Mit barn er netop startet i børnehave. I dag fik jeg en ferieseddel med hjem. Mit barn skal have lang juleferie (23. Dec-6. Jan.), fordi julen ligger så godt i år.
Men jeg er rystet over tonen på ferieseddel og får ondt i maven overfor de forældre, der ikke har samme muligheder. Jeg synes, det er decideret udskammende - og har lyst til at påtale det.
Grundlæggende er jeg jo enig; børn har brug for ferie. Det ved vi alle godt. Men at skrive det som en opfordring på en ferieseddel, hvor forældre måske i forvejen har ondt i maven over ikke at have andre muligheder - det synes jeg går over stregen.
Men hvad tænker I, kære panel? Er jeg for sart? Er det slet ikke “min kamp”? Og hvordan ville I gribe det an?
Tekst følger her (direkte citeret fra sedlen - “ekspertcitaterne” står også derpå):
“ Vi opfordrer til fridage. At være i dagsinstitution for børn, er som at gå på arbejde for voksne. Børn har brug for pauser og ferier. Slappe af derhjemme i trygge omgivelser. Hygge med familien uden at foretage sig noget, andet end at slappe af.
”Ferier er et fantastisk sted, hvor vi kan falde ned ovenpå stressen og nå at finde gode måder at være sammen på.” - Grethe Kragh-Müller, børneforsker
”Børn er jo mennesker ligesom voksne, så selvfølgelig har de også brug for en pause i et længere stræk, hvor det er muligt at komme ud af de dagligdags rutiner.” – Heidi Agerkvist, familieterapeut.”
Anmeld
Citér