Den rygende svigerfamilie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. januar 2011

missie20

Jeg syntes det er hul i hovedet og egoistisk og ryge i ens eget hjem når der kommer baby eller småfolk. Du træffer den beslutning at de skal udsættes for din uvane,(passiv rygning som enda er vildt usund og skadelig for alle. Bum så er min mening skrevet.
Så jeg syntes din svigermor er helt forkert på den. Hun har dårlig samvigtighed og derfor bliver hun gal på dig. Men syntes nu også din kæreste/mand kunne oppe sig lidt, for at vise han står ved din side. Men han føler sig sikkert som en lus mellem 2 negle.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2011

Mi

Peiner skriver:

Hvor må det være super dejligt for Jer at komme hos din mor, som omstændighederne er nu. Det er jo stort set blevet et røgfrit hjem nu.

Grunden til at jeg valgte at sige til dem, at jeg ønsker rygningen udenfor fremover hos dem er fordi, de klart har brudt den aftale, som i sin tid blev lavet. En aftale, som alle parter var sådan okay med. Og hvis den aftale sådan kan gradbøjes alt efter årstiden, så er det nemmest med en helt klar fast aftale om rygning udenfor.

Jeg mener også at du kan have en holdning til at de skal ryge ude når i er på besøg, og jeg syntes slet ikke at det er urimeligt. Men da det jo er deres hjem, kan de jo gøre som de har lyst, uden at i kan gøre noget ved det. Og vælger de at ryge inde, så må i jo træffe beslutning om hvad i vil stille op med det. Rygere bliver bare let meget følsomme når de fornemmer kritik af deres vaner. Det er jo i bund og grund et misbrug som få rygere er stolte af. Min mor har i hvert fald altid taget det meget personligt når vi har bedt hende stoppe med at ryge, også selvom hun ved at vi gør det fordi vi elsker hende og gerne vil have at hun er rask.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

3. januar 2011

Bb3031

MarianneSonne skriver:

Jeg mener også at du kan have en holdning til at de skal ryge ude når i er på besøg, og jeg syntes slet ikke at det er urimeligt. Men da det jo er deres hjem, kan de jo gøre som de har lyst, uden at i kan gøre noget ved det. Og vælger de at ryge inde, så må i jo træffe beslutning om hvad i vil stille op med det. Rygere bliver bare let meget følsomme når de fornemmer kritik af deres vaner. Det er jo i bund og grund et misbrug som få rygere er stolte af. Min mor har i hvert fald altid taget det meget personligt når vi har bedt hende stoppe med at ryge, også selvom hun ved at vi gør det fordi vi elsker hende og gerne vil have at hun er rask.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Hvordan har I taget snakken med din mor..? Det er jo netop svært fordi de tager de SÅ personligt, selvom jeg flere gange fremhæver over for dem, at det ikke er dem som mennesker jeg har noget imod, men at det er røgen og det at Alexander udsættes for det.

Anmeld

3. januar 2011

Bb3031

missie20 skriver:

Jeg syntes det er hul i hovedet og egoistisk og ryge i ens eget hjem når der kommer baby eller småfolk. Du træffer den beslutning at de skal udsættes for din uvane,(passiv rygning som enda er vildt usund og skadelig for alle. Bum så er min mening skrevet.
Så jeg syntes din svigermor er helt forkert på den. Hun har dårlig samvigtighed og derfor bliver hun gal på dig. Men syntes nu også din kæreste/mand kunne oppe sig lidt, for at vise han står ved din side. Men han føler sig sikkert som en lus mellem 2 negle.

Ja, måske er det hendes samvittighed, som fik hende til at overreagere - at hun faktisk godt vidste, at hun var forkert på den. Det kan jeg da håbe på

Min kæreste er desværre ikke hjemme og har ikke oplevet disse episoder med dem, hvor de har brudt aftalen. Derfor har jeg jo også følt, at det burde være mig, som tog snakken med dem denne gang. Min kæreste er udsendt til Afghanistan, men kommer heldigvis snart hjem. Når han kommer hjem bliver vi nødt til at snakke med dem igen.

Anmeld

3. januar 2011

Mi

Peiner skriver:

Hvordan har I taget snakken med din mor..? Det er jo netop svært fordi de tager de SÅ personligt, selvom jeg flere gange fremhæver over for dem, at det ikke er dem som mennesker jeg har noget imod, men at det er røgen og det at Alexander udsættes for det.

Min søster og jeg har sagt til mor hele vores barndom at hun skal stoppe, at hun vil dø af det og hun ved godt at vi syntes at det er ulækkert. Min søster ryger selv idag desværre. Mor har stoppet nogle få gange, men er så gået i gang igen. Egentlig tror jeg ikke at hun har lyst til at stoppe. Det er ikke fordi hun gerne vil være afhængig af cigeretterne, men hun har heller ikke lyst til at undvære dem.

