Hejsa.
Jeg er uddannet pædagogisk konsulent og arbejder til dagligt med kriminalitetstruede unge. Jeg har set første program og er klar over, at det kun giver et lille indblik i hvordan hverdagen er.
Jeg må dog også indrømme, at jeg synes arbejdsmetoderne virker dybt uprofessionelle og slet ikke dynamiske i forhold til det samfund vi lever i. Idag forkuseres langt mere på det enkelte individs udtryk og mangfoldighed er en vigtig del for at kunne begå sig i samfundet. Samtidig ved man ud fra flere undersøgelser, at truede unge har bedst af, at vokse op under forhold som ligner deres jævnaldrendes, så de mindst muligt oplever følelsen af, at blive indespærret på en institution.
Jeg er helt med på, at der skal være regler og grænser, som de voksne skal sætte, men det er dog vigtigt at disse giver mening for den unge.
Synes det er forfærdeligt, at se da den unge dreng skal pille sine øreringe ud, det er hans måde at udtrykke sig selv på og måske hele hans eksistensgrundlag. Vi er ikke alle ens, og det er vigtigt at man som ung for lov at eksperimentere med sin identitet. Samtidig sker læring og påvirkning igennem succes og egen vilje. Derfor er jeg sikker på, at den unge dreng med tiden, hvis han fik tilstrækkelig mange succes oplevelser, nok ville forsøge at udtrykke det positivt. Essensen i dette er derfor, lad de unge vælge selv i eget tempo, da det er dette hele vores samfund er bygget op omkring. Det vil ruste dem til at træffe egne beslutninger og tænke selvstændigt senere hen.
Hvis alt er forudbestemt af pædagogerne, vil disse unge som i forvejen har det svært, få vanskeligheder ved at tilpasse sig samfundet. Vores samfund er idag meget individualistisk, hvilket vil sige at kompetencer som at være omstillingsparat og tænke selvstændigt er vigtigt. Derfor er det vigtigt at der i de udsatte grupper bliver arbejdet med disse kompetencer, på denne måde opnås de bedste resultater og de mest succesfulde historier og skæbner vil finde sted. Jeg taler af erfaring !!! :-) Så håber bestemt på at se mere af den slags i de kommende afsnit. På nuværende tidspunkt er jeg en smule skeptisk.
MVH Line
Anmeld