådstarter

Det er også bare skide svært at skippe ham ud af mit liv, for jeg holder jo af ham og ved, at han også holder af mig. Ved sgu ikke, hvad jeg skal gøre......blir bare skide ked af at mærke alt det der ikke er. Det gør ondt, at være så lidt prioriteret. Også på mit barns vegne blir jeg skide ked af, at han som fader ikke er mere begejstret og vild med tanken om sit kommende barn og villig til at give afkald på mere. Jeg havde nok ikke forestillet mig, at det ville gøre så ondt. Og jo mere vi er sammen og tæt, jo mere gør det ondt, når jeg så mærker hans manglende engagement i den henseende.

Tror han forestiller sig, at vi kan have et fuldstændig afklaret forhold, og være forældre sammen, ligesom man måske er med en ex, som man har en god kontakt til men ikke mere. Men vi er jo ikke ex'er på den måde. Vi er stadig seksuelt sammen og tæt og ingen af os ser andre.

Anmeld

7. januar 2011

Pige2009

Anonym skriver:

Tak for dit svar

Har svaret dig i citatet....

Jeg vil gerne fortælle om det, men det er temmelig kompliceret, så jeg skriver imorgen. OK?

Anmeld

8. januar 2011

Anonym trådstarter

Baagøe skriver:

Her er lidt baggrundsviden

https://www.baby.dk/debat/64616pi1/enlig-morfar/er-knust.aspx

https://www.baby.dk/debat/69476pi1/parforhold/kan-snart-ikke-mere.aspx

https://www.baby.dk/debat/73280pi1/parforhold/har-endelig-set-lyset.aspx

Har lige læst noget af de to første tråde. Det lyder som en utrolig hård og kompliceret historie. Træls at det skal være på den måde. Håber det bedste for dig.

Heldigvis er min situation ikke helt så kompliceret og det tror jeg heller ikke den bliver. Det er nok nærmere en lidt anden situation, idet der ikke er en kamp om barnet, men nærmere et spm om, at jeg føler mig alene med det. Og det vil jeg dog hellere, end at skulle slås med en far, der forsøger at ta mit barn fra mig eller at jeg er tvunget til at dele hende på halv tid.

Men det løser selvfølgelig ikke mit problem

Anmeld

8. januar 2011

Anonym trådstarter

Men det vi har til fælles er måske tvivlen på, om de gode mænd og det gode forhold findes. Man kan godt miste troen med sådanne spader.

Det jeg undrer mig over gang på gang er, hvordan mænd kan virke hengivne, når man er sammen med dem, men så alligevel handle så uhengivent og selvisk. Det hænger ikke logisk sammen i min verden. Min ven virker også egentlig ret kærlig og hengiven ind imellem, når vi er sammen. Ikke bare over for mig, men også overfor min kat og mit hjem osv. Som om han elsker mig/os - altså ind imellem. Og så kan han alligevel være så fjern og indifferent og vælge sig selv og sit singleliv. Hvis og når jeg hengiver mig på den måde, så mener jeg også noget med det. Så er det i kærlighed og har en indbygget forpligtelse og et indbygget løfte og troskab og hengivenhed. Så kan vedkommende regne med mig. Uanset om det nu er en mand i kærlighed, eller en ven. Når en person betyder noget for mig, så er jeg der også, i tykt og tyndt. Men det har jeg aldrig oplevet, at en mand har været for mig. Så spørgsmålet er, om man er bedre tjent med kun at regne med sig selv. Men det er jo sørgeligt, hvis det skal være sådan, syns jeg.

Anmeld

8. januar 2011

Pige2009

Anonym skriver:

Har lige læst noget af de to første tråde. Det lyder som en utrolig hård og kompliceret historie. Træls at det skal være på den måde. Håber det bedste for dig.

Heldigvis er min situation ikke helt så kompliceret og det tror jeg heller ikke den bliver. Det er nok nærmere en lidt anden situation, idet der ikke er en kamp om barnet, men nærmere et spm om, at jeg føler mig alene med det. Og det vil jeg dog hellere, end at skulle slås med en far, der forsøger at ta mit barn fra mig eller at jeg er tvunget til at dele hende på halv tid.

Men det løser selvfølgelig ikke mit problem

Vi kæmper heldigvis heller ikke om Laura...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.