Den rygende svigerfamilie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.942 visninger
66 svar
0 synes godt om
3. januar 2011

Bb3031

Dette er min første tråd. Har tænk meget over, om jeg nu også skulle oprette denne. Men efter at have oprettet et lignende indlæg i tråden/ debatten: Rygning og småfolk, har jeg virkelig lyst til at høre Jeres mening og holdning til det jeg hernæst fortæller:

Jeg er IKKE ryger og hjemme hos os bliver det ikke røget. Får vi rygere på besøg, må de venligst gå helt ud på altanen. Hele min familien har de sidste 14 år ALTID gået udenfor for at ryge og antallet af rygere er den dag i dag faldet til at der kun er to ud af 26 personer som ryger.

I min kærestes familie er der såment heller ikke så mange som ryger. Der er 3-4 personer ud af 13 som ryger. Men to af dem (min svigermor og kærestens mormor) ryger simpelthen så enormt meget.

Mit ønske var, at min kæreste tog snakken omkring rygning med hans mor og mormor, inden Alexander blev født. Jeg ønskede ikke, at der blev røget indenfor, når Alexander skulle med på besøg hos dem. Min kæreste udskyder snakken med dem til efter fødslen og han tager snakken med dem på den meget blide måde. Det resulterede i, at aftalen blev, at de skulle ryge ude i deres køkkener ved åbent vindue, når vi kom på besøg.

Da Alexander blev født var det sommer og når vi kom på besøg, røg de hver gang udenfor. Der blev luftet godt ud hver gang inden besøg. Det var SÅ super dejligt for første gang nogensinde, at kunne komme i deres hjem, hvor der ikke lugtede af røg, men fx nybagte boller.

MEN MEN MEN, nu hvor det har været så koldt, ja så er de begyndt at slægge rigtig meget på aftalen. Hjemme hos os står de i døråbningen ud til altanen og ryger. Det har jeg så sagt til dem, at de ikke skal. At de bliver nødt til at gå helt ud, for røgen ryger ind i rummet og det lugter af røg hele rummet, som både er stue, spiseplads og køkken i et. Hjemme hos dem, bliver der ikke luftet ordenligt ud inden vi kommer. De ryger godt nok i køkkenet, men vinduet er lukket og der bliver ikke luftet ude efter rygningen. De glemmer, at de lige har en tændt smøg i hånden, hvis de lige skal fortælle os noget, og kommer ind til os, mens vi sidder inden i stuen. Det skete endda, at min svigermor en hel dag fra kl. 10 - 16 tændte næsten alle sine cigeratter inde i stuen og røg dem der inde hver gang, at Alexander lå ude i barnevognen og sov.

Jeg blev mere og mere irriteret på dem og d. 23. december, da vi skal bytte julegaver med kærestens familie, siger jeg det til dem. Jeg fortæller dem pænt og høfligt, at når vi i fremtiden er på besøg, så ønsker jeg, at de går udenfor for at ryge. Jeg fortæller dem, at jeg har min kærestes opbakning og han støtter min holdning. Og hold da op, så brød helvede løs. De er jo meget uforstående over hvorfor..? Det ender med, at min svigermor under hele samtalen sidder med ryggen til mig. Jeg forklare dem, at de jo ikke overholder den gældende aftale, men det kan de slet ikke se. Jeg siger, at konsekvensen kan blive, at Alexander ikke kommer på besøg længere, hvis der ryges indenfor. Min svigermor høre slet ikke efter, skaber sig som en teenager og snakker i munden på mig; "Ja beskyt du ham bare mod alt. Pak han da bare endelig ind i vat. Du bestemmer ikke her hjemme i mit hjem. Kom du bare med trusler." Jamen hun lytter slet ikke. Jeg fortæller flere gange, at det ikke er personligt ment, at hun tager det alt for personligt og at det udelukkende er Alexanders helbred, som jeg er bekymret for. Jeg fortæller endda at 6 ud af mine mormors 8 oldebørn har astma (8 inkl. Alexander, som er en af de to, som ikke har astma), min mormor har astma og min mor har astma - Det høre min svigermor slet ikke. Da jeg skal til at afsted, vil hun slet ikke siger farvel og ønske god jul. Hun sidder inde i sofaen og jeg går hen til døråbningen. Jeg pørger hende rigtig pænt, om hun ikke komme ud og siger farvel. Det svar jeg fik; "Nej, det syntes jeg faktisk ikke jeg har lyst til og tak fordi du har ødelagt min jul". Min kærestes mormor tager det hele noget mere stille. Hun siger faktisk kun noget til det i begyndelsen af samtalen. Hun forstår ikke helt, hvor jeg kommer fra, med mit ønske om rygning udenfor. Men derefter siger hun faktisk intet da min svigermor tager over. Min kærestes mormor er i hvert fald voksen nok til at komme ud med julegaverne, som vi skal have med. Hun siger farvel og ønsker glædelig jul.

