Planlagt kejsersnit uden egentlig grund?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. september 2010

BubbieBear

Har luret lidt med på sidelinien

Fandt denne her aktikel på nettet:

http://www.berlingske.dk/danmark/laege-mange-gode-grunde-til-planlagt-kejsersnit

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2010

Laulund87

BubbieBear skriver:

Har luret lidt med på sidelinien

Fandt denne her aktikel på nettet:

http://www.berlingske.dk/danmark/laege-mange-gode-grunde-til-planlagt-kejsersnit

Der bliver lagt meget vægt på at kvinder der har haft en dårlig oplevelse med første fødsel, skal have lov til kejsersnit. Ikke at man er bange for smerten som førstegangsfødende.

Anmeld

10. september 2010

BubbieBear

Laulund87 skriver:

Der bliver lagt meget vægt på at kvinder der har haft en dårlig oplevelse med første fødsel, skal have lov til kejsersnit. Ikke at man er bange for smerten som førstegangsfødende.

Er der egentlig nogle regler omkring planlagt kejsersnit?

Nu tænker jeg på hvis man f.eks er førstegangsfødende og  evt. overvejer den "løsning".

Anmeld

10. september 2010

Laulund87

BubbieBear skriver:

Er der egentlig nogle regler omkring planlagt kejsersnit?

Nu tænker jeg på hvis man f.eks er førstegangsfødende og  evt. overvejer den "løsning".

Næ det er der vel ikke 

Anmeld

10. september 2010

Ox.

Shibby skriver:

Hihi..Undskyld ikk også men hvis hun er bange for smerterne ved en fødsel så skulle hun måske liige ha overvejet det der graviditet

Håber ikk hun får lov til et ks! Syntes der skal være en grund til at sprætte folk op. Henedes krop er somd e fleste kvinders,-skabt til at føde. Hun skal nok klare det ^^

Anmeld

10. september 2010

Skouboe

Jeg har lige fået mit andet KS for 6 uger siden og det AKS eller PKS er i min verden stort set totalt ligegyldigt - jeg ville ikke anbefale det medmindre der ikke var andre muligheder.

Første gang fik jeg AKS pga. en igangsættelse der gik galt og efter ve-storm i over 12-14 timer med veer der var  for korte vil at være effektive og så mange kramper at jeg bare lå og rystede i de 10-15 sekunder der var mellem veerne, en allergisk reaktion på antibiotika og en epidural der ikke virkede lå jeg bare og græd og rystede og anede dårligt hvad jeg selv hed. Der valgte de at køre mig til AKS, og jeg krampede så meget at jeg måtte spændes fast og ikke kunne få min datter over- jeg så hende i 30 sekunder før de gik med hende og min mand, da jeg skulle lappes sammen.

Der gik bogstaveligt talt mere end 14 dage før jeg kunne vende mig selv i sengen.

Her anden gang havde jeg efter en del overtalelse og en lille milliard undersøgelser og studehandler fået lov til at prøve en vaginal fødsel - desværre ville min datter det anderledes. Hun nægtede at vende sig, og jeg fik at vide at jeg under ingen omstændigheder fik lov til at prøve en sædefødsel - det kunne jeg ligeså godt slå ud af hovedet med det samme.

Det endte så i PKS. Det var en stille og rolig fornøjelse, der foregik i en nærmest hyggelig atmosfære - ikke desto mindre ER det en operation og her 6 uger senere har jeg stadig nerveskader i forbindelse med arret. Min hud svier og brænder og jeg har fået at vide at det sagtens kan fortsætte 3-6 måneder endnu, indtil kroppen finder ud af at den skal ignorere de nerver der laver balladen.

Der er altid PKS, hvor folk er ovenpå efter 4 timer og fødsler hvor folk er lagt ned af smerter i måneder bagefter, men statistisk set er følgevirkningerne LANGT mindre efter en vaginal fødsel end efter et KS, og det er bare røv-hårdt at skulle tage sig af et spædbarn når man ikke engang kan komme ud af sengen uden hjælp - det lægger en gevaldig dæmper på lykken ved at være blevet mor.

Jeg synes hun skal snakke med lægerne og jordemødrene og se om ikke de kan dæmpe hendes angst for en vaginal fødsel - det er klart det sundeste for både hende og barnet.

Babyer der er taget ved KS er har iøvrigt ofte kvalme mv. efter fødslen, da de bl.a. får slugt en masse vand, og det er rigtigt ubehageligt som helt nybagt forældre når de kaster vandet op og det virker som om de er ved at blive kvalt i det, hvorimod dem der bliver født vaginalt får presset vandet ud af turen igennem fødselskanalen.

Mælken er ofte længe om at løbe til efter KS, da kroppen ikke får det skud hormoner der kommer efter en vaginal fødsel.

Hvorvidt hun kan få PKS eller ej må være mellem hende og lægerne, men jeg mener at hendes ønske om fuld bedøvelse er totalt ude i hampen. Nu må hun simpelt hen tage sig sammen - at udsætte sit ufødte barn for fuld narkose, der går direkte ned til barnet fordi man er bange for den smule nål i ryggen (og de lokalbedøver endda inden de stikker nålen i ryggen på hende) er efter min mening totalt uansvarligt.

