rygning og småfolk.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. januar 2011

Amso

Indtil her fra 1. januar har der godt måtte ryges indenfor. Har selv været stor ryger indtil min 1. graviditet hvor jeg stoppede. ( tager dog en enkelt smøg eller 2 hvis vi er til fest, som er sjældent ). Men nu baby kommer til februar var mit nytårsfortsæt at gøre huset HELT røgfrit. Derfor skal jeg også have vasket vægge ned så der ikke sidder rester og lugter  Vasket sofa og div. af. Lyder nok anti-ryger-agtigt, men når det skal gøres, skal det sku gøres ordentligt

Når der så kommer gæster må de gå ud på terassen, og hvis det regner eller sner, har vi fyrrum 3 skridt fra hovedøren af, så må de gå derud. Min bebs skal have den bedste start den kan få. Og da en af mine værste frygte er vuggedød, er det også derfor jeg har bestemt dette, da jeg har læst mig til at det øger chancerne for det en smule..

Så NUL røg herhjemme.!! Og er så stolt af det..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2011

Pige2009

anetteb skriver:

ja det skal nok hjælpe en del. jeg kæmper ihvert fald alt hvad jeg kan for at det skal holde op.

Dejligt at høre - håber det lykkes for dit barns skyld og for din egen

Anmeld

3. januar 2011

Guldet

alle der kommer her, ryger ikke.. undtagen lige svigermor. Hun ryger udenfor om sommeren, men her om vinteren for hun lov til at ryge under emhætten

Anmeld

3. januar 2011

Laulund87

Peiner skriver:

Dette er et indlæg jeg stærkt selv har overvejet at oprette.

Jeg er IKKE ryger og hjemme hos os bliver det ikke røget. Får vi rygere på besøg, må de venligst gå helt ud på altanen. Hele min familien har de sidste 14 år ALTID gået udenfor for at ryge og antallet af rygere er den dag i dag faldet til at der kun er to ud af 26 personer som ryger.

I min kærestes familie er der såment heller ikke så mange som ryger. Der er 3-4 personer ud af 13 som ryger. Men to af dem (min svigermor og kærestens mormor) ryger simpelthen så enormt meget.

Mit ønske var, at min kæreste tog snakken omkring rygning med hans mor og mormor, inden Alexander blev født. Jeg ønskede ikke, at der blev røget indenfor, når Alexander skulle med på besøg hos dem. Min kæreste udskyder snakken med dem til efter fødslen og han tager snakken med dem på den meget blide måde. Det resulterede i, at aftalen blev, at de skulle ryge ude i deres køkkener ved åbent vindue, når vi kom på besøg.

Da Alexander blev født var det sommer og når vi kom på besøg, røg de hver gang udenfor. Der blev luftet godt ud hver gang inden besøg. Det var SÅ super dejligt for første gang nogensinde, at kunne komme i deres hjem, hvor der ikke lugtede af røg, men fx nybagte boller.

MEN MEN MEN, nu hvor det har været så koldt, ja så er de begyndt at slægge rigtig meget på aftalen. Hjemme hos os står de i døråbningen ud til altanen og ryger. Det har jeg så sagt til dem, at de ikke skal. At de bliver nødt til at gå helt ud, for røgen ryger ind i rummet og det lugter af røg hele rummet, som både er stue, spiseplads og køkken i et. Hjemme hos dem, bliver der ikke luftet ordenligt ud inden vi kommer. De ryger godt nok i køkkenet, men vinduet er lukket og der bliver ikke luftet ude efter rygningen. De glemmer, at de lige har en tændt smøg i hånden, hvis de lige skal fortælle os noget, og kommer ind til os, mens vi sidder inden i stuen. Det skete endda, at min svigermor en hel dag fra kl. 10 - 16 tændte næsten alle sine cigeratter inde i stuen og røg dem der inde hver gang, at Alexander lå ude i barnevognen og sov.

