Peiner skriver:
Tak for dit indlæg
Må sige at du virker meget stålfast, det er rigtig godt 
Men nøj, hvor er det ikke særligt sjovt, hvis det kommer der til, hvor vi ikke taget hjem til dem, fordi de ikke vil gå udenfor.
Det var rigtig svært for mig at fortælle dem min mening, men jeg gjorde det. Det er jo ikke min familie og jeg vidste næsten på forhånd, at de ville reagere på den måde - havde nok bare ikke forventet det alligevel, for de er jo voksne mennesker og der er deres oldebarne og barnebarn.
Det er et sårbarn punkt for rygere, fordi de tager det så personligt.
Alexander og jeg blev netop i dag inviteret op til hans oldemor (min kærestes mormor) til eftermiddagskaffe og aftensmad her på søndag. Jeg blev så glad da jeg læste beskeden. Det er super dejligt og flot at hun spørger, det viser, at hun ikke bære nag og stadig gerne vi se os. Vi kan dog desværre ikke komme den dag. Men vi skal jo der op en anden dag i stedet for, hvordan får jeg lige over sms/ telefon fortalt, at vi gerne vil komme, men ikke hvis der bliver røget..? Kan jeg godt tillade mig at skrive, at vi meget gerne vil komme, men håber hun har forstået at vi stadig mener det, som jeg fortalte dem..? At jeg ønsker der bliver luftet ud inden vi kommer og at hun går udenfor og ryger..?
Tak skal du ha. Jamen jeg har været nødt til, at gøre det på den måde fordi der ingen forståelse er for det i min mors familie. Min mormor er et meget egoitisk menneske, der ikke tager hensyn til andre. Jeg har hele min barndom været fysisk dårlig når jeg har besøgt hende, og det har ikke været grund nok til at ændre på rygningen indendøre.
Vi blev inviteret til noget hygge hos hende(for første gang i 5 år) mellem jul og nytår, men jeg meldte fra pga rygningen. Og der siger hun gud hjælpe mig, at de selvfølgelig tager hensyn til, at det er skidt for baby. Jeg skrev nemlig direkte til hende, at når de ryger, og jeg indånder det så kvæler jeg faktisk mit barn, og det er ikke den slags mor jeg er. Jeg måtte jo konfrontere hende med hendes manglende hensyn tidligere, som gjorde det svært at tro på, og så sagde jeg yderligere at hendes hjem jo er fyldt med det gift der er i hendes rygepenne. Jeg tør ikke risikere, at miste, eller gøre noget skidt mod mit barn.
Hun tog det meget nært, og har ikke ringet ller skrevet siden. mMeget modent af hende

Til din problemstilling.
Jeg havde ringet og sagt, at vi var glade for invitationen, men at der desværre er andre planer lige den dag. Og så bare få en anden aftale i hus.
Hun er et voksent menneske, og bør derfor have forstået beskeden. Overholder hun så ikke jeres ønsker i forhold til rygningen, så kan i melde ud at i ikke ønske at komme før det har ændret sig.
Jeg ville tage invitationen, som et udtryk for, at hun har forstået dit budskab og accepteret det og stadigvæk gerne vil se jer.
Og det er jo dejligt hvis det rent faktisk er tilfældet