Ferie-shaming i børnehave?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.786 visninger
74 svar
160 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. november 2024

Anonym trådstarter

Mit barn er netop startet i børnehave. I dag fik jeg en ferieseddel med hjem. Mit barn skal have lang juleferie (23. Dec-6. Jan.), fordi julen ligger så godt i år.

Men jeg er rystet over tonen på ferieseddel og får ondt i maven overfor de forældre, der ikke har samme muligheder. Jeg synes, det er decideret udskammende - og har lyst til at påtale det.

Grundlæggende er jeg jo enig; børn har brug for ferie. Det ved vi alle godt. Men at skrive det som en opfordring på en ferieseddel, hvor forældre måske i forvejen har ondt i maven over ikke at have andre muligheder - det synes jeg går over stregen. 

Men hvad tænker I, kære panel? Er jeg for sart? Er det slet ikke “min kamp”? Og hvordan ville I gribe det an?

Tekst følger her (direkte citeret fra sedlen - “ekspertcitaterne” står også derpå): 

Vi opfordrer til fridage. At være i dagsinstitution for børn, er som at gå på arbejde for voksne. Børn har brug for pauser og ferier. Slappe af derhjemme i trygge omgivelser. Hygge med familien uden at foretage sig noget, andet end at slappe af.

”Ferier er et fantastisk sted, hvor vi kan falde ned ovenpå stressen og nå at finde gode måder at være sammen på.” - Grethe Kragh-Müller, børneforsker

”Børn er jo mennesker ligesom voksne, så selvfølgelig har de også brug for en pause i et længere stræk, hvor det er muligt at komme ud af de dagligdags rutiner.” – Heidi Agerkvist, familieterapeut.” 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2024

Anonym

Jeg synes det er så fint og skrevet flot, for der er ikke noget, som ikke er rigtigt.

Nu arbejder jeg i en vuggestue i en integreret institution og vi har må gå ekstra til forældre fordi de melder deres børn til, selvom de har mulighed for at holde dem fri og det er bare slet ikke i orden, men dagens forældre, kan simpelthen ikke overskue deres børn og det er forfærdeligt, derfor er man faktisk nødt til at være lidt hård. Feriepasning er NØDPASNING 

Vi vil hellere end gerne passe de børn, hvis forældre ikke har mulighed for at holde ferie fordi de skal på arbejde, men fordi man skal gøre rent til nytårsaften og det så er lettere at børnene er i institutionen, dem passer vi simpelthen ikke. Der er flere ting i det. Børn har brug for ferie, men vi personale, vil faktisk også gerne holde fri med vores familier.

Anmeld Citér

16. november 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Mit barn er netop startet i børnehave. I dag fik jeg en ferieseddel med hjem. Mit barn skal have lang juleferie (23. Dec-6. Jan.), fordi julen ligger så godt i år.

Men jeg er rystet over tonen på ferieseddel og får ondt i maven overfor de forældre, der ikke har samme muligheder. Jeg synes, det er decideret udskammende - og har lyst til at påtale det.

Grundlæggende er jeg jo enig; børn har brug for ferie. Det ved vi alle godt. Men at skrive det som en opfordring på en ferieseddel, hvor forældre måske i forvejen har ondt i maven over ikke at have andre muligheder - det synes jeg går over stregen. 

Men hvad tænker I, kære panel? Er jeg for sart? Er det slet ikke “min kamp”? Og hvordan ville I gribe det an?

Tekst følger her (direkte citeret fra sedlen - “ekspertcitaterne” står også derpå): 

Vi opfordrer til fridage. At være i dagsinstitution for børn, er som at gå på arbejde for voksne. Børn har brug for pauser og ferier. Slappe af derhjemme i trygge omgivelser. Hygge med familien uden at foretage sig noget, andet end at slappe af.

”Ferier er et fantastisk sted, hvor vi kan falde ned ovenpå stressen og nå at finde gode måder at være sammen på.” - Grethe Kragh-Müller, børneforsker

”Børn er jo mennesker ligesom voksne, så selvfølgelig har de også brug for en pause i et længere stræk, hvor det er muligt at komme ud af de dagligdags rutiner.” – Heidi Agerkvist, familieterapeut.” 

Jeg har det lidt dobbelt med det. På den ene side, så synes jeg egentlig, det er i orden, at pædagogerne deler deres viden om og holdninger til, hvad det betyder for børn at holde ferie med familien. Der er jo forældre, som faktisk tror, at institutionerne kan tilbyde noget “bedre” og sjovere for deres børn, end de selv er i stand til. Fagpersoner må i mine øjne meget gerne give råd og vejledning, og her adskiller pædagoger sig ikke fra fx læger, lærere eller andre, som jo også kan og bør formulere generelle opfordringer til forældre. 

På den anden side, så rammer sådan en generel skrivelse let de forkerte - så dem, der faktisk ikke har andre muligheder end at sende deres børn i pasning, måske føler sig udskammet. I givet fald vil jeg dog håbe, at disse forældre er i stand til at tage en snak enten med sig selv eller med pædagogerne om, at der ligger gode grunde bag. 

Anmeld Citér

16. november 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg synes det er så fint og skrevet flot, for der er ikke noget, som ikke er rigtigt.

