Hjemmeberedskab?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. marts 2024

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Vi har et viktualierum, så mad har vi alle dage haft et stort lager af. Vi spiser af det løbende, og køber så ind igen.

Sidste efterår begyndte jeg helt bevidst ift evt krig/krise at udvide lageret med toiletpapir og vand.

Og ift vand er jeg faktisk nysgerrig mht dato - for det bruger vi nemlig sjældent af. Der er jo en dato mærkning på, er klar over det snildt kan holde sig i årevis efter det, MEN kan vand på flaske holde sig for evigt - er der nogen der ved det ?

Ikke evigt..

men så længe man husker at have det stående mørkt og ikke for vamt eller koldt og vende flaskerne med mellemrum kan det bruges efter dato..

hvis det er mere end et år over dato ville jeg koge det før brug til at drikke men sagtens kunne bruge det i madlavning hvor det gennemvarmes uden opkog først..

du er ikke i tvivl hvis du får fat i flaskevand der er blevet dårligt... puha.. er afprøvet da vi havde noget vand liggende i bilen vi ikke fik tjekket op på.. så det havde både været varmet og frosset igennem året.. flasken var både bulet og indsunket og da jeg åbnede den lugtede det virkelig fælt..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2024

Anonym

Anonym skriver:

Jeg kan ikke lade være med at tænke på dem, der oprettede tråde herinde, med bekymringer for om krigen kom til Danmark, efter Rusland invaderet Ukraine, hvor en del herinde i min optik, hånede deres bekymringer, og nu denne tråd om hjemmeberedskab, det er tilsyneladende gået op for folk, at det måske kan ske herhjemme også.

Vi er en familie på 4, der bevidst har valgt at bo småt, så vi har ikke rigtig pladsen, til et nødlager i tilfælde af krise.

Ligefrem hånede?

Jeg er faktisk overrasket over så mange er bange for, at der skal komme krig i Danmark

Anmeld Citér

13. marts 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vi har et viktualierum, så mad har vi alle dage haft et stort lager af. Vi spiser af det løbende, og køber så ind igen.

Sidste efterår begyndte jeg helt bevidst ift evt krig/krise at udvide lageret med toiletpapir og vand.

Og ift vand er jeg faktisk nysgerrig mht dato - for det bruger vi nemlig sjældent af. Der er jo en dato mærkning på, er klar over det snildt kan holde sig i årevis efter det, MEN kan vand på flaske holde sig for evigt - er der nogen der ved det ?

Af hvad jeg har forstået udløber vand ikke, men kan med årene få en grim smag fra emballagen men selve vandet er ikke sundhedsskadeligt så længe det er i en lufttæt beholder/flaske. 

Anmeld Citér

13. marts 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Af hvad jeg har forstået udløber vand ikke, men kan med årene få en grim smag fra emballagen men selve vandet er ikke sundhedsskadeligt så længe det er i en lufttæt beholder/flaske. 

Vel og mærke hvis det er opbevaret korrekt! Vi har vores i kælderrummet så det står mørkt og køligt uden store udsving i temperaturen. (Vi har kæmpe vindues partier i lejligheden så om sommeren når solen står på bliver her DØD varmt)

Anmeld Citér

13. marts 2024

Anonym

Jeg kan ikke lade være med at tænke på dem, der oprettede tråde herinde, med bekymringer for om krigen kom til Danmark, efter Rusland invaderet Ukraine, hvor en del herinde i min optik, hånede deres bekymringer, og nu denne tråd om hjemmeberedskab, det er tilsyneladende gået op for folk, at det måske kan ske herhjemme også.

Vi er en familie på 4, der bevidst har valgt at bo småt, så vi har ikke rigtig pladsen, til et nødlager i tilfælde af krise.

Tror ikke det er hånende.. men der er en del der ikke forstår bekymringerne hos andre. Jeg er selv ikke en, der tror på at mit liv bliver bedre af at se bekymringer og fokuserer på det. Det er fint at andre bekymrer sig. Det hsr jeg ikke et problem med overhoved. 
Måske kan folk der bekymrer sig blive provikeret af andre mere “lette”/ optimistiske syn på verden og livet. 

Jeg bekymrede mig heller ikke meget under corona. Og mit liv havde ikke været bedre hvis jeg havde gået og bekymret mig. … det er et aktivt valg at se det halvfyldte glas af muligheder frem for begrænsninger, og ting der kan gå galt. Det er ikke naivt, men jeg vil ikke beskæftige mig for meget med tanker der er følelsesmæssigt drænende. Det er ikke (for mig) godt for krop og sjæl, om du vil. 

Anmeld Citér

13. marts 2024

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

Tror ikke det er hånende.. men der er en del der ikke forstår bekymringerne hos andre. Jeg er selv ikke en, der tror på at mit liv bliver bedre af at se bekymringer og fokuserer på det. Det er fint at andre bekymrer sig. Det hsr jeg ikke et problem med overhoved. 
Måske kan folk der bekymrer sig blive provikeret af andre mere “lette”/ optimistiske syn på verden og livet. 

Jeg bekymrede mig heller ikke meget under corona. Og mit liv havde ikke været bedre hvis jeg havde gået og bekymret mig. … det er et aktivt valg at se det halvfyldte glas af muligheder frem for begrænsninger, og ting der kan gå galt. Det er ikke naivt, men jeg vil ikke beskæftige mig for meget med tanker der er følelsesmæssigt drænende. Det er ikke (for mig) godt for krop og sjæl, om du vil. 

Jeg er enig - jeg ser det heller ikke som hånende. Men jeg må så også bare sige, at vi der ser bekymringerne heller ikke nødvendigvis tror vores liv bliver bedre af det. Det er bare ikke altid at et aktivt valg om at fokusere på noget andet er så nemt. Men det er da rigtig skønt for dig hvis du er sådan indrettet. Det er misundelsesværdigt.

Anmeld Citér

13. marts 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

At samle ind til et hjemmeberedskab er slet ikke i mine overvejelser. Jeg går ikke og frygter krig i Danmark, voldsomme pludselige vejrforhold ol. 
Jo, jeg har faktisk en flaske vand og nogle kiks i bilen fra dengang vi havde snestorm. 

Men hvis jeg tænker på, hvad vi har i fryser og skuffer alligevel, så kunne vi skam sagtens klare os i en uge, også hvis strømmen går. Mon ikke det er sådan hos de fleste pr. automatik. 

Anmeld Citér

13. marts 2024

Janey

Profilbillede for Janey

