Det er korrekt, at legeaftaler danner et godt fundament i en klasse. Men i den kontekst mener lærerne jo, at der skal leges BREDT og ikke kun med enkelte (som i dit barns tilfælde).
Nogle skoler/klasser har oprettet legegrupper. Så bliver eleverne delt i mindre grupper og så går det på skift, hvem de skal hjem til. På den måde bliver det kalenderplanlagt for alle forældre. Måske du kunne foreslå det til næste forældremøde?
Herhjemme laver jeg aldrig legeaftaler uden opfordring fra børnene. Måske en enkelt weekend i ny og næ hvor kedsomheden når nye højder, kan jeg foreslå en legeaftale. Men ellers ikke. Jeg tænker ikke at det er nødvendigt for relationerne, at der er legeaftaler kontinuerligt derud af. De leger også sammen i et par timer hver eftermiddag i SFOen.
Hvis mit barn havde en ven med en mor med så stort fokus på legeaftaler og invitationer til diverse ture, så ville jeg også opgive. Det kan jeg simpelthen ikke være med på. Det handler ikke om prioritet, for ofte er vi bare hjemme, men det er simpelthen bare ikke en del af min tankegang.
Det lyder lidt til at legeaftaler er blevet en "ting at gå til" for jer. At det skal holdes ved lige og være hyppigt.
Og, jeg kan da godt forstå vennerne står og spørger om de må komme med hjem. Du lyder som en skøn og omsorgsfuld vært
Bliv ved. Men gør det fordi du gerne vil og ikke med en skjult agenda om, hvornår de andre forældre mon gør det samme.
Det kunne også være du skulle prøve at skrive til forældrene og sige "Fiona og Merete vil rigtig gerne lege på tirsdag. De kan desværre ikke være hos mig i denne omgang. Kan de være hos jer?"
Og selvom vi ikke er på samme niveau med legeaftaler, så tager jeg hatten af for dig! Det er da mega fedt det du gør for ungerne 
Anmeld
Citér