Min far har røget siden han var barn og ham har jeg aldrig skulle fortælle mit ønske om rygning udenfor. Han har bare gjort det helt automatisk lige fra starten. Ja, han tog endda hensyn til mig under min graviditet, hvor han udenfor på gaden gik/ stod på den side af mig, så jeg ikke fik røgen i hovedet. Det tænker svigerfamilien slet ikke på. Har endda præsteret at vende hjem fra en juleaften for to år siden, hvor min hvide trøje var blevet helt gul af nekotin, pga. min kærestes mormors ikke-filtrede cigeratter.

Jamen er det bare mig, der er helt gal på den for at ønske, at der bliver taget hensyn til Alexander..? At der ikke skal ryges indenfor, når han er der..? At de må gå udenfor, når vi er der med Alexander, selvom det er deres hjem..?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2011

Hvem?

Peiner skriver:

Dette er min første tråd. Har tænk meget over, om jeg nu også skulle oprette denne. Men efter at have oprettet et lignende indlæg i tråden/ debatten: Rygning og småfolk, har jeg virkelig lyst til at høre Jeres mening og holdning til det jeg hernæst fortæller:

Jeg er IKKE ryger og hjemme hos os bliver det ikke røget. Får vi rygere på besøg, må de venligst gå helt ud på altanen. Hele min familien har de sidste 14 år ALTID gået udenfor for at ryge og antallet af rygere er den dag i dag faldet til at der kun er to ud af 26 personer som ryger.

I min kærestes familie er der såment heller ikke så mange som ryger. Der er 3-4 personer ud af 13 som ryger. Men to af dem (min svigermor og kærestens mormor) ryger simpelthen så enormt meget.

Mit ønske var, at min kæreste tog snakken omkring rygning med hans mor og mormor, inden Alexander blev født. Jeg ønskede ikke, at der blev røget indenfor, når Alexander skulle med på besøg hos dem. Min kæreste udskyder snakken med dem til efter fødslen og han tager snakken med dem på den meget blide måde. Det resulterede i, at aftalen blev, at de skulle ryge ude i deres køkkener ved åbent vindue, når vi kom på besøg.

Da Alexander blev født var det sommer og når vi kom på besøg, røg de hver gang udenfor. Der blev luftet godt ud hver gang inden besøg. Det var SÅ super dejligt for første gang nogensinde, at kunne komme i deres hjem, hvor der ikke lugtede af røg, men fx nybagte boller.

MEN MEN MEN, nu hvor det har været så koldt, ja så er de begyndt at slægge rigtig meget på aftalen. Hjemme hos os står de i døråbningen ud til altanen og ryger. Det har jeg så sagt til dem, at de ikke skal. At de bliver nødt til at gå helt ud, for røgen ryger ind i rummet og det lugter af røg hele rummet, som både er stue, spiseplads og køkken i et. Hjemme hos dem, bliver der ikke luftet ordenligt ud inden vi kommer. De ryger godt nok i køkkenet, men vinduet er lukket og der bliver ikke luftet ude efter rygningen. De glemmer, at de lige har en tændt smøg i hånden, hvis de lige skal fortælle os noget, og kommer ind til os, mens vi sidder inden i stuen. Det skete endda, at min svigermor en hel dag fra kl. 10 - 16 tændte næsten alle sine cigeratter inde i stuen og røg dem der inde hver gang, at Alexander lå ude i barnevognen og sov.

