Anonym skriver:
Nu kan det godt være, du opfatter mig lidt provokerende, men:
Har din kone et problem med jeres sexliv, eller synes hun, det er ok? Synes hun, jeres forhold er som det skal være generelt?
For jeg kan altså godt få lidt en fornemmelse af, at der er meget fokus på dine behov - og hendes behov må være på bekostning af det.
Hun arbejder for meget, siger du - for hun har ikke overskud til intimiteten med dig, du vil gerne have hende til at drosle ned. Men umiddelbart lyder det til, at hun er uenig. Hun siger jo: Det er ikke mig, der har brug for hjælp, det er dig!
Så måske synes hun tingene er ok? Måske er hun ikke så interesseret i at tingene skal ændre sig. Måske skyldes det ikke, at hun er presset.
Og hvis det er dig, der har et problem, hvorfor er det så hende, der skal ændre sig?
Jeg synes, gennem tråden, at jeg fornemmer sådan lidt: Jeg har gjort alt det her for hende for at få det til at fungere - så hun fik lyst til at stille mine behov. Altså, at de ting, du har prøvet, hele tiden har haft dit eget behov for mere sex for øje. Og hvis hun også fornemmer det, og jeg for øvrigt tolker rigtigt ud fra meget sporadisk viden - så forstår jeg godt, at hun ikke får mere lyst. Jeg ville føle mig sindssygt presset og føle mig enormt objektiviseret, hvis min mand hele tiden havde sit eget behov for øje, når han gjorde ting for mig - jeg ville føle mig reduceret til kun at være til for hans sexlysts skyld - og jeg ville personligt være rasende, men måske reagerer din kone ved at trække sig.
Jeg synes, det lyder som om jeres behov er enormt forskellige, og det er ærgerligt for jer. Men jeg tænker ikke, det er sandsynligt, at din kones sexlyst eksploderer, fordi hun går ned i tid på sit arbejde. Og det er faktisk helt ok ikke at have kæmpestor sexlyst. Det er ikke bedre at have stor sexlyst end lille, det er bare ærgerligt, når man så skal finde ud af det sammen.
Jeg synes din tråd emmer lidt af, at nu skal hun fikses - men hvis ikke hun har et problem, så er det måske ikke hende, fokus skal lægge på.
Så min konklusion er: parterapi er en god ide. Hvis hun ikke vil - så er det måske dig, der selv skal opsøge noget professionel hjælp for at finde ud af, hvordan du lever i et forhold med en, der ikke har så meget lyst til sex som dig.
Og så vær undersøgende på, hvad hun ønsker, i stedet for at ‘foreslå ting til hendes eget bedste’ - som om du kender hendes behov bedre, end hun selv gør….
Jeg er faktisk enig her.
Og så ville jeg også føle mig presset, hvis min mand forventede en ekstra runde, hver gang vi havde sex.