Der er jo sagt mange ting for og imod, og kommet mange oplysninger frem.
Og vil så lige tilføje en kommentar til nogle småting.
Bla. det med at man ikke er særligt udsat herhjemme.
En af de andre søde piger herinde skrev at antallet af sygdommene stiger herhjemme, og det er helt korrekt. I takt med at verden bevæger sig ind i vores land, og vi bevæger os ud i verden, vil vi få flere og flere tilfælde.
Fx Difteritis. Vidste I at lærere bliver tilbudt difteritis vaccination, netop fordi man fra de mange flygtninge og invandreres side er udsat for sygdommen?
Så er der en anden ting.
hvis et barn ikke er blevet stivkrampevaccineret, medens det er helt lille, så skal det senere, hvis det kommer galt afsted. Dette er så ikke nødvendigt at traumatisere et større barn, hvis det allerede har fået sine sprøjter.
En sygdom som mæslinger, kan give de mest forfærdelige bivirkninger, ikke mindst hvis man får den som voksen eller større, og man kan være syg i ugevis.
Forældre bør også tænke på, at i vores samfund er der ikke plads eller tid til at passe langtidssyge børn.
Røde hunde..hvis ens barn ikke har haft røde hunde og ikke er blevet vaccineret, så kan man risikere at ens datter får det som nygravid og så får man et handikappet barnebarn.
Jamen vil nogen så sige, så kan man da bare blive vaccineret inden man går igang med projekt baby. Ja, det kan man da...hvis man altså ikke bliver gravid ved et uheld.
Fåresyge...hvis ens søn får det før man er klar over at han er på vej i puberteten, ja så risikerer man at stå med en steril søn. Og så er han i sin gode ret til at bebrejde sine forældre at de har været årsag til at han ikke kan få børn, når han engang gerne vil have nogle.
Kighoste..en sygdom, der har slået utallige børn ihjel. "Strubehoste" kaldte man det i gamle dage, ikke at forveksle det med "Falsk strubehoste".
Da jeg var barn vaccinerede man endnu ikke imod det.
Dengang døde hvert 5 barn af det, og somme tider tog sygdommen flere børn i samme familie.
Endelig vil jeg sige, at hvis ikke fx koppe- og poliovaccination en overgang var blevet lovpligtigt pålagt, så havde fx kopper ikke været stort set udryddet i dag, og polio havde floreret i voldsomme epedemier i lighed med de store influenza epedemier.
Jeg hører til den generation, der er blevet tvangsmæssigt koppe- og poliovaccineret, og det takker jeg min skaber for. Vel blev jeg da syg...hunde hamrende syg af koppevaccinationen, og jeg reagerede voldsomt på selve poliovaccinen som man fik som større, ikke den på sukkeret. Men det er alligevel det hele værd. For jeg ved at jeg har været med til med min emunitet at forhindre uttalige mennesker i at dø eller blive livsvarigt handikappede.
At det skulle øge kommens emunitet og forsvarsværker at få børnesygdommene, er der intet som helst videnskabeligt belæg for. Tvært imod vil jeg sige, for hvis man nu får en barn som netop HAR et lavt emunforsvar, så kan det ikke fremtivinges at blive bedre, ved at "træne" det med sygdomme. Men man risikerer at slå barnet ihjel ved ikke at beskytte det.
Jeg vil ikke stille mig som dommer med mine indlæg i denne tråd, det ansvar må man som forældre selv tage.
Men jeg vil have lov til at udtale min mening, og den vil altid være den samme. At jeg mener, at man er dybt uansvarlig hvis man ikke lader sine børn vaccinere.

Kærligst
Sussie