Jeg blev mere og mere irriteret på dem og d. 23. december, da vi skal bytte julegaver med kærestens familie, siger jeg det til dem. Jeg fortæller dem pænt og høfligt, at når vi i fremtiden er på besøg, så ønsker jeg, at de går udenfor for at ryge. Jeg fortæller dem, at jeg har min kærestes opbakning og han støtter min holdning. Og hold da op, så brød helvede løs. De er jo meget uforstående over hvorfor..? Det ender med, at min svigermor under hele samtalen sidder med ryggen til mig. Jeg forklare dem, at de jo ikke overholder den gældende aftale, men det kan de slet ikke se. Jeg siger, at konsekvensen kan blive, at Alexander ikke kommer på besøg længere, hvis der ryges indenfor. Min svigermor høre slet ikke efter, skaber sig som en teenager og snakker i munden på mig; "Ja beskyt du ham bare mod alt. Pak han da bare endelig ind i vat. Du bestemmer ikke her hjemme i mit hjem. Kom du bare med trusler." Jamen hun lytter slet ikke. Jeg fortæller flere gange, at det ikke er personligt ment, at hun tager det alt for personligt og at det udelukkende er Alexanders helbred, som jeg er bekymret for. Jeg fortæller endda at 6 ud af mine mormors 8 oldebørn har astma (8 inkl. Alexander, som er en af de to, som ikke har astma), min mormor har astma og min mor har astma - Det høre min svigermor slet ikke. Da jeg skal til at afsted, vil hun slet ikke siger farvel og ønske god jul. Hun sidder inde i sofaen og jeg går hen til døråbningen. Jeg pørger hende rigtig pænt, om hun ikke komme ud og siger farvel. Det svar jeg fik; "Nej, det syntes jeg faktisk ikke jeg har lyst til og tak fordi du har ødelagt min jul". Min kærestes mormor tager det hele noget mere stille. Hun siger faktisk kun noget til det i begyndelsen af samtalen. Hun forstår ikke helt, hvor jeg kommer fra, med mit ønske om rygning udenfor. Men derefter siger hun faktisk intet da min svigermor tager over. Min kærestes mormor er i hvert fald voksen nok til at komme ud med julegaverne, som vi skal have med. Hun siger farvel og ønsker glædelig jul.

Min far har røget siden han var barn og ham har jeg aldrig skulle fortælle mit ønske om rygning udenfor. Han har bare gjort det helt automatisk lige fra starten. Ja, han tog endda hensyn til mig under min graviditet, hvor han udenfor på gaden gik/ stod på den side af mig, så jeg ikke fik røgen i hovedet. Det tænker svigerfamilien slet ikke på. Har endda præsteret at vende hjem fra en juleaften for to år siden, hvor min hvide trøje var blevet helt gul af nekotin, pga. min kærestes mormors ikke-filtrede cigeratter.

Jamen er det bare mig, der er helt gal på den for at ønske, at der bliver taget hensyn til Alexander..? At der ikke skal ryges indenfor, når han er der..? At de må gå udenfor, når vi er der med Alexander, selvom det er deres hjem..?

Jeg syntes det er fint at i bestemmer i jeres eget hjem, men i kan efter min mening ikke tillade jer at bestemme om de må ryge, når jeres børn er der.

Jeg er selv ikke ryger, bor sammen med en ryger, der er total røgfrit i vores hjem og rygning er udenfor - HELT udenfor, men min far ryger og vi er tit hjemme hos dem, han er så så hensynsfuld at stå ved vinduet når han ryger, jeg har intet imod han ryger, så længe han ikke ryger mine børn op i hovedet, men jeg kunne aldrig finde på at sige til ham, han skulle gå udenfor og ryge, når vi her i deres hjem

Anmeld

3. januar 2011

Mia&Allan

Peiner skriver:

Jeg forstår dig 100%.... Min svigerfamilie er helt lige sådan... Min kærestes stedfar skabte sig endda over at de ikke måtte ryge inde hos os mere efter jeg blev gravid og slet ikke kunne klare røgen.... Jeg er selv født med asmatisk bronkitis og derved har min datter jo også chance for at få det, men det er min svigerfam. skide ligeglad med.. Når vi er hos dem ryger min kæresteds stedfar stadig inde, det er kun mine svogere der ikke ryger inde mere.... Men det er så også grund til at vi kun har været der to gange siden prinsessen er blevet født.... Så nej synes absolut ikke du er forkert på den...

