stella74 skriver:
Jeg er ikke donorbarn, men opdagede først jeg havde en anden biologisk far da jeg var 14 år. Indtil da havde jeg troet jeg var vokset op i en kernefamilie og synes egentlig jeg lignede min "far" af udseende.
Jeg var jo nysgerig og tog kontakt til min biologiske far, som totalt skuffede. Jeg har stadig lidt kontakt men han er ikke min FAR. At kende sandheden har medført en del identifikations problemer for mig og det har været meget svært at have 2 familier. Tror det ville have været anderledes hvis jeg fra lille var vokset op med at have set min bio far.
Min egen situation er at min mand er selvvalgt steriliseret efter at have fået 2 børn med kone nr 1. De er teenagere nu. Jeg har også en teenagearsøn. Sammen har vi en dreng på 3½ som vi har fået med ISCI. Der skulle 3 friske og 2 frosne forsøg til. Vi ville gerne have nr. 2 som vi selv skulle betale for på en privatklinik. Sum 33.000 pr. gang. Det har vi nu gjort 3 gange. den ene gang blev jeg gravid men mistede i 18 uge. Sidste gang var jeg meget syg pga overstimulering og udtagning af 21 æg!
Vi har brugt over 110.000 kr og min mand og min krop siger nej til at få taget flere æg og sæd ud. Hvis ikke vi skal droppe drømmen om at få et barn mere sammen og give den 3½ årig en søskende at vokse op sammen med, så er donorsæd den eneste løsning.
Med den erfaring jeg har ville jeg vælge en donor man ikke kender og på ingen måde lade barnet få kendskab til at der er anvendt donorsæd. Kunne måske godt fortælle at vi fik hjælp på en fertilitetsklinik, men det ville jo være til begge børn (selv om hjæpen i sidste tilfælde ville være noget fremmet sæd, det er jo stadig hjælp)
Der er mange børn der bliver undfanget til f.eks. en julefrokost og som ægtemanden acceptere uden at barnet får kendskab til det. Jeg ved jo selvfølgelig ikke om de har identifikationsproblemer, men jeg tror at problemerne først opstår når barnet får sandheden at vide. Ellers lever de jo i skøn uvidenhed.
Til de af jer som har valgt at være enlig mor til donorbørn, så hatten af for jer. Jeg tænker at det må være bedre for barnet at vide at mor bare så gerne ville have en baby, end at farmand skred som min.
Ja, jeg er en af dem, som har brugt anonym donor. Er alene og fik twins..
Det der med at de ikke skal vide det, og leve i uvidenhed er ikke muligt hos mig, da der jo ikke er en social far som hos jer.
Jeg vil dog mene, at sandheden skal frem. Jeg turde aldrig løbe den risiko, at barnet selv fandt ud af det på et tidspunkt. Vi lever i et informationssamfund - hvor vi donorer organer til hinanden. DNA ved alle efterhånden hvad er. En faderskabstest-kit kan du købe online osv.
Alt er kommet frem i lyset, så det med at leve i uvidenhed hører sidste år tusinde til.
Synes egentlig også at et menneske har krav på at vide den slags om sig selv.
Håber, at lillebror eller lillesøster snart er en realitet for jer, og at I måske lige overvejer igen om det skal være hemmeligt.