hvad sprog taler jers børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. januar 2011

Bryndis

Jarnsaxa skriver:

Det er ikke for sent, hellere sent end aldrig, men hvis jeg var dig, så ville jeg begynde NU. Dine børn vil måske modsætte sig det nogle gange (f.eks. havde jeg som lille en vane med at svare på det modsatte sprog end folk spurgte mig på - dansk/tysk). Men det vokser de hurtigt fra, og i sidste ende er det en helt uvurderlig gave at give sine børn.

Færøsk nu, go go go!!!!

Okey det vil jeg begynde på så Men hvordan skal jeg starte op på det? Jeg kan vel ikke bare begynde og snakke flydende færøsk til ham. Det forstår han nok ikke noget af.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2011

Mira0911

MoarJ skriver:

Her er vi rene dansker... Der er franskmænd i familien... Den bette får sommetider snakket lidt engelsk... Mest et ord af gangen...

Glemte også at skrive der er svensk familie med i kæresten familie... 

Anmeld

13. januar 2011

Jarnsaxa

Bryndis skriver:

Okey det vil jeg begynde på så Men hvordan skal jeg starte op på det? Jeg kan vel ikke bare begynde og snakke flydende færøsk til ham. Det forstår han nok ikke noget af.

Det er selvfølgelig lidt sent at starte med ham på 2, så der må fremgangsmåden være en anden end den på 2 måneder. Den på to måneder skal du bare snakke løs på færøsk til. Det bliver h*n hurtigt vant til at høre, hvis du gør det.

Jeg tror en god måde at starte på med den store er, at lave små lege på færøsk (f.eks. klappekage) og at synge på færøsk. På den måde bliver han blidt introduceret til sproget, og du kan senere udbygge det. Hvis du taler meget færøsk til den helt lille, mens den store er der, vil han også efterhånden vænne sig til lyden af det. Du kan også akkompagnere det lidt fremmede sprog med sjove eller spændende historier om Færøerne (for dem ved jeg, I har mange af ) eller fra din barndom

Anmeld

13. januar 2011

Dinna88

nannanadja skriver:

Jeg er dansk , min kæreste er libaneser så jasmin på 4 år er vi begyndt at lære arabisk nu.. det lyder alså sjovt når sådan nogle små modeller taler andet end dansk som jeg er vant til

hun kan tælle til 10 på arabisk og sige nogle forskellige ord nu, forstå hvad fars familie siger når det foregår på arabisk..

Nogle med to sproget børn?

Jeg har ikke børn endnu! Men når jeg får så har jeg tænkt mig at det skal forekomme dem naturligt at snakke engelsk, så håber på tosprogede børn. Både min kæreste og jeg snakker engelsk og jeg skal uddanne mig til at snakke erhvervengelsk, så det burde ikke blive et problem.

Når det så er på plads, så håber jeg på at lære dem spansk også

Anmeld

17. februar 2011

Daisy

Bryndis skriver:

Nu er jeg også færing og min kæreste er dansk og vi taler sådan set kun dansk med mine sønner på 2 mdr og 2 år. Kan jeg godt begynde og snakke færøsk med den store så han stadig kan lære det eller er det for sent?

Hejsa har ikke været herinde længe

Herhjemme taler vi alle 3 sprog, hvis børnene ikke forstår, så spørger de og får svaret igen på Dansk. Det er aldrig for sent at lære dem det, bare sørg for de hører det i det daglige. Brug ting som de kender og nævn dem på Færøsk, så kommer det hurtigt Det kan også ske at de forstår det, man har svært ved at tale det. Bare vær tålmodig, de skal nok finde ud af det i deres eget tempo

Du kan godt opleve at de påstår de ikke forstår, men pas på. Før du ved forstår de mere end du ved af, så ingen hemmeligheder på Færøsk hehe

Hilsen MIG

Anmeld

17. februar 2011

SussieThyssen

nannanadja skriver:

Jeg er dansk , min kæreste er libaneser så jasmin på 4 år er vi begyndt at lære arabisk nu.. det lyder alså sjovt når sådan nogle små modeller taler andet end dansk som jeg er vant til

hun kan tælle til 10 på arabisk og sige nogle forskellige ord nu, forstå hvad fars familie siger når det foregår på arabisk..

Nogle med to sproget børn?

Arabisk..hehe...nok har jeg sprogtalent, men dér måtte jeg ski gi' op.
Jeg forsøgte for en del år siden at lære arabisk, men kunne bare ikke få tungen til at gøre som den skulle..og perfektionist som jeg er, kunne jeg høre hvor rædsomt det lød, så jeg opgav

Jeg er selv 2-sproget og taler flydende engelsk og dansk + jeg har norsk også, fordi jeg har norsk familie og er kommet meget deroppe, da jeg var helt ung.
Jeg kan også lidt esperanto, spansk og latin, og naturligvis tysk.

Mine unger har fra starten lært engelsk næsten på linje med dansk, så også de taler og skriver engelsk næsten lige så godt som dansk..Nickolai er faktisk bedre til engelsk end dansk
I hverttilfælde hvad stavning angår.
Derudover så har han via nettet lært sig selv en del japansk og finsk...så ja..han er en sjov trold...lidt ligesom sin mor

Kærligst
Sussie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.