Stort

Anmeld

3. januar 2011

JuelZ

Jeg vil os sige at i godt selv kan bestemme at der ikke bliver røget i jeres hjem, men i din svigermors hjem er det dem der bestemmer og ikke dig, du kan komme med forslag som du gjorde og de tog det til sig, at de går ud i køkkentet er en stor ting for rygere der er vant til at ryge overalt i deres hus. Ja det er koldt og når de som sagt ikke er vant til at skulle ryge i køkkenet jamen så kan jeg da også godt forstå at de ikke vil åbne vinduer eller lign, emhætten ku så tilgengæld tændes så der bliver luftet lidt igennem, ved godt det ik har nogen stor hjælp men lidt har det altså... Men det er stadig din svigermors valg om hvor de skal ryge henne... Bare vær glad for at de ryger i køkkenet når i er der..

Anmeld

3. januar 2011

Tanja84

Jeg forstår dig 100 %, og synes absolut ikke du overreagerer. Min familie har også altid været storrygere. Da jeg blev gravid forklarede jeg mine forældre, at hvis og når jeg kom på besøg med Emma, så ville jeg foretrække at der blev røget i et andet rum, og helst udenfor. For jeg ønsker på ingen måde at udsætte mit barn for passiv rygning.

Ligesom dig sagde jeg, at hvis ikke de kunne respekterer min holdning overfor dette, så ville det desværre resulterer i enten ingen besøg hos dem, eller så i hvert fald kun meget korte besøg. Mine forældre havde heldigvis fuld forståelse, og der bliver slet ikke røget indenfor i timerne op til vi kommer, samt mens vi er der.

Jeg er naturligvis enig i man ikke kan bestemme over hvad folk skal i deres eget hjem, men omvendt så synes jeg du er i din fulde ret til at have din holdning, og den burde de altså respekterer og derved tage hensyn til deres barnebarn, og ja ellers så må de tage konsekvenserne af det.

Håber virkelig for jer, at din svigerfamilie efter nærmere omtanke godt kan forstå hvad du mener, og forstå det naturligvis ikke er personligt ment, men det blot er af hensyn til deres barnebarn.

Anmeld

3. januar 2011

SussieThyssen

Hej vense.
Jeg er ryger og jeg ryger i MIT hjem.
Men jeg ryger bestemt ikke mine børnebørn op i hovedet, men lufter godt ud inden de kommer og holder mig til køkkenet, når de er her.
Jeg respekterer andres rygeregler, men så skal folk også respektere mine.
Det er ok at have sine principper, men så må man også kunne fire lidt.
At ryge når man er astmatiker er hul i hovedet, det kan vi hurtig blive enig om, og jeg er den første, der ville tage hensyn til det.
Heldigvis har ingen i min familie den slags problemer, men havde jeg et barnebarn, der var det, ville jeg højest tænkeligt gå helt uden for og ryge, når barnet var i huset.
Men sådan er vi så forskellige.
Men somme tider må man jo vælge sine krige, og jeg ville nu mene, at for husfredens skyld, så må man tage snakken ordentligt med svigermaskinen og få tingene på plads en gang for alle.
Men igen, det er hendes hjem og vil I besøge hende, så må du respektere hendes måde at ville have tingene. At prisen så kan blive, at du vælger at blive væk er både hendes og dit problem, som I må se at løse.
At man bestemmer inden for egne vægge har man ret til.
Hvad ville du fx sige hvis jeg kom og sagde, at jeg ikke ville se alkohol på bordet, hvis jeg skulle besøge dig?
Nej vel?
Vi har alle vore principper og ideer, men ved at fire må man prøve at få tingene til at gå.
Dit barn tager såmænd også mere skade af, at gå på gaden i bilos og være op og ned af et bål eller en brændeovn for at nævne noget af det værste, man kan udsætte et barns lunger for.
Så at besøge bedstemor engang imellem, tager trolden ikke skade af.
Men igen...valget er dit.

