Den rygende svigerfamilie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. januar 2011

prettybutterfly

Peiner skriver:

Er det så nu jeg skal sige, at de begge har røget igennem alle deres graviditeter - Ja, mormoren røg igennem 2 graviditeter og min svigermor røg igennem alle hendes 6 graviditeter. Sådan noget kan jeg bare slet ikke have. Men når de kan gøre det, så kan du nok forestille dig, hvor meget rygere de er og hvor svære det er at få dem tilat indse, at det sundhedsmæssigt ikke er forsvarligt overfor et lille barn.

Jeg lover at skrive en opdatering, selvom der lige kommer itl at gå nogen tid inden den kommer. Men så må du vente i spænding

Igen mange tak for dit svar

I dog, ja det kan jeg sørme godt se.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2011

Bb3031

SussieThyssen skriver:

Hej vense.
Jeg er ryger og jeg ryger i MIT hjem.
Men jeg ryger bestemt ikke mine børnebørn op i hovedet, men lufter godt ud inden de kommer og holder mig til køkkenet, når de er her.
Jeg respekterer andres rygeregler, men så skal folk også respektere mine.
Det er ok at have sine principper, men så må man også kunne fire lidt.
At ryge når man er astmatiker er hul i hovedet, det kan vi hurtig blive enig om, og jeg er den første, der ville tage hensyn til det.
Heldigvis har ingen i min familie den slags problemer, men havde jeg et barnebarn, der var det, ville jeg højest tænkeligt gå helt uden for og ryge, når barnet var i huset.
Men sådan er vi så forskellige.
Men somme tider må man jo vælge sine krige, og jeg ville nu mene, at for husfredens skyld, så må man tage snakken ordentligt med svigermaskinen og få tingene på plads en gang for alle.
Men igen, det er hendes hjem og vil I besøge hende, så må du respektere hendes måde at ville have tingene. At prisen så kan blive, at du vælger at blive væk er både hendes og dit problem, som I må se at løse.
At man bestemmer inden for egne vægge har man ret til.
Hvad ville du fx sige hvis jeg kom og sagde, at jeg ikke ville se alkohol på bordet, hvis jeg skulle besøge dig?
Nej vel?
Vi har alle vore principper og ideer, men ved at fire må man prøve at få tingene til at gå.
Dit barn tager såmænd også mere skade af, at gå på gaden i bilos og være op og ned af et bål eller en brændeovn for at nævne noget af det værste, man kan udsætte et barns lunger for.
Så at besøge bedstemor engang imellem, tager trolden ikke skade af.
Men igen...valget er dit.

Kærligst
Sussie

Hej Sussie

Tak for dit svare og kan godt se hvor du vil hen.

Grunden til at jeg valgte at sige til dem, at jeg ønsker rygningen udenfor fremover hos dem er fordi, de klart har brudt den aftale, som i sin tid blev lavet. En aftale, som alle parter var sådan okay med. Og hvis den aftale sådan kan gradbøjes alt efter årstiden, så er det nemmest med en helt klar fast aftale om rygning udenfor. Hvis jeg tillader at aftalen bliver brudt uden at sige noget, kan du så ikke forestille dig, hvor de så næste gang ryger, når svigermor allerede har røger inde i stuen, da Alexander sov ude i barnevognen.

Min kæreste er desværre ikke hjemme i denne tid og har ikke oplevet disse episoder med dem. Men når han kommer hjem sidst i januar, så tager vi snakken med dem igen, hvor vi alle sidder stille og roligt og fortæller.

Bedstemor tager jo heller ikke skad af at ryge ude og lufte ud inden besøg, de gange vi kommer derhjem

Kathrine

Anmeld

3. januar 2011

Bb3031

Mia&Tonny skriver:

Både min kæreste og jeg er eks rygere, men vi har altid taget hensyn når der var børn hos os! Jeg besluttede da vi gik igang med projekt baby at jeg ville stoppe, så det gjorde jeg!

Jeg har bare rigtig svært ved at forstå hvorfor dem der ryger, ikke kan forstå at vi ikke vil udsætte vores børn for den pasive røg... Og specielt os, hvis børn har større risiko for at udvikle astma

Super flot af Jer at stoppe med rygningen

Mormoren røg igennem begge hendes graviditeter og min svigermor røg igennem alle hendes 6 graviditeter. Når de kan gøre det, så kan du nok forestille dig, hvor meget rygere de er og hvor svært det er at få dem til at indse, at det sundhedsmæssigt ikke er forsvarligt overfor et lille barn.

