Jeg har født nogle stykker gennem årene.
Og jeg kan sige, at jeg adrig har syntes fødsler var spor morsomme...overhovedet. Ikke når det var mig selv. Jeg synes derimod de er utroligt smukke at se på og være med til, og det er også noget helt andet (burde måske nok være blevet jordemoder)
Derimod har jeg været rædselsslagen hvergang og har kun set frem til at det var overstået.
Derfor var jeg også ovenud lykkelig, da jeg fik presset igennem at få mit sidste barn ved kejsersnit. Planlagt, i fuld narkose og under fuld kontrol. Og det var det skønneste jeg nogen sinde har prøvet.

Jeg kan godt forstå at din veninde ikke har lyst til at prøve en normal fødsel, men...jeg vil også sige, at de fødsler jeg HAR oplevet vil jeg da heller ikke være foruden, hverken der hvor det hele næsten gik galt og der hvor det bare gled som i olie. Men jeg tror at vi bare er nogle, der ikke egner os til at føde. Vi kan være fantastiske mødre, men psykisk kan vi ikke have at naturen tager totalt overhånd og kontrol over vores krop i en iforvejen voldsom proces.
Og jeg tror desværre at lægevidenskaben i deres selvmagt glemmer at man måske kan komme til at skade de kvinder mere end godt er, hvor man gennemtvinger et fødselsforløb, som for dem er en mareridt. Kan I følge mig?
Allerede da jeg for sidste gang var gravid, min yngste er 13 år, var man ikke meget for at bevillige et kejsersnit, men jeg fik det da, selvom det var en kamp. Lægerne kom nu også bagefter og undskyldte og sagde at det var godt jeg havde insisteret på det, for jeg skulle have haft det i alle tilfælde...min søn var alt for stor til at jeg kunne have født ham normalt, men det ville de jo ikke rigtigt tro på, og fødselslægen kom (for 3. gang) til at give lagkage ...hehe)
Man kan, så vidt jeg har forstået, lave en fødselsaftale med fødestedet, hvor man på forhånd aftaler forløbet. Her kan så aftalen om et akut kejsersnit efter et bestemt tidsrum indgå.
Jeg synes stadigvæk, at man i dag er lidt for overivrig efter at det endeligt skal foregå normalt på bekostning af både mors og barns trivsel, og jeg mener, det er direkte hul i hovedet med al den teknoligi vi har, at lade en stakkels kvinde ligge der og lide med voldsomme smerter time efter time bare fordi det skal være åhh så naturligt.
Naturligvis er det godt hvis man kan føde selv, og hvis kvinden intet har imod at tage hvad der kommer, men jeg mener også at der skal være plads til at tingene kan ændre sig eller at nogen altså bare ikke har psyken til at være helt så naturlig som andre.
Nogle synes måske, at så skal man bare ikke have børn, men så vil jeg også mene, at så skal man heller ikke have hjælp til at blive gravid, hvis man har svært ved det, ikke lade sig vaccinere osv.
Vi har en videnskab og den er fuldt kapabel til at sprætte en kvinde op, tage barnet ud, sy hende sammen igen og få det overstået, ved et minimum af risici, så skal man også bruge det, når en kvinde ikke egner sig enten fysisk eller mentalt til at føde.

Kærligst
Sussie
Anmeld