Kærligst
Sussie

Anmeld

3. januar 2011

maria_wlt

Du er på INGEN måde forkert på den..

Som der er blevet sagt flere gange, så kan du ikke bestemme hvad andre skal gøre i deres eget hjem, men i havde en meget solid aftale og den blev brudt.. Så derfor var det kun godt at du sagde noget igen.

At man kan være så smålig kan jeg bare ikke forstå...

Har selv en svigermor der har svært ved at forstå det med røg indenfor og hvis det ender med at vores aftale ikke kan blive holdt hos dem, så kommer vi bare ikke mere.

Jeg kan kun være på rette spor ved ikke at udsætte min dreng for passiv rygning..  

Anmeld

3. januar 2011

Lady Marion <3

Gosh ,,, Nej du bestemmer helt klart ikke over din svigerfamilies hjem    MEN du bestemmer over dit barn og er nød til at tage det kloge valg .. Jeg ville slet slet ikke finde mig i det hvis jeg var dig .. Havde min familie stået i døråbningen hos mig og røget så havde de med det samme fået besked på at gå HELT ud og lukke døren HELT bag dem ....  Hun må være tøsefornærmet om hun vil , hendes bekendtskab med sit barnebarn skal ikke være sundhedsskadeligt for den lille ...  Fint valg du har truffet .. Hold fast for guds skyld

Anmeld

3. januar 2011

prettybutterfly

Jeg forstår dig bare så godt! Jeg ville simpelthen bare undlade at komme derhjem og besøge dem hvis ikke de lader være med at ryge. Jeg syntes det er helt i orden det du har sagt til dem, der skal jo være plads til ALLE!! Og det er der ikke hvis man ikke føler man kan trække frisk luft ned i lungerne. Jeg har selv 2 forædre der har røget inde da jeg var barn og har astma idag, hvilket garenteret har noget med den røg at gøre. Så min datter skal absolut IKKE udsættes for røg på nogen måde, uanset hvor vi er. Min mor går selv udenfor og ryge hjemme hos hende(min far er i mellemtiden helt stoppet) og jeg har ALDRIG skulle bede hende om at gå udenfor, det gør hun helt selv. Og sådan burde det også være!

De røgpartikler er pissefarlige, og at rygere SELV har lyst til at fylde sig med dem er fint, men de må sku ikke lade det gå ud over vøres børn som ikke har noget valg om at trække vejret! Det syntes jeg faktisk ikke engang de kan tillade sig!

Håber det løser sig! Skriv endeligt en opdate hvad det ender med!

Knus Mona

Anmeld

3. januar 2011

Mi

Hjemme hos jer kan du jo helt klart bestemme at de ikke må stå i døråbningen og ryge, men skal gå helt ud. Jeg ville heller ikke acceptere at min mor og svigermor ryger i døråbningen. De ville de nu heller aldrig gøre.

Jeg syntes at det er fint at du taler med din svigerfamilie om det, men hvordan de ryger i deres hjem bestemmer de jo selv. Så kan dig og din mand jo vælge hvor meget i tager sønnen med på besøg.

Da mine store piger var små røg min mor også i hele huset. Når vi var der åbnede hun et vindue og røg ved det eller røg i køkkenet med åbent vindue. Når pigerne var blevet passet der måtte jeg vaske dyner og hvad de ellers havde haft med, for alt lugtede helt vildt. Heldigvis har de fået renoveret huset, så nu ryger hun kun i det ene værelse hvor mine børn så ikke må komme. Det er bare en kolosal forandring, og SÅÅÅÅÅ dejligt. Men jeg tror at den slags initiativer skal komme fra rygerne selv.

Jeg forstå bestemt godt at du syntes at det er unødvendigt og at din søn ikke skal udsættes for det, men så må i som sagt skære ned på besøgene i vintermånederne.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.