Ferie-shaming i børnehave?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. november 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg er meget overrasket over, at der kan sidde en gruppe herinde og blive enige med sig selv om at det kan være den enkel institution, leder eller pædagog som kan snage ( som nogen åbentbart mener det er) i om pasningen er relevant eller ej.  Det er nu engang sådan at der for en del år siden blev indført det som hedder feriepasning. 
Feriepasning er blevet indført af politikerne for at spare. Alle institutioner skal holde lukket på bestemte uger, nogle uger er ens egen institution åben andre gange er det kun en fra dagtilbuddet som holder åben. 
Det er faktisk vigtigt for pædagogerne at vide at denne feriepasning bliver benytte af dem som har “rigtig” brug for det.. for pædagogerne er nemlig pålagt at de også skal holde ferie på det tidspunkt, for at der ikke er for mange som skal holde ferie i løbet af året og ødelægge den vigtige faste rutine i Institutionerne.  At man selvfølgelig gerne vil være hjemme og feks holde jul med sin familie, ser jeg intet galt i. Jeg ved at de børn hvis forældre arbejder eller af den ene eller anden grund ikke kan have dem hjemme er mere end velkommen. Men at ens barn keder sig eller har det sjovere der er ikke en grund. 
Pædagoger har som regel et rigtig godt samarbejde med de familier de har på deres stue og ved ofte godt hvem der har brug for det eller ej. 

Yderemere er juli en gratis institutions måned, så hvis man vil tænke i kroner og øre så skal man lige huske den. 

men alt i alt er jeg faktisk lidt overrasket over, hvor oppe i det rødefelt man kan blive,over noget som gavner og passer på vores kære unger.

Dit første udsagn forstår jeg ikke. Dem, du er uenig med, mener jo netop ikke, at den enkelte institution, leder eller pædagog kan/har ret til at udspørge forældrene om deres begrundelser for at bruge nødpasning OG vurdere, om årsagen er legitim. 

Jeg tror, alle kan være enige i, at det ikke er hensigtsmæssigt hverken for den kommunale økonomi eller for det enkelte barn, at nødpasningen bruges uden nærmere overvejelse eller i det, der ikke objektivt synes at være strengt nødvendigt. Men der er ikke nogen jura på området i den forstand, at institutionen kan afvise at passe et barn eller udfritte forældrene om deres behov. Man kan henstille til, at forældre generelt overvejer brugen af nødpasning, men at gøre det til et emne for diskussion mellem institutionen og den enkelte forælder er ikke i orden.
Er der tale om, at man professionelt er bekymret for et barns trivsel, og indgår manglende ferie som en del af det samlede billede, går man selvfølgelig videre med det. Men det er jo en helt anden og mere omfattende sag. 

Ét er moralske anfægtelser og undren/frustration/forargelse over enkelte forældres valg - det kan være forståeligt nok. Men som professionel må man bide det i sig og acceptere, at forældrene har rettighederne på deres side. Den ret kan ikke gradbøjes. 
At blande betaling for institutionen ind i billedet er usagligt - om så seks måneder om året var betalingsfri, så har forældrene ret til at benytte sig af pasningen. Jeg forstår slet ikke, hvad det har med emnet at gøre. Og det samme gælder pædagogernes private ønsker om at holde fri, uanset at det også gavner institutionen og dermed børnene. 

Jeg tror, at de fleste offentligt ansatte i pleje-, sundheds- og undervisningssektoren oplever situationer, hvor man i den grad kan stille spørgsmålstegn ved behovet for diverse behandlinger og ydelser, og hvor det udadtil synes at være spild af personalekræfter og skattekroner. Det berettiger ikke, at man nægter at stå til rådighed eller presser folk til at afstå fra deres rettigheder ud fra egne, subjektive vurderinger. Den går altså ikke. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2024

Anonym

"Nødpasning" 

Det i sig selv synes jeg er fuldstændig åndssvagt udtryk. 

Jul - 2 ugers ferie 

Vinter ferie - 1 uge 

Kristi himmelfarts ferie- 1 uge 

Påske ferie - 1 uge 

Sommerferie - 7 uger 

Efterårsferie - 1 uge. 

Så 14 ugers ferie om året. Her tager jeg udgangspunkt i når man skal fortælle børnehaven om man skal bruge pasning eller ej og hvor der er chance for sampasning. 

Gad godt vide hvad de forældre der holder 14 ugers ferie om året med deres børn og betaler fuld pris. 

Selv hvis jeg fjerner 7 ugers sommerferie og reducere det til 3. Så er det stadig 10 ugers ferie om året. 

Anmeld Citér

19. november 2024

Anonym

"Nødpasning" 

Jul - 2 ugers ferie 

Vinter ferie - 1 uge 

Påske ferie - 1 uge 

Sommerferie - 7 uger 

Efterårsferie - 1 uge. 

Så 14 ugers ferie om året. Her tager jeg udgangspunkt i når man skal fortælle børnehaven om man skal bruge pasning eller ej og hvor der er chance for sampasning. 

Gad godt vide hvad de forældre der holder 14 ugers ferie om året med deres børn og betaler fuld pris. 

Selv hvis jeg fjerner 7 ugers sommerferie og reducere det til 3. Så er det stadig 10 ugers ferie om året. 

Jul er der kun 1 uge 

Sommerferien 28, 29 og 30

Vinterferie 1 uge 

Efterårsferien 1 uge 

= 6 uger 

Kristi Himmelfartsdag, er helligdag, så er der dagen efter = 1 dag.

Påskeferien er tre helligdage og dagene før = 3 dage.

= 4 dage 

Så i alt 6 uger og 4 dage 

men ofte er man jo to om at få børn og selv om man ikke er, kan jeg uden problemer få til til at passe med omsorgsdage og afspadsering.

