lisbeth2910 skriver:
Jeg vil bare meget kort tilføje at man da også tager helt fejl, hvis man vælger kejsersnit af frygt for smerterne ved vaginal fødsel. Jeg forventer/tror at der er mange flere og længere varende smerter knyttet til et kejsersnit.
Jeg vil give dig ret - jeg fik AKS og der gik næsten 14 dage før jeg kunne vende mig selv i sengen igen - bogstaveligt talt. Min mand måtte vende mig... det er bare ikke fedt med et spædbarn i huset.
Jeg har ikke rigtigt villet blande mig i debatten herinde, fordi jeg synes den har en tendens til at blive meget sort og hvid og den rykker i bund og grund ikke ved noget.
De folk der er imod moderens ret til at vælge uden medicinsk indikation, er lige så meget imod efter at have læst denne og dem der mener der skal være plads til moderens ønsker har heller ikke ændret mening, så i min verden er det reelt ikke en debat, men en opremsning af synspunkter 
Jeg står så med et ben i hver lejr. Jeg fik AKS sidste gang efter 4 døgns igangsættelse og mere end 12 timer med ve-storm og en epidural der ikke virkede. Jeg rystede så meget at de måtte fysisk spænde mine arme fast under AKS'et (de turde ikke give mig mere krampestillende) og de var nødt til at lægge rygmarvsblokaden så højt (pga. den fejlede epidural) at halvdelen af mit mellemgulv var lammet, så jeg følte det som om jeg ikke kunne trække vejret. Oven i det hele kunne jeg ikke få min datter op til mig pga. rystelser og så hende derfor først 1½ time senere på opvågningen.
Denne gang har jeg bedt om at få lov til at prøve en naturlig fødsel igen (lægerne overvejer dog stadig dette, men det er ikke pga. min tidligere fødsel, men forskellige sygdomme jeg har - og i øvrigt også havde sidste gang - der gør at de stadig overvejer om de tør prøve en naturlig fødsel næste gang), men jeg har samtidigt understreget at jeg IKKE under nogen omstændigheder vil sættes igang. Hvis min datter af den ene eller den anden årsag skal ud før jeg selv går i fødsel, bliver det PKS og det har lægerne indvilget i uden protest.
Jeg mener at fødselsforberedelse og oplysning er vejen frem, når det drejer sig om 1. gangs fødende uden medicinsk indikation for PKS, men jeg mener også det er vigtigt i sidste ende at respektere moderens valg, og psykiske grunde kan også veje tungt i denne sammenhæng.
Anmeld