Anmeld

11. september 2010

smokin

Zafir skriver:

Vi er kvinder vi er bygget til at føde børn. Hvis man ikke kan tåle smerterne ved en fødsel, - hvad så med alt det resterende i barnets liv? Voldsomme problemstiliinger, bekymringer, skænderier med barnet. Hvis der sker noget med barnet osv.

Et KS ER en operation. En operation, er IKKE uden risiko, hverken for mor eller barn og det er IKKE piece of cake at blive skåret op i maven i alle 5 lag.

Bagefter er der meget tid, hvor man er plaget efter en operation, hvis du føder er du på benene mere eller mindre med det samme.

Jeg er ked af at sige det, men jeg syntes det er direkte FORRYKT at man kan bede om ks, fordi man ikke har lyst eller ikke tør føde.

Jeg fulgte lidt med i denne debat og læste dit svar for nogle timer siden, og efterfølgende har jeg gået og spekuleret lidt over det.

Jeg vil først sige at jeg ikke går ind for planlagt kejsersnit UDEN grund. 

Dernæst vil jeg sige at det muligvis er korrekt at kvinder er skabt til at føde, men at der kan være flere ting der gør at det IKKE er muligt at føde sit eget barn. 

Jeg var selv en af dem der skreg på kejsersnit efter 13 timer i helvede. og jeg fik det! Jeg fik det af flere grunde, men mest af alt fordi jeg selv var så dybt ulykkelig over at hun sad fast og ikke havde kræfterne til at kæmpe kampen. 

Jeg har flere gange fortrudt at have fået kejsersnittet især fordi jeg blev opereret 4 gange i fuld narkose efter fødslen, men jeg bliver faktisk lidt ked af det over at du skriver det er forrykt selv at bede om kejsersnit - det rammer mig rigtig meget, da jeg ikke følte jeg havde andre valg og en skodjordemoder der ikke bakkede mig op eller gav mig de muligheder jeg ikke selv kunne se.

Det var egentlig bare det jeg ville sige.

Hilsen
Zette 

Anmeld

11. september 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Zette skriver:

Jeg fulgte lidt med i denne debat og læste dit svar for nogle timer siden, og efterfølgende har jeg gået og spekuleret lidt over det.

Jeg vil først sige at jeg ikke går ind for planlagt kejsersnit UDEN grund. 

Dernæst vil jeg sige at det muligvis er korrekt at kvinder er skabt til at føde, men at der kan være flere ting der gør at det IKKE er muligt at føde sit eget barn. 

Jeg var selv en af dem der skreg på kejsersnit efter 13 timer i helvede. og jeg fik det! Jeg fik det af flere grunde, men mest af alt fordi jeg selv var så dybt ulykkelig over at hun sad fast og ikke havde kræfterne til at kæmpe kampen. 

Jeg har flere gange fortrudt at have fået kejsersnittet især fordi jeg blev opereret 4 gange i fuld narkose efter fødslen, men jeg bliver faktisk lidt ked af det over at du skriver det er forrykt selv at bede om kejsersnit - det rammer mig rigtig meget, da jeg ikke følte jeg havde andre valg og en skodjordemoder der ikke bakkede mig op eller gav mig de muligheder jeg ikke selv kunne se.

Det var egentlig bare det jeg ville sige.

Hilsen
Zette 

Så misforstår du mig der VAR jo en grund til dig ks.. Det er ikke en af de situationer, hvor kvinder ikke har prøvet at føde selv, og 'bare' beder om et ks, fordi de er bange for det, eller ikke mener at et barn kan komme ud gennem fødekanalen.

Forstår du?

Jeg siger ikke at man ikke kan få et ks, med god grund, men hvis det er fordi man ikke vil eller tør, eller af kosmetiske grunde eller hvad, så står jeg af.

Anmeld

11. september 2010

smokin

Zafir skriver:

Så misforstår du mig der VAR jo en grund til dig ks.. Det er ikke en af de situationer, hvor kvinder ikke har prøvet at føde selv, og 'bare' beder om et ks, fordi de er bange for det, eller ikke mener at et barn kan komme ud gennem fødekanalen.

Forstår du?

Jeg siger ikke at man ikke kan få et ks, med god grund, men hvis det er fordi man ikke vil eller tør, eller af kosmetiske grunde eller hvad, så står jeg af.

Ja så har jeg nok lige læst det lidt for hurtigt. Men jeg tænkte meget over det efterfølgende! 

Godt så er vi enige! Selvom jeg nu ikke mener kvinder er skabt til at føde... i hvert fald ikke mig 

Anmeld

11. september 2010

Mette 28

Zafir skriver:

Jeg taler kun om sunde og raske gravide, der ikke har nogen som helst fysisk grund til at få et ks.

Jeg siger slet ikke at ks ikke skal bruges, hvsi der er en grund til det.

I england, er det fx ved at blive en trend, at man skal have ks i uge 36, fordi der er mange der får strækmærker i uge 37 og frem. Så man laver ks UDEN grund og for med vilje for tidlig fødte børn, for at undgå strækmærker...

Så nej, ks er fint, hvis der er en grund. Men ikke uden grund.

Og der er vi helt enige, man skal ikke bare have det for sjov, et barn har da også bedre af den naturlige måde, og sygt at man kan få det i England, jeg fik da også strækmærker men sådan er det og de fleste forsvandt og resten ses da ikke så tydeligt mere... Men trælse det er de da helt klart...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.