Men ellers er det jo igen helt legitimt, hvis man skal på arbejde

Anmeld Citér

19. november 2024

Anonym

Jul er der kun 1 uge 

Vinterferie 1 uge 

Efterårsferien 1 uge 

= 6 uger 

= 4 dage 

men ofte er man jo to om at få børn og selv om man ikke er, kan jeg uden problemer få til til at passe med omsorgsdage og afspadsering.

Læs hvad jeg skriver: 

"Jeg tager udgangspunkt i dagene hvor vi i børnehaven skal vælge pasning til og der er chance for sampasning" 

Anmeld Citér

19. november 2024

Anonym

Anonym skriver:

Læs hvad jeg skriver: 

"Jeg tager udgangspunkt i dagene hvor vi i børnehaven skal vælge pasning til og der er chance for sampasning" 

Men debatten handler jo om sampasning og ikke hele ferieperioden ? Specifikt mellem jul og nytår som generelt er de dage med færrest børn i løbet af året 

Anmeld Citér

20. november 2024

Alonebreak

Profilbillede for Alonebreak
Anonym skriver:

Jul er der kun 1 uge 

Vinterferie 1 uge 

Efterårsferien 1 uge 

= 6 uger 

= 4 dage 

Så er der også lige alle sygedage, hvor man bliver nød til at bruge feriedage for at passe sit barn, hvis ikke der er mulighed for pasning hos familie… 

Anmeld Citér

20. november 2024

Anonym

Anonym skriver:

Men debatten handler jo om sampasning og ikke hele ferieperioden ? Specifikt mellem jul og nytår som generelt er de dage med færrest børn i løbet af året 

Jeg skriver jo netop sampasning? Det er som om du ikke rigtig vil læse hvad jeg skriver. 

Ferie med sampasning er hos os sommerferie og efterårs ferie. Hos jer er der så åbenbart jul.

Man kan simpelthen ikke forvente at folk har fri alle de uger og man får slet ikke noget ud af at udskamme folk. 

Anmeld Citér

20. november 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

"Nødpasning" 

Jul - 2 ugers ferie 

Vinter ferie - 1 uge 

Påske ferie - 1 uge 

Sommerferie - 7 uger 

Efterårsferie - 1 uge. 

Det lyder da også helt vildt, hvis der overhovedet er basis for at forvente, at der vil være færre børn i jeres institution i alle de uger. Jeg kunne - måske - forstå, hvis det fulgte skoleferierne, men det er jo mere end dem. Kristi Himmelfartsferie en uge har jeg aldrig hørt om, og syv ugers sommerferie er også ekstremt. 

Det må vel forholde sig sådan, at man i jeres barns institution spørger meget bredt ud fra erfaringer med, at der er lidt færre børn i de pågældende uger, og at der på ingen måde er tale om en forventning om, at mange holder ferie på disse tidspunkter - og endnu mindre et hint om, at nogen “bør” give deres børn ferie disse uger. Institutionen må jo vide, at ingen lønmodtagere har ferie så mange uger. 
Omvendt, hvis institutionen reelt har erfaring for, at FORSKELLIGE forældre holder ferie i de pågældende uger, og at der derfor er basis for sampasning, så er det jo fair, at de undersøger det på forhånd. Er du sikker på/oplever du, at der på nogen måde er en forventning om, at nogen holder ferie alle eller de fleste af disse uger? 

Anmeld Citér

20. november 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

"Nødpasning" 

Jul - 2 ugers ferie 

Vinter ferie - 1 uge 

Påske ferie - 1 uge 

Sommerferie - 7 uger 

Efterårsferie - 1 uge. 

Ingen forventer forældre tager 14 ugers ferie hvert år med deres børn. Det står ingen steder. Det er jo ikke derfor de skriver det. Det er fordi nogen børn intet ferie har på et år eller måske lige en uge eller to på 12 måneder. Måske en forlænget weekend en gang i mellem. Eller en enkel fridag. 

Pædagoger kan se at de børn også har brug for ferie. 

Anmeld Citér

20. november 2024

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Det lyder da også helt vildt, hvis der overhovedet er basis for at forvente, at der vil være færre børn i jeres institution i alle de uger. Jeg kunne - måske - forstå, hvis det fulgte skoleferierne, men det er jo mere end dem. Kristi Himmelfartsferie en uge har jeg aldrig hørt om, og syv ugers sommerferie er også ekstremt. 

Det må vel forholde sig sådan, at man i jeres barns institution spørger meget bredt ud fra erfaringer med, at der er lidt færre børn i de pågældende uger, og at der på ingen måde er tale om en forventning om, at mange holder ferie på disse tidspunkter - og endnu mindre et hint om, at nogen “bør” give deres børn ferie disse uger. Institutionen må jo vide, at ingen lønmodtagere har ferie så mange uger. 
Omvendt, hvis institutionen reelt har erfaring for, at FORSKELLIGE forældre holder ferie i de pågældende uger, og at der derfor er basis for sampasning, så er det jo fair, at de undersøger det på forhånd. Er du sikker på/oplever du, at der på nogen måde er en forventning om, at nogen holder ferie alle eller de fleste af disse uger? 

Ikke desto mindre kaldes det nød/ferie pasning fra uge 26 til uge 35. 

Nød/ferie pasning i både efterårsferien og vinter ferien. 

Nød/ferie pasning omkring påske og omkring jul. 

Hvis man skal have sådan en "svada" hver gang en ferie seddel skal udfyldes får man da først dårlig samvittighed  

Det var min pointe. Unødvendigt at kalde det nød pasning og unødvendigt at fyre alt det pjat af som ts citere. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.