Nu arbejder jeg i en vuggestue i en integreret institution og vi har må gå ekstra til forældre fordi de melder deres børn til, selvom de har mulighed for at holde dem fri og det er bare slet ikke i orden, men dagens forældre, kan simpelthen ikke overskue deres børn og det er forfærdeligt, derfor er man faktisk nødt til at være lidt hård. Feriepasning er NØDPASNING 

Vi vil hellere end gerne passe de børn, hvis forældre ikke har mulighed for at holde ferie fordi de skal på arbejde, men fordi man skal gøre rent til nytårsaften og det så er lettere at børnene er i institutionen, dem passer vi simpelthen ikke. Der er flere ting i det. Børn har brug for ferie, men vi personale, vil faktisk også gerne holde fri med vores familier.

Vil det sige, at I afkræver forældrene en forklaring og ud fra den afgør, om I vil passe deres barn eller ej? Altså, at I nægter at tage imod visse børn, som er tilmeldt? Er det overhovedet tilladt? 

Mht. jeres ønske om at holde fri med jeres familier, hvor forståeligt det end er, så spiller det forhåbentlig ikke ind på jeres praksis. 

Anmeld Citér

16. november 2024

drabo

Profilbillede for drabo

Nu læser jeg langt mere sedlen, som en information omkring at ferie er godt for alle også børn.

hvis man som forælder ikke har mulighed for at holde ferie henover julen, så har man jo ferie på andre tidspunkter, hvor man så kan holde fri med børnene.

ingen har jo fridage nok til at holde fri i samtlige skoleferier, som plejer at være der sedlerne kommer, men der er jo børn som aldrig holder ferie af forskellige grunde, og hvis grunden er forældre, der tror institution er det bedste, så er det der jo information. Mon ikke de ting står på samtlige feriesedler.

Anmeld Citér

16. november 2024

Anonym

Jeg er en af dem som tidligere ikke har haft mulighed for at have mit barn hjemme grundet arbejde. 
jeg har aldrig følt mig udskammet. Jeg er sygeplejerske og det vidste pædagogerne også. Mine børn har formentlig holdt mere ferie end så mange andre børn, da jeg tit fik lagt mine fridage sammen, så jeg holdte ferie med børnene på andre tidspunkter. 
først da ungerne begyndte i skole hadede jeg at arbejde mellem jul og nytår i helligdage, weekender osv, for så havde jeg og mine børn ikke mulighed for så meget ferie da jeg ikke ønsker at tage dem ud af skolen. Så jeg skulle ikke på samme måde bruge mine hverdagsfri. Nu har jeg så skiftet arbejde og arbejder kun hverdage. 
jeg synes at sedlen er rigtig fint skrevet, da det ligner citater fra teoretikere om hvor vigtigt det er at holde fri når man kan. 

Anmeld Citér

16. november 2024

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Jeg synes det er så dejligt at de meddeler hvor vigtigt det er for børn at ‘få fri’ og hvor sundt det er. Jeg synes det er et fantastisk godt budskab! 
Dem der ikke har mulighed for at tage fri må jo bare ignorere budskabet, jeg ser det slet ikke som hensigt at skabe dårlig samvittighed, tværtimod lige at få forældre til at overveje om ikke mormor skal passe en dag ekstra fremfor at komme i instititution eller hvad ved jeg ☺️

Kan slet ikke se problemet, synes alle børnehaver bør sende sådan en ud. Det er kun godt for børnene. Får man dårlig samvittighed ligger den hos en selv ☺️

Anmeld Citér

16. november 2024

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Jeg er helt enig med dig - jeg er også pædagog og jeg bliver så træt når jeg hører pædagoger sige: “han/hun har alt for lidt ferie” “de gider ikke være sammen med deres barn” i en netop udskammende tone. 

Jeg tænker at de forældre der ikke kan give lige så meget ferie, har en årsag til det. Hvis ikke det er arbejde, så er det nok overskud og så kan mam spørge sig selv, er det bedst for barnet at være i institution i en ferietid hvor der er få børn, eller hjemme hvor mor eller far måske slet ikke har overskud.
I stedet synes jeg der må arbejdes på et tæt forældresamarbejde for så vil man højst sandsynligt vide hvorfor det enkelte barn ikke har så meget ferie og dermed vil tilgangen være forståelse fremfor udskamning. 

Anmeld Citér

16. november 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Som en anden også skriver: du kan da ikke individuelt stå og vurdere, om forældres grunde til at sende børn afsted er “legitime”. Og med hvilken paragraf i hånden nægter i at passe de udvalgte børn?

Hvis en pædagog havde nægtet at tage imod mit barn, fordi jeg havde vurderet, at jeg kunne få ordnet en masse praktiske ting den dag, så ville jeg tale med meget store ord.

Anmeld Citér

16. november 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Problemet med den slags sedler er jo primært, at de ikke rigtig virker.

Jeg føler mig fx bare talt ned til (som forælder med “ressourcer”, der i øvrigt altid har mine børn mest muligt og længst muligt hjemme). Især den del med at begynde at sætte citater ind fra terapeuter, ville jeg ryste på hovedet af - og min adfærd ville det ikke påvirke.

Og den forælder, som enten ikke kan eller ønsker at holde ferie lige på det tidspunkt en dagensinstitution ønske - ja de ændrer næppe deres adfærd heller, fordi der jo som regel er en årsag til deres valg - uanset om andre synes at den årsag er god eller forståelig.

Sedlens ordlyd er irriterende og bedrevidende, med en underlæggende anklage. Den slags virker ikke - og sender i mine øjne lidt kedelige signaler om manglende tillid til andre.

Du må bedst selv vurdere om du orker kampen - det er næppe den sidste af den salgs du møder - men egentlig synes jeg at det er ok at sige ting i en pæn tone og med respekt for at det formentlig ikke er tænkt eller ment sådan som du og jeg læser det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.