Da vi fik børn sagde vi til dem, at børnene ikke måtte være i nærheden af hende når hun røg, men vi har egentlig aldrig sagt noget om hvor vi mente at hun skulle ryge. Hun begyndte selv at sidde ved vinduet at ryge, og det roste vi hende så for. Min far er så blevet lungesyg, og vi har talt med hende om at det ikke var sundt eller godt for far at hun røg i nærheden af ham. Da de så renoverede huset kom det helt af sig selv, for hun havde jo ikke lyst til at alt det nye de fik lavet skulle dækkes af et lag nikotin. Hun fik sig så et rygeværelse, hvor hun også selv forbyder at børnene kommer. Det har vi rost hende meget for, det er mærkbart anderledes at komme på besøg hos dem nu, og det har vi også rost hende for. Men hold da kæft hvor lugter det fælt på hendes rygeværelse . Min fars jagtudstyr står på det værelse, og han har været tæt på at opgive at komme på jagt, fordi han skal ind efter det .

Min svigermor ryger også, svigerfar er stoppet. De røg i køkkenet førhen, men nu ryger hun kun ude. Det er rigtig dejligt.

Da vi fik børn blev vores hjem fuldstændig røgfri. Jeg har aldrig været udsat for at nogle rygere har været utilfredse med det. Faktisk oplever jeg gennerelt at rygere er blevet meget hensynsfulde, selvfølgelig med undtagelser.

Anmeld

3. januar 2011

Bb3031

Kirle skriver:

Har også en MEGET ubetænksom rygende svigerfamilie og selvfølgelig kan du sætte dagsordenen for det er noget af en trussel ikke at besøge dem hvis ikke de lader være med at ryge mens I er der. Også selvom I principelt ikke kan tillade jer at bestemme over dem i deres hjem. Så er det ikke at se barnebarnet et kæmpe pressionsmiddel så det kan man ligeså godt indse og så ellers glemme alt om den del af diskusionen.

Selvfølgelig skal de se drengen men hvordan? Det gør man nok bedst ligesom I har gjort at lave en aftale, og så overholde den Det er så der I har problemet for svigermiklerne har fundet det for svært at overholde. Og det vil de nok igen. Der må I være hurtigere ude næste gang. Ingen advarsler bare smut hvis de ikke overholder aftalen. Så vil de med tiden "lære det" men det giver ikke et specielt godt forhold til jer eller barnet særligt fordi det også udelukker dem som babysitter med overnatning fordi I jo ikke kan stole på dem.

Derfor tror jeg at I skal tage en snak med dem og lave pressionsbomberne falde : vil I passe jr? Vil I have besøg? Så må I respektere dette valg. Punktum.

Der er ingen nemme valg eller løsninger i sådane sager. Man må gøre op med sig selv om man vil have et fysisk sundere forhold eller et mindre anstrengt forhold. Jeg har valgt et fysisk sundere forhold netop pga astma og allergi i familien og kan næsten læse mellem linierne at du vil vælge det samme.

Så må I køre regelsætningen hårdere. 

Tusinde tusinde tak for dit indlæg  Det er lige hvad jeg har haft brug for at høre. Du skriver det på sådan en god forståelig måde. Du skriver hvad jeg tænker og føler og du rammer helt utroligt meget plet.

Vi vil helt sikkert tage snakken med dem og så kan jeg håbe på, at de i den mellemliggende tid, har tænkt det hele lidt igennem, så snakken denne gang går bedre og bliver holdt på et ordenligt niveau.

Anmeld

3. januar 2011

Alberts/

har lidt samme holdning som dig,

men jeg kan ikke bestemme i andre folks hjem, men har det så sådan at hvis folk ikk kan accepter at de ikke skal ryge der mens mig og min søn er der så kommer jeg bare ike, sur røv eller ej(;

Anmeld

3. januar 2011

Bb3031

MarianneSonne skriver:

Min søster og jeg har sagt til mor hele vores barndom at hun skal stoppe, at hun vil dø af det og hun ved godt at vi syntes at det er ulækkert. Min søster ryger selv idag desværre. Mor har stoppet nogle få gange, men er så gået i gang igen. Egentlig tror jeg ikke at hun har lyst til at stoppe. Det er ikke fordi hun gerne vil være afhængig af cigeretterne, men hun har heller ikke lyst til at undvære dem.

