Peiner skriver:
Hvordan har I taget snakken med din mor..? Det er jo netop svært fordi de tager de SÅ personligt, selvom jeg flere gange fremhæver over for dem, at det ikke er dem som mennesker jeg har noget imod, men at det er røgen og det at Alexander udsættes for det.
Min søster og jeg har sagt til mor hele vores barndom at hun skal stoppe, at hun vil dø af det og hun ved godt at vi syntes at det er ulækkert. Min søster ryger selv idag desværre. Mor har stoppet nogle få gange, men er så gået i gang igen. Egentlig tror jeg ikke at hun har lyst til at stoppe. Det er ikke fordi hun gerne vil være afhængig af cigeretterne, men hun har heller ikke lyst til at undvære dem.
Da vi fik børn sagde vi til dem, at børnene ikke måtte være i nærheden af hende når hun røg, men vi har egentlig aldrig sagt noget om hvor vi mente at hun skulle ryge. Hun begyndte selv at sidde ved vinduet at ryge, og det roste vi hende så for. Min far er så blevet lungesyg, og vi har talt med hende om at det ikke var sundt eller godt for far at hun røg i nærheden af ham. Da de så renoverede huset kom det helt af sig selv, for hun havde jo ikke lyst til at alt det nye de fik lavet skulle dækkes af et lag nikotin. Hun fik sig så et rygeværelse, hvor hun også selv forbyder at børnene kommer. Det har vi rost hende meget for, det er mærkbart anderledes at komme på besøg hos dem nu, og det har vi også rost hende for. Men hold da kæft hvor lugter det fælt på hendes rygeværelse
. Min fars jagtudstyr står på det værelse, og han har været tæt på at opgive at komme på jagt, fordi han skal ind efter det
.
Min svigermor ryger også, svigerfar er stoppet. De røg i køkkenet førhen, men nu ryger hun kun ude. Det er rigtig dejligt.
Da vi fik børn blev vores hjem fuldstændig røgfri. Jeg har aldrig været udsat for at nogle rygere har været utilfredse med det. Faktisk oplever jeg gennerelt at rygere er blevet meget hensynsfulde, selvfølgelig med undtagelser.
Anmeld