Anmeld

3. januar 2011

Bb3031

Musen85 skriver:

Jeg er selv ryger og ryger i mit hjem.. men har heller ikk børn endnu. Ér i gang med et rygestop forsøg, og den dag det lykkes for mig (at holde med at ryge eller blive gravid) er der INGEN rygning i mit hjem mere!

Men rygning er også bandlyst i mit hjem, når min søster er her - da hun er gravid og bare generalt hvis der er børn her! Så syntes på ingen måde du er forkert på den! Det er dit hjem, dit barn og dine regler

Syntes det er rigtig flot af dig, at du har valgt at blive røgfri. Jeg håber det lykkedes for dig og ønsker dig al held og lykke med det

Anmeld

3. januar 2011

Bb3031

Frk.S skriver:

Uh, den er svær!

For nej, du kan jo sådan set ikke bestemme hvor de skal ryge i deres eget hjem. Men jeg kan sagtens forstå dit ønske. At din svigermor er så stædig, at hun ikke kan se det fornuftige i, ikke at forgifte sit barnebarn, går over min forstand.

Umiddelbart lyder det jo til at løsningen er det, som du selv har "truet" med - at din søn ikke kommer på besøg. Det er lidt drastisk, men måske det er det der skal til for at hun indser, at du ikke vil udsætte dit barn for passiv rygning.

Du kan tro det også var svært for mig at få det sagt til dem. Men jeg fik det mere og mere trælst med at komme op til dem, eftersom du blev ved med at bryde aftalen.

Jeg håber også på at de indser, at det ikke er personligt ment. Men at det udelukkende er Alexanders helbred vi har i sinde.

Syntes det er godt lige at høre hvordan andre ser på det og har taklet lignende situationer.

Anmeld

3. januar 2011

tinasmor

SanneBoe skriver:

Jeg syntes det er fint at i bestemmer i jeres eget hjem, men i kan efter min mening ikke tillade jer at bestemme om de må ryge, når jeres børn er der.

Jeg er enig.

Anmeld

3. januar 2011

Bb3031

Laulund87 skriver:

Du kender jo allerede mit svar

Men jeg vil alligevel lige skrive igen at du bare skal holde ved din beslutning! Super sejt af dig at du siger fra

Ih stor TAK Dig kan jeg godt lide

Uha, det var ikke nemt at sige fra. Men det er endnu mere svært at skulle acceptere, at aftalen blev brudt.

Anmeld

3. januar 2011

Laulund87

Peiner skriver:

Ih stor TAK Dig kan jeg godt lide

Uha, det var ikke nemt at sige fra. Men det er endnu mere svært at skulle acceptere, at aftalen blev brudt.

Hehe

Ja nemlig, det er det rigtige du har gjort

Anmeld

3. januar 2011

Bb3031

tinasmor skriver:

Jeg er enig.

Jeg vil heller ikke bestemme i deres hjem. Men de brød aftalen og det ville jeg ikke acceptere - og det skal jeg heller ikke.

At de vil ryge i deres hjem, når Alexander er tilstede, selvom de kender vores holdning til det og min families helbredsmæssige situation, ja det er deres valg. Men det valg vælger jeg så at ville undgå, ved ikke at tage Alexander op til dem.

Anmeld

3. januar 2011

<3

Har også en MEGET ubetænksom rygende svigerfamilie og selvfølgelig kan du sætte dagsordenen for det er noget af en trussel ikke at besøge dem hvis ikke de lader være med at ryge mens I er der. Også selvom I principelt ikke kan tillade jer at bestemme over dem i deres hjem. Så er det ikke at se barnebarnet et kæmpe pressionsmiddel så det kan man ligeså godt indse og så ellers glemme alt om den del af diskusionen.

Selvfølgelig skal de se drengen men hvordan? Det gør man nok bedst ligesom I har gjort at lave en aftale, og så overholde den Det er så der I har problemet for svigermiklerne har fundet det for svært at overholde. Og det vil de nok igen. Der må I være hurtigere ude næste gang. Ingen advarsler bare smut hvis de ikke overholder aftalen. Så vil de med tiden "lære det" men det giver ikke et specielt godt forhold til jer eller barnet særligt fordi det også udelukker dem som babysitter med overnatning fordi I jo ikke kan stole på dem.

Derfor tror jeg at I skal tage en snak med dem og lave pressionsbomberne falde : vil I passe jr? Vil I have besøg? Så må I respektere dette valg. Punktum.

Der er ingen nemme valg eller løsninger i sådane sager. Man må gøre op med sig selv om man vil have et fysisk sundere forhold eller et mindre anstrengt forhold. Jeg har valgt et fysisk sundere forhold netop pga astma og allergi i familien og kan næsten læse mellem linierne at du vil vælge det samme.

Så må I køre regelsætningen hårdere. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.