Da vi fik børn sagde vi til dem, at børnene ikke måtte være i nærheden af hende når hun røg, men vi har egentlig aldrig sagt noget om hvor vi mente at hun skulle ryge. Hun begyndte selv at sidde ved vinduet at ryge, og det roste vi hende så for. Min far er så blevet lungesyg, og vi har talt med hende om at det ikke var sundt eller godt for far at hun røg i nærheden af ham. Da de så renoverede huset kom det helt af sig selv, for hun havde jo ikke lyst til at alt det nye de fik lavet skulle dækkes af et lag nikotin. Hun fik sig så et rygeværelse, hvor hun også selv forbyder at børnene kommer. Det har vi rost hende meget for, det er mærkbart anderledes at komme på besøg hos dem nu, og det har vi også rost hende for. Men hold da kæft hvor lugter det fælt på hendes rygeværelse . Min fars jagtudstyr står på det værelse, og han har været tæt på at opgive at komme på jagt, fordi han skal ind efter det .

Min svigermor ryger også, svigerfar er stoppet. De røg i køkkenet førhen, men nu ryger hun kun ude. Det er rigtig dejligt.

Da vi fik børn blev vores hjem fuldstændig røgfri. Jeg har aldrig været udsat for at nogle rygere har været utilfredse med det. Faktisk oplever jeg gennerelt at rygere er blevet meget hensynsfulde, selvfølgelig med undtagelser.

Det lyder virkelig til at Jeres familier har været rigtig god til at tage hensyn. Hvor ville jeg ønske at min svigerfamilie tænkte lige sådan med en lille ny i familien.

De røg begge igennem alle deres graviditeter. Når de kan gøre det, så kan du sikkert forestille dig, hvor meget rygere de er og hvor svært det er at få dem til at indse, at det sundhedsmæssigt ikke er forsvarligt overfor et lille barn.

Men dette bliver jo ikke deres sidste barnebarn. Jeg skal være tante til sommer, så min svigermor skal være mormor og jeg er godt nok spændt på hvad hendes datter vil sige til at deres bebes udsættes for røg. Med 5 børn bliver min svigermor bedstemor til mange børn i fremtiden og jeg tror simpelthen ikke på at vi er de eneste med denne holdning til røg.

Nu håber jeg blot på at den kommende snak med dem går noget bedre end sidst og at vi, om ikke andet, kan snakke pænt til hianden og være gode venner bagefter.

Anmeld

3. januar 2011

tinasmor

Jeg vil heller ikke bestemme i deres hjem. Men de brød aftalen og det ville jeg ikke acceptere - og det skal jeg heller ikke.

At de vil ryge i deres hjem, når Alexander er tilstede, selvom de kender vores holdning til det og min families helbredsmæssige situation, ja det er deres valg. Men det valg vælger jeg så at ville undgå, ved ikke at tage Alexander op til dem.

Du spurgte efter folks meninger og det var så min. Håber ikke du tager det ilde op.

Jeg går ud fra, som du selv skrev, at det er fordi det pt kan være op til minus 10 grader udenfor at de har slækket på reglerne.

Hvis jeg havde været i din situation havde jeg ventet og set tiden an.

Jeg ville helt sikkert heller ikke være glad for at de slækkede på det, men på den anden siden, ville jeg heller ikke synes det var særlig "sundt" for et barn ikke at kunne besøge farmor. Alt er jo en prioterings sag, som så meget andet når man tager beslutninger som mor.

Anmeld

3. januar 2011

Mi

Peiner skriver:

Det lyder virkelig til at Jeres familier har været rigtig god til at tage hensyn. Hvor ville jeg ønske at min svigerfamilie tænkte lige sådan med en lille ny i familien.

De røg begge igennem alle deres graviditeter. Når de kan gøre det, så kan du sikkert forestille dig, hvor meget rygere de er og hvor svært det er at få dem til at indse, at det sundhedsmæssigt ikke er forsvarligt overfor et lille barn.

Men dette bliver jo ikke deres sidste barnebarn. Jeg skal være tante til sommer, så min svigermor skal være mormor og jeg er godt nok spændt på hvad hendes datter vil sige til at deres bebes udsættes for røg. Med 5 børn bliver min svigermor bedstemor til mange børn i fremtiden og jeg tror simpelthen ikke på at vi er de eneste med denne holdning til røg.

Nu håber jeg blot på at den kommende snak med dem går noget bedre end sidst og at vi, om ikke andet, kan snakke pænt til hianden og være gode venner bagefter.

Med tiden skal de nok ændre holdning, men jeg tror det vil gå hurtigere jo mindre i presser dem. Derfor kan din mand jo godt sige at i bliver nødt til at tage hensyn til jeres søn og ikke komme der så meget. Men sig også at det er i meget kede af, fordi i syntes at jeres søn har godt af at være meget sammen med sine bedsteforældre. De kan give ham noget helt særlig og det vil i gerne have at han skal opleve.

Dengang de var unge og røg som gravide og lige op i hovedet på deres børn, var der ikke den samme viden om hvor skadeligt det var. Min svigermor har det vildt dårligt i dag med at hun har røget i nærheden af sine børn, men det gjorde hun jo ikke af ond vilje, men af uvidenhed

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.