SussieThyssen skriver:
Hej vense.
Jeg er ryger og jeg ryger i MIT hjem.
Men jeg ryger bestemt ikke mine børnebørn op i hovedet, men lufter godt ud inden de kommer og holder mig til køkkenet, når de er her.
Jeg respekterer andres rygeregler, men så skal folk også respektere mine.
Det er ok at have sine principper, men så må man også kunne fire lidt.
At ryge når man er astmatiker er hul i hovedet, det kan vi hurtig blive enig om, og jeg er den første, der ville tage hensyn til det.
Heldigvis har ingen i min familie den slags problemer, men havde jeg et barnebarn, der var det, ville jeg højest tænkeligt gå helt uden for og ryge, når barnet var i huset.
Men sådan er vi så forskellige.
Men somme tider må man jo vælge sine krige, og jeg ville nu mene, at for husfredens skyld, så må man tage snakken ordentligt med svigermaskinen og få tingene på plads en gang for alle.
Men igen, det er hendes hjem og vil I besøge hende, så må du respektere hendes måde at ville have tingene. At prisen så kan blive, at du vælger at blive væk er både hendes og dit problem, som I må se at løse.
At man bestemmer inden for egne vægge har man ret til.
Hvad ville du fx sige hvis jeg kom og sagde, at jeg ikke ville se alkohol på bordet, hvis jeg skulle besøge dig?
Nej vel?
Vi har alle vore principper og ideer, men ved at fire må man prøve at få tingene til at gå.
Dit barn tager såmænd også mere skade af, at gå på gaden i bilos og være op og ned af et bål eller en brændeovn for at nævne noget af det værste, man kan udsætte et barns lunger for.
Så at besøge bedstemor engang imellem, tager trolden ikke skade af.
Men igen...valget er dit.

Kærligst
Sussie
Hej Sussie
Tak for dit svare og kan godt se hvor du vil hen.
Grunden til at jeg valgte at sige til dem, at jeg ønsker rygningen udenfor fremover hos dem er fordi, de klart har brudt den aftale, som i sin tid blev lavet. En aftale, som alle parter var sådan okay med. Og hvis den aftale sådan kan gradbøjes alt efter årstiden, så er det nemmest med en helt klar fast aftale om rygning udenfor. Hvis jeg tillader at aftalen bliver brudt uden at sige noget, kan du så ikke forestille dig, hvor de så næste gang ryger, når svigermor allerede har røger inde i stuen, da Alexander sov ude i barnevognen.
Min kæreste er desværre ikke hjemme i denne tid og har ikke oplevet disse episoder med dem. Men når han kommer hjem sidst i januar, så tager vi snakken med dem igen, hvor vi alle sidder stille og roligt og fortæller.
Bedstemor tager jo heller ikke skad af at ryge ude og lufte ud inden besøg, de gange vi kommer derhjem 
Kathrine