Dutelidut skriver:
Jeg kan godt følge dig - min dreng er også i en klasse, hvor det umiddelbart ikke virker til, at folk tager så meget initiativ til legeaftaler, og jeg har også været lidt træt af, at det altid var os - især med hans rigtig tætte venner. Og nogle, der aldrig vender tilbage, når vi har spurgt efter en aftale eller flere afvisninger. For mig har især det sidste også været lidt en kilde til bekymring for, om min dreng måske ikke var en ordentlig del af fællesskabet, og jeg undrer mig ligesom dig over, at forældrene ikke tænker det er en god ide med legeaftaler - fx også med en, man ikke plejer at lege med, så man får styrket fællesskabet. Herhjemme siger vi altid ja, og hvis det ikke kan lade sig gøre, arrangerer vi altid en anden dag.
Men altså, man kan jo ikke opdrage på andre voksne. Så jeg er enig med de andre i, at man jo bare må give det man kan, og så lade andre give det de kan. Og acceptere, at folk prioriterer forskelligt, og prøve på ikke at tage det personligt - hverken på egne eller sit barns vegne.
Og jeg synes også det er en balance - her i nabolaget er der mange, der går til fx fodbold to gange og måske en anden ting i løbet af ugen, og måske er de i SFO til kl 16 de øvrige dage. Så nogle gange skal man måske bare hjem og slappe af efter at have været sammen i mange timer. Som forælder vil jeg også rigtig gerne være sammen med mine børn, så foretrækker da også, at weekenden fx ikke er fyldt med legeaftaler…
Men kan godt følge din frustration. Men måske skal du tænke på, at det er fedt, at du gør det du kan - det er dejligt for ungerne, at du prioriterer som du gør. Klap dig selv på skulderen for det. De andre gør måske også hvad de kan, der kan være mange gode grunde, man ikke kender til, at overskuddet ikke er så stort i andre familier…
Undrer mig lidt over du skriver "man kan ikke opdrage på andre voksne". Nej, det kan man ikke. Men har du behov for det? Måske de forældre, der siger nej tænker det er lidt for meget fra din side? Men de kan jo heller ikke "opdrage" dig