malunte skriver:
Må jeg spørge, hvordan du trappede ned på amningen? Vores er også 5 mdr og jeg ammer ham stadig 2-3 gange om natten. Han virker virkelig sulten, selvom vi også er godt i gang med grød og mos om dagen, så jeg ved ikke hvordan jeg skal få ham til at sove videre uden mad. Prøver altid med sut og at pakke dynen godt om ham inden jeg tilbyder mad.
Jamen spørg du bare 
Alexanders nattesøvn har tidligere, da han var mellem 2 - 4 mdr været rigtig dårlig. Da det var grummest vågnede han hver time.
Da han var knap de 5 mdr, begyndte vi med en fast putterutine:
Han fik sin aftenmos efterfulgt af et bad og lige inden sengetid blev han ammet. Efter aminingen blev han puttet. Jeg sad med ham inden på hans værelse i mørke, sang en godnat sang for ham og lagde ham så. Kyssede ham godnat, sagde sov godt og jeg elsker dig og så gik jeg ud af rummet - Dette tog ikke mere end 5 minutter og det gør det stadig den dag i dag.
I begyndelsen sov han ikke, men jeg lod ham græde/ brokke sig og gik så ind til ham igen lidt efter - Gav ham sutten, lagde ham om på siden, puttede hans nusseklud op til hans ansigt og lagde dynen rundt om ham igen. Jeg sagde intet til ham. Derefter forlod jeg værelset - Dette tog aller højest 1 minut og gør det stadig den dag i dag.
Denne rytme fortsatte inde til at han faldt i søvn og jeg bruger den stadig i dag. Nu falder han om aftenen i søvn mange gange første gang, han bliver puttet ellers er jeg kun inde hos ham en enkelt gang. Sammenlagt tager det nok omkring 5-10 min for Alexander at falde i søvn dan dag i dag og jeg sidder ikke inde hos ham til han sover. Jeg går ud af lokalen, hver gang han er blevet puttet og så falder han i søvn af sig selv efterfølgende.
Jeg tog kampen i hård hånd og blev ved med at gå ind til ham med jæve mellemrum, hvor jeg så puttede ham igen. Til sidst faldt han jo i søvn og uden at græde sig selv i søvn - For det skal lige noteres, at det går jeg altså ikke ind for. Men der er forskel på deres gråd og Alexander har kun få gange græde helt ulykkeligt, hvor jeg så selvfølgelig har taget ham op til mig. Men så længe at hans gråd er, fordi han blot er utilfreds og sur, så blev jeg ved med at putte ham igen. Til sidst forstod han det - "Når jeg bliver lagt, så skal jeg sove." Og ja nu sover han hver nat uden problemer og han har heller ingen problemer overhovedet med at sove andre steder.
Sammen med denne faste putterutine begyndte jeg også nedtrapningen af amningen. Jeg besluttede mig for at sige til mig selv; "Godt du kan ikke være sulten, du har lige spist, så du bliver puttet igen. Hvis du brokkker dig, så kommer du staidg ikke op. Du bliver puttet igen, får sutten og dynen over dig igen, men du kommer altså ikke op." Når han så var faldt rigtig i søvn og vågnede igen måske en time efter, ja så puttede jeg ham igen. Og jeg blev ved med at putte ham ind til der var gået 4 timer siden sidste amning, først da blev han lagt til brystet. Og igen derefter det samme - når han vågnede kort efter igen, så blev han puttet og blev først ammet 4 timer efter igen. På den måde fik jeg i første om gang skåret amningen ned til kun 2 gange om natten. Først fik han sin godnat amning omkring kl. 19/ 19.30 inden han blev puttet. Derefter blev han ammet ved 23/ 24 tiden og sidste gang ved 3/ 4 tiden.
Så et par dage efter begyndte jeg at skubbe tidspunktet for hvornår han blev ammet om natten. Han fik sin godnat amning stadig kl. 19/ 19.30, blev da puttet og når han så vågnede ved 23/ 24 tiden for at blive ammet, så blev han puttet igen. Faldt han ikke i søvn med det samme der om natten, så kørte jeg samme putterutine, som tidligere beskrevet. Når klokken så var blevet 2/3 stykker, så blev han ammet og puttet igen. Næste gang han vågnede var det morgen. Så havde jeg på den måde skåret amningen ned til 1 gang om natten.
Så et par dage efter igen begyndte jeg at skubbe tidspunktet for hvornår han igen blev ammet om natten. Han fik sin godnat amning kl. 19/ 19.30, blev puttet og når han så vågnede ved 2/ 3 tiden for at blive ammet, så blev han puttet igen. Faldt han ikke i søvn med det samme der om natten, så kørte jeg putterutinen. Når klokken så var blevet 5/ 6 stykker, så blev han ammet. Og wee, så var det jo blevet morgen 
Det er den bedste måde jeg lige kan beskrive det på, da jeg ikke har fulgt nogen bog eller råd fra andre. Jeg har blot fulgt mine egne tanker. Men kort sagt, så skubbede jeg stille og roligt dag for dag tidspunktet for amningen - Fra 23/ 24 til 1/2, fra 1/ 2 til 3/ 4, fra 3/ 4 til 5/ 6 og til sidst endte det med at være morgen og der ved havde han sovet en hel nat uden at blive ammet.
Spørg hvis du er i tvivl omkring noget af det, som jeg forklare. Det er ikke altid nemt at forklare på skrift.