Ferie-shaming i børnehave?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. november 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Aner det ikke, jeg er ikke leder, jeg skal kun tage udgangspunkt i børnenes behov.

Jeg har aldrig sagt noget om ikke at holde sine børn hjemme hvis man selv er hjemme i de almindelige hverdage, (det er en anden debat) men det feriepasning/sampasning/nødpasning jeg snakker om og det er bestemt ikke de forældre som dig vi er er efter, men de forældre hvis børn nærmest aldrig har ferie og de forældre som vi som sagt ved ikke arbejder i ferier.

Vi gør bestemt opmærksom hvis et barn mistrives og ja det kan godt ende ud i en underetning, men det er nu ikke lige det debatten her drejer sig om 

Nej, jeg skriver, at hvis jeg én dag ønsker mit barn passet, så jeg kan få styr på hjemmefronten, så vil jeg ikke belæres af en eller anden random pædagog.

Og jo, det er det (underretning), vi taler om, for så vidt jeg kan se, så er det den ene mulighed, du har, hvis du mener, at barnet bliver passet for meget eller på tidspunkter, der ikke passer ind i dit skema.

På borger.dk står følgende:

“Du har ret til at få pasning til dit barn på alle hverdage, men ikke i weekender, på helligdage samt grundlovsdag den 5. juni og juleaftensdag den 24. december.

Dagtilbuddet kan holde lukket på hverdage, hvis der er lavt fremmøde af børn, fx i sommerferien eller dagen efter Kristi Himmelfart.

Hvis barnets dagtilbud holder lukket, har du ret til at få barnet passet et andet sted. Det bliver kaldt alternativ pasning.“

Så igen, med mindre der er en paragraf eller andet, jeg overser, så ville jeg som forælder stejle fuldstændig over din/jeres praksis. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2024

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Jeg hader den slags beskeder. Jeg er enig i, at de virker udskammende og belærende, og jeg synes det er en helt forkert måde at gøre det på.

Hvis man som pædagog er reelt bekymret for et barn, der altid bliver sendt afsted, selvom forældrene har fri, og man tænker, at det ikke er i barnets tarv (hvilket det jo nogle gange er, alt efter hvilket hjem barnet vokser op i) - så må man jo tage den med de forældre. Stille og roligt, naturligvis, og med den viden, at man ikke ved noget som helst om forældres bevæggrunde for at sende deres børn afsted. Jeg giver ikke meget for den påstand at "forældre i dag ikke gider være sammen med deres børn" - i mit arbejde som lærer møder jeg kun forældre, der prøver og forsøger deres allerbedste, med forskellige ressourcer og viden om børn.

Kan jeg nogle gange som professionel og uddannet inden for børneområdet være uenig i folks valg i forhold til deres børn? Jada! Kommer det dybest set mig ved? Nej, ikke før deres prioriteringer og valg gør mig reelt bekymret for barnets trivsel. Og i de tilfælde synes jeg ikke, det er passende at skrive en generel besked ud til alle forældre - så er det da passende at tage fat i de pågældende forældre, fortælle hvad jeg observerer og sammen med dem forsøge at finde en god løsning.

Jeg kender til eksempler fra en nær pårørende, der stod med en baby, der ikke sov om natten og en treårig, der var startet i børnehave + en fødselsdepression og en mand, der arbejdede langt væk. Hendes løsning var at sende sit store barn i daginstitution og ikke hente kl. 14, selvom hun var på barsel. Hvilket blev påtalt af pædagogerne adskillige gange - "det kunne jo også være rart for ham at have lidt korte dage" - og hun smilede og nikkede og sagde "ja, det skal jeg selvfølgelig også være opmærksom på" mens alt var ved at falde sammen om hende. Fordi man måske ikke lige føler for at betro sig til den pædagog, man knapt nok kender, om de kæmpe udfordringer man står i.

Så alt i alt synes jeg, at vi professionelle skal være meget forsigtige med generelle udmeldinger om hvad man som forældre "bør" og "ikke bør".

Anmeld Citér

16. november 2024

Anonym

Anonym skriver:

Altså det er dælme også synd med ny vuggestue og så skal sampasset lige efter opstart, det er jeg egentlig helt enig i. Men selvfølgelig hvis man skal arbejde så er det jo sådan og ikke rigtig så meget at gøre ved det og så er det selvfølgelig ikke iorden måde at gøre det på, håber du fik klaget over lederen 

Det er jeg slet ikke enig i. Han startede i vuggestuen i april, det vil sige 2,5 måned senere er der sommerferie hvor han har ferie i uge 28,29,30. 

Det er aldrig nogensinde fodrende for et samarbejde at anklage folk for omsorgssvigt. 

Som jeg sagde var jeg så chokeret bag efter at jeg hverken fik sagt øh eller bøh og her 3 år senere sidder oplevelsen stadig i mig. 

Anmeld Citér

16. november 2024

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg synes der ok er at gøre opmærksom på at børn også har godt af ferie, men må indrømme at jeg ville blive harm, hvis en leder ringede for at høre om mine grunde til at få barnet passet.

har snakket med pædagoger, hvor der bliver ringet rundt en ekstra gang f.eks. Til dem der har ønsket pasning mellem jul og nytår, ikke for at høre om hvorfor, men for at sikre der var behov, så der ikke stod pædagoger til børn og kun to mødte op. Eller for at sige, st der kun kom et eller to børn, og om man så hellere ville se om f.eks. Mormor kunne passe, men at der selvfølgelig blev passet hvis der var behov.

må indrømme at jeg ikke ville betro mig til pædagoger, der havde travlt med at påtale og fordømme, og håber at flertallet af pædagoger har den holdning at forældre gør det så godt som de kan.