Jeg blev mere og mere irriteret på dem og d. 23. december, da vi skal bytte julegaver med kærestens familie, siger jeg det til dem. Jeg fortæller dem pænt og høfligt, at når vi i fremtiden er på besøg, så ønsker jeg, at de går udenfor for at ryge. Jeg fortæller dem, at jeg har min kærestes opbakning og han støtter min holdning. Og hold da op, så brød helvede løs. De er jo meget uforstående over hvorfor..? Det ender med, at min svigermor under hele samtalen sidder med ryggen til mig. Jeg forklare dem, at de jo ikke overholder den gældende aftale, men det kan de slet ikke se. Jeg siger, at konsekvensen kan blive, at Alexander ikke kommer på besøg længere, hvis der ryges indenfor. Min svigermor høre slet ikke efter, skaber sig som en teenager og snakker i munden på mig; "Ja beskyt du ham bare mod alt. Pak han da bare endelig ind i vat. Du bestemmer ikke her hjemme i mit hjem. Kom du bare med trusler." Jamen hun lytter slet ikke. Jeg fortæller flere gange, at det ikke er personligt ment, at hun tager det alt for personligt og at det udelukkende er Alexanders helbred, som jeg er bekymret for. Jeg fortæller endda at 6 ud af mine mormors 8 oldebørn har astma (8 inkl. Alexander, som er en af de to, som ikke har astma), min mormor har astma og min mor har astma - Det høre min svigermor slet ikke. Da jeg skal til at afsted, vil hun slet ikke siger farvel og ønske god jul. Hun sidder inde i sofaen og jeg går hen til døråbningen. Jeg pørger hende rigtig pænt, om hun ikke komme ud og siger farvel. Det svar jeg fik; "Nej, det syntes jeg faktisk ikke jeg har lyst til og tak fordi du har ødelagt min jul". Min kærestes mormor tager det hele noget mere stille. Hun siger faktisk kun noget til det i begyndelsen af samtalen. Hun forstår ikke helt, hvor jeg kommer fra, med mit ønske om rygning udenfor. Men derefter siger hun faktisk intet da min svigermor tager over. Min kærestes Mmormor er i hvert fald voksen nok til at komme ud med julegaverne, som vi skal have med. Hun siger farvel og ønsker glædelig jul.

Min far har røget siden han var barn og ham har jeg aldrig skulle fortælle mit ønske om rygning udenfor. Han har bare gjort det helt automatisk lige fra starten. Ja, han tog endda hensyn til mig under min graviditet, hvor han udenfor på gaden gik/ stod på den side af mig, så jeg ikke fik røgen i hovedet. Det tænker svigerfamilien slet ikke på. Har endda præsteret at vende hjem fra en juleaften for to år siden, hvor min hvide trøje var blevet helt gul af nekotin, pga. min kærestes mormors ikke-filtrede cigeratter.

Jamen er det bare mig, der er helt gal på den for at ønske, at der bliver taget hensyn til Alexander..? At der ikke skal ryges indenfor, når han er der..? At de må gå udenfor, når vi er der med Alexander, selvom det er deres hjem..?

(Undskyld for det lange indlæg. Men da jeg så tråden, skulle jeg bare ud med det.)

Nej du er absolut ikke galt på den! Hold da op en svigermor, jeg sidder sgu med åben mund og polypper

Jeg synes godt nok du har meget tålmodighed når hun opfører sig sådan. Du snakker pænt til hende og så siger hun de ting.

Hold du bare fast i det du har sagt til dem!

Anmeld

3. januar 2011

Svei

anetteb skriver:

Hvad er jeres synspunkt på dette?

Er i selv rygere? hvis ja, hvor ryger i så? hele huset? under emhætten? eller helt ude?

Hvis i ikke er, og der kommer folk som ryger, hvor ryger de så?

osv.

dette kommer af en "diskution" jeg havde med en kammerat tidligere idag. Når der kommer småfolk i vores knaldhytte, vil rygning foregå ude under emhætten. problemet er bare at jeg simpelthen ikke kan komme med et godt argument på hvorfor. det er bare en mening jeg har, bl.a fordi at sådan er det selv blevet gjort i vores familie, når der er kommet småfolk.

Jeg ryger ikke og skulle der komme gæster der ryger er det udenfor...men jeg kender ikke rigtig nogle rygere, det er ikke noget vi gør det i, i min familie og omgangskreds og heldigvis for det...

Anmeld

3. januar 2011

slettet_7530

Her forgår det udenfor, også i minusgrader.

Vi ryger ikke selv og vil under ingen omstændigheder have vores hjem forpestet

Anmeld

3. januar 2011

Bb3031

Laulund87 skriver:

Nej du er absolut ikke galt på den! Hold da op en svigermor, jeg sidder sgu med åben mund og polypper

Jeg synes godt nok du har meget tålmodighed når hun opfører sig sådan. Du snakker pænt til hende og så siger hun de ting.

Hold du bare fast i det du har sagt til dem!

Tusinde tak for dit svar. Jeg er rigtig glad for at høre, at jeg ikke er helt gal på den. Min kæreste er meget konfliktsky og vil helst ikke tage emner op med sin familie, som han ved skaber splid og gør folk uvenner. Men nogle gange bliver man simpelthen nødt til at sige og fortælle sin mening.

Jeg har tidliger haft sammenstød med både mormoren og min svigermor. Sidst måtte jeg pænt undskylde over for min svigermor, for ellers var hun aldrig selv kommet til mig. Min undskyldning var ikke engang berettiget og det burde være hende, som var kommet til mig. Men efter min mening er hun slet ikke voksen nok til at tage ansvar for hendes egen opførsel.

Denne gang VIL jeg absolut ikke undskylde. Jeg skriver stadig pænt til hende på mobilen og hun svare da også tilbage. Men havde jeg ikke skrevet den første bedsked og sagt tak for julegaverne, så tror jeg ikke jeg havde hørt fra dem.

Min kæreste er ikke hjemme og har ikke oplevet disse episoder med dem. Derfor har jeg jo også følt, at det burde være mig, som tog snakken med dem denne gang. Min kæreste er udsendt til Afghanistan, men kommer heldigvis snart hjem. Når han kommer hjem bliver vi nødt til at snakke med dem igen. Og denne gang skal de lytte og høre hvad vores grænser er hvad angår Alexander og hvorfor vi har det sådan. Jeg ønsker selvfølgelig, at han kan komme hjem til dem, da de jo elsker ham højere end alt andet. De er på andre områder vildt dejlige mennesker, men er meget egoistiske hvad angår rygning. Hvis de derefter stadig ikke acceptere rygningen udenfor, ja så kommer Alexander ikke op til dem. Så må de vide at alle fremtide besøg sker hos os og ikke hjemme hos dem.

Men hvor er det bare trælst at det skal ende sådan og det håber jeg virkelig ikke på at det gør. Håber hun indser hvor dårligt hun opførte sig overfor mig og siger undskyld.

Jeg tænker meget over det og særligt nu hvor min kæreste ikke er hjemme.

Anmeld

3. januar 2011

Ryberg

anetteb skriver:

Hvad er jeres synspunkt på dette?

Er i selv rygere? hvis ja, hvor ryger i så? hele huset? under emhætten? eller helt ude?

Hvis i ikke er, og der kommer folk som ryger, hvor ryger de så?

osv.

dette kommer af en "diskution" jeg havde med en kammerat tidligere idag. Når der kommer småfolk i vores knaldhytte, vil rygning foregå ude under emhætten. problemet er bare at jeg simpelthen ikke kan komme med et godt argument på hvorfor. det er bare en mening jeg har, bl.a fordi at sådan er det selv blevet gjort i vores familie, når der er kommet småfolk.

Jeg stoppede med at ryge da jeg blev gravid, dog kan jeg stadig ty til en smøg i ny og næ i hyggelige stunder

Mange af vores gæster vælger selv at gå udenfor, dog har vi sagt, at når det er pissekoldt udenfor må det godt foregå ved emhætten... Det er vores regler herhjemme...

Jeg vil ikke bede min mormor om at gå udenfor og ryge når hun er dårligt gående, har KOL, nedsat nyrefunktion og dårligt hjerte og et ekstremt dårligt immunforsvar... ja så kan vi bedre tåle det røg end hun kan tåle kulden...

Jeg ville aldrig tilgive mig selv hvis hun lagde sig syg dagen efter hun havde besøgt os, fordi vi bad hende om at gå ud og ryge...

Anmeld

3. januar 2011

LenaJohansen

jeg ryger under emhætten og det samme gør mine gæster.. 

Jeg tager heller ikk hen til folk som ryger inde, medmindre det er som her, under emhætten.... Der tænker jeg meget på min lille prinsesse. For hun ska jo ikk lide fordi jeg er åndsvag...

Anmeld

3. januar 2011

Brams

Ryger ikke selv og når vi har gæster foregår rygningen udenfor. Lærke er heller ikke med, hvis vi ved at der bliver røget massivt det sted hvor vi skal hen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.