Hvad hedder dit/dine børn og hvorfor? :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16.990 visninger
84 svar
0 synes godt om
25. oktober 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg tror de fleste af os der vælger navn til vores børn, har en historie omkring hvorfor det lige var DET navn, efternavn og mellemnavn

Så kom da med dem.

Her er vores historier:

Idun hedder: Idun Richardt Bæk. Hun får snart stoppet Fria ind efter Idun, så hun kommer til at hedde Idun Fria Richardt Bæk.

Frigg hedder: Frigg Fria Richardt Bæk.

Fornavnene hos os har ikke nogen speciel historie, andet end at vi er asatro, og mener at der ligger rigtig mange dejlige nordiske navne, der desværre ikke bliver så meget brugt mere.

Idun er navnet på hende der passer æblehaven i Asgård, hvor guderne hverdag skal spise et æble fra, så de bevarer deres ungdom, sundhed og visdom Desuden er min meget meget smuk, så folk falder i svime over hende. (altså også hende den rigtige gud *blink*)

Frigg er navnet på Odins kone. Hun er ligeså klog som Odin, men praler ikke af det. Hun er kærlig og er gudinde for den 'kloge' kærlighed. Når forelskelsen bliver til kærlighed og man kan søge råd i familiespørgsmål hos hende. Hun er moderlig og tilgivende

Fria (den originale stavemåde på Freja/Freya) er den driftige kærlighed. Frugtbarhed og vildskab.

- Det var fornavnene.

Da vi så skulle tænke over, hvad de skulle hedde til efternavn, så var det klart at Bæk (mit efternavn) skulle være med. Det er den eneste 'gren' på mit familietræ, som jeg kan føre nogen vegne, da jeg næsten udelukkende er af avl af horer-unger Den eneste gren der kan følges nogen vegne er min farmors bæk-gren, som er en god solid jysk indremissions familie Så der er ikke så mange blanks.

Så var der valget mellem Toms navne. Richardt og Bentzen. Vi gik til Toms familie og spurgte ham ud omkring hans navne. Det viste sig at han ikke var en 'rigtig' Bentzen, som han ellers troede. Hans mors far var ikke hendes rigtige far og havde adobteret de børn hans mormor havde, da de blev gift. - Det var en lang og vild historie, som åbenbart er meget usagt. Vi fik så hele historien af hans mormor en dag, både med billeder og alt muligt Det var mega fedt.

Så var vi omkring hans fars efternavn Richardt. Det viste sig at det var kommet til Danmark i 1600 tallet, fra tyskland og havde været i hans fars slægt siden. Uden blanks og det hele. Så derfor endte valget på det

Grunden til at Idun kommer til at hedde Fria også, er fordi hun gerne vil have et mellemnavn, til deling med sin søster Så håber vi at det kan blive sådan et navn, som går til pigerne i vores familie fremover. Så hvis tøserne får piger (bliver spændende, når der jo ikke er født drengebørn på min side siden 1855 ca), så kan de også hedde Fria til mellemnavn Men nu må vi se.

Desuden er Frigg, Fria og Idun mine ynglings asynjer (gudinder), så alle 3 i fælleskab er REN girlpower med super meget energi. Jeg har alle 3 navne tatoveret i min store tatovering på min hofte. Det var ikke fordi jeg har døtre der hedder det, men pga min tro. Så er det bare bonus, at jeg har fået piger, så alle navnene er i brug

Men jeg glæder mig til at høre jeres historie om valget af navne.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2010

AnneBJ

Wauw! Vildt fed historie til hver eneste navn! Det må være cool at der er så meget "grund" til, at hedde hvad man hedder

Vi er knapt så opfindsomme herhjemme.. Vi er endnu ikke enige om et fornavn, men mellemnavnet bliver mit, som er min farmors pigenavn, og også kan føres langt tilbage, og efternavnet bliver min kærestes. Kender ikke historien om min kærestes efternavn, som blot er et almindeligt -sen navn, men på denne måde kommer vi alle til at hedde det samme, når kæresten og jeg engang bliver gift.

Anmeld

25. oktober 2010

Thildesmor

Min datter hedder Thilde Marie Mygind Johansen

Thilde- har egentlig ikke den store betydning, men det var et navn vi begge synes var så sødt, at vores datter slet ikke kunne hedde andet

Marie- Min far døde pludselig (52 år) af en blodprop i hjertet 3 måneder før min datter blev født, det var hårdt for os alle. Og vi vidste at han glædede sig som vanvittig til at blive morfar for første gang. Så for at få ham med i hendes liv, så valgte vi marie, fordi min farmor hedder Marie (altså min fars mor). Vi kunne desværre ikke så godt kalde hende Bent til mellemnavn  og Bente hedder min mor, så den var heller ikke så god. Så vi valgte og gå en generation længere ud for at hente navnet Marie

Mygind Johansen- er vores efternavn, Mygind er fra Kaspers forældre, og Johansen er fra mine. Og det var det vi valgte vi skulle hedde da vi belv gift, så selvfølgelig hedder Prinsessen det også

Så lidt gennemtænkt var navnet da

Anmeld

25. oktober 2010

Moderator

AnneBJ skriver:

Wauw! Vildt fed historie til hver eneste navn! Det må være cool at der er så meget "grund" til, at hedde hvad man hedder

Vi er knapt så opfindsomme herhjemme.. Vi er endnu ikke enige om et fornavn, men mellemnavnet bliver mit, som er min farmors pigenavn, og også kan føres langt tilbage, og efternavnet bliver min kærestes. Kender ikke historien om min kærestes efternavn, som blot er et almindeligt -sen navn, men på denne måde kommer vi alle til at hedde det samme, når kæresten og jeg engang bliver gift.

Hvad er så dit farmors pigenavn?

Anmeld

25. oktober 2010

AnneBJ

Bjergegaard

Anmeld

25. oktober 2010

Mi

Da vores store piger jo blev født to måneder for tidlig var vi ikke lige helt klar med navnene. Men sygeplejerskerne sagde efter et par dage, at de syntes vi skulle finde ud af hvad de skulle hedde, for de kunne jo ikke blive ved med at hedde tvilling A og tvilling B

Laura var et godt solidt dansk navn som vi var ret enige om og jeg kunne godt lide Isabella. Men da min mand er lettere ordblind syntes han at det var vigtigt at de fik nemme navne, som de ville kunne finde ud af at stave til. Jeg fik ham dog overbevidst om at de ikke ville have problemer med det, så det blev Laura og Isabella. Når folk hørte det sagde de at de navne da var ALT for forskellige til tvillinger og JA NETOP, det var derfor de blev valgt. For vi har to vidt forskellige piger som selvfølgelig også skal adskille sig ved deres navne.

Maja kom først til at hedde Maja efter et par uger. Vi kunne simpelthen ikke bestemme os, så vi prøvede os frem. Så hun hed Freja et par dage, og så Alberte et par dage, så freja igen, så Maja, så anika igen  og sådan blev vi ved. Da hun til sidst havde heddet Maja mere end et par dage, sagde Isabella lige så glad at så var det da det hun skulle hedde. Og sådan blev det.

De har fået mit mellemnavn, Schnedler, som er et beskyttet familienavn og min mands efternavn Sonne

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

25. oktober 2010

Moderator

AnneBJ skriver:

Bjergegaard

Sejt Det forstår jeg godt du vælger. Hedder du også det selv?

Anmeld

25. oktober 2010

AnneBJ

Ja, har aldrig rigtig brugt det som barn/ung, men som voksen er jeg blevet mere bevidst om værdien i det De fleste staver jo navnet Bjerregaard, og så er der lige pludselig maaange der hedder det!

Desuden er min farmor en vigtig person for mig, og har altid været, så jeg vil for alt i verden føre hendes navn med videre. Til gengæld har min far ikke nogen rigtig rolle i mit liv længere, og jeg har derfor intet problem med at afgive mit -sen efternavn som jeg forbinder med ham.

Anmeld

25. oktober 2010

isimaven

Her hedder vores Silja Blöndal Olesdóttir Toubro og Julius Blöndal Olesson Toubro lillesøsters fornavn er hemmeligt indtil hun bliver født med så får hun samme mellemnavn og efternavne som storesøster. Fornavnene har vi valgt udfra at det skulle være navne vi godt kunne lide og at de skulle staves og udtales ens eller så tæt på som muligt både på islandsk og dansk. Jeg er islænding og min mand er dansker. Blöndal er mit familienavn der stammer meget langt tilbage i min fars familie og det betyder meget for mig da det minder mig om min elskede farmor da desværre er død, olesson og olesdóttir ville børnene traditionelt være kommet til at hedde hvis vi boede på Island og betyder at de er søn og datter af Ole (min mand). Toubro er så deres fars danske slægtsnavn der også går langt tilbage og stammer fra Jylland. Så her er historien om vores navne.

Anmeld

25. oktober 2010

Moderator

AnneBJ skriver:

Ja, har aldrig rigtig brugt det som barn/ung, men som voksen er jeg blevet mere bevidst om værdien i det De fleste staver jo navnet Bjerregaard, og så er der lige pludselig maaange der hedder det!

Desuden er min farmor en vigtig person for mig, og har altid været, så jeg vil for alt i verden føre hendes navn med videre. Til gengæld har min far ikke nogen rigtig rolle i mit liv længere, og jeg har derfor intet problem med at afgive mit -sen efternavn som jeg forbinder med ham.

Det forstår jeg godt Jeg afgav også mit sen-navn da jeg var 14 år Og har siden brugt min farmors navn Bæk Ligesom min far gør.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.