Anmeld Citér

16. november 2024

Anonym

Panther skriver:

Nej, jeg skriver, at hvis jeg én dag ønsker mit barn passet, så jeg kan få styr på hjemmefronten, så vil jeg ikke belæres af en eller anden random pædagog.

Og jo, det er det (underretning), vi taler om, for så vidt jeg kan se, så er det den ene mulighed, du har, hvis du mener, at barnet bliver passet for meget eller på tidspunkter, der ikke passer ind i dit skema.

På borger.dk står følgende:

“Du har ret til at få pasning til dit barn på alle hverdage, men ikke i weekender, på helligdage samt grundlovsdag den 5. juni og juleaftensdag den 24. december.

Dagtilbuddet kan holde lukket på hverdage, hvis der er lavt fremmøde af børn, fx i sommerferien eller dagen efter Kristi Himmelfart.

Hvis barnets dagtilbud holder lukket, har du ret til at få barnet passet et andet sted. Det bliver kaldt alternativ pasning.“

Så igen, med mindre der er en paragraf eller andet, jeg overser, så ville jeg som forælder stejle fuldstændig over din/jeres praksis. 

Vi har mulighed for dialog og det heldigvis sådan vi normalt løser problemer

Og jo børn har også ret til ferie, vi skal varertage børns trivsel, læring, udvikling og dannelse og jo det kræver skam også ferie engang imellem, så ja som du skriver kan vi underrette, men igen vi tager det i dialog 

Anmeld Citér

16. november 2024

Panther

Anonym skriver:

Vi har mulighed for dialog og det heldigvis sådan vi normalt løser problemer

Og jo børn har også ret til ferie, vi skal varertage børns trivsel, læring, udvikling og dannelse og jo det kræver skam også ferie engang imellem, så ja som du skriver kan vi underrette, men igen vi tager det i dialog 

Så det korte af det lange er, at du ikke har belæg for at skrive de ting, du gjorde om at nægte pasning i ferier, medmindre det er grundet forældres arbejde. Tjek.

Anmeld Citér

16. november 2024

Anonym

Panther skriver:

Så det korte af det lange er, at du ikke har belæg for at skrive de ting, du gjorde om at nægte pasning i ferier, medmindre det er grundet forældres arbejde. Tjek.

Belæg?

Jeg skriver hvordan vi gør i praksis og jeg har ikke skrevet at vi nægter pasning, da vi ikke har været udsat for det, i og med at vi kan klarer det med dialog, men jeg skriver at hvis vi ved forældrene har muligheden, så snakker vi med dem.

Læs nu for søren hvad jeg skriver

Anmeld Citér

16. november 2024

Panther

Anonym skriver:

Belæg?

Jeg skriver hvordan vi gør i praksis og jeg har ikke skrevet at vi nægter pasning, da vi ikke har været udsat for det, i og med at vi kan klarer det med dialog, men jeg skriver at hvis vi ved forældrene har muligheden, så snakker vi med dem.

Læs nu for søren hvad jeg skriver

Du skriver:

“Hvis det er i ferier er det faktisk helt legitimt, feriepasning er for de forældre som har et behov og nej et behov er ikke for at få ordnet praktiske gøremål”

ergo at det er helt legitimt ikke at ville passe børn, hvis forældre ikke skal arbejde.

Anmeld Citér

16. november 2024

Anonym

Panther skriver:

Du skriver:

“Hvis det er i ferier er det faktisk helt legitimt, feriepasning er for de forældre som har et behov og nej et behov er ikke for at få ordnet praktiske gøremål”

ergo at det er helt legitimt ikke at ville passe børn, hvis forældre ikke skal arbejde.

Det er jo ikke det jeg skriver, men feriepasning samler man børnene i en institution og ja feriepasning er selvfølgelig for de forældre som skal på arbejde og ikke har mulighed for at passe. Jeg ved ikke om vi kan nægte, det tænker jeg desværre ikke at vi kan, men vi påtaler overfor forældre hvorfor man holder feriepasning og at feriepasning er en nød løsning og ikke hygge, det er faktisk de færreste børn som synes det er fedt at komme ind i en fremmed institution med fremmede voksne

- for god ordens skyld forsøger vi at få det bedste ud af det, men feriepasning er bestemt ikke barnets behov

Anmeld Citér

16. november 2024

Anonym

Jeg har været mor hvor. Jeg kom ind i en fælles samtale. Hvorvidt det var frygteligt at der virkelig skulle møde nogle ind den 22 og 23 dec. Om hvorfor forældre. Dog. Ikke kunne. Holde bedre ferie op. Til. Helligdage.

Blev så harm at jeg stille gik derop og sagde jeg jo faktisk havde en kanon løsning. Og vidste jeg havde mange andre der havde samme løsning. At jeg ville hjertens gerne tage deres 22 og 23 hvis de tog 24 25 26 dag aften nat hverdagene imellem og 31 og 1. Så forstummede samtalen.

Det er utroligt få fag der er hellige til ikke at skulle dække ind.

At man som forældre skal stå skoleret for 

3 ugers sammenhængene ferie. (omkring lukke ugerne)

Uge 42

2uger ifb m jul som den falder i år

Uge 7 

Hverdage op til påske. 

Hvis man så har børn der kræver div ekstra møder er det i alm tid og senest påbegyndt kl 14. 

Ferie el afspadsering ifb med bøjle tandlæge kørsel og andre sager.

Så at de hænger de sedler op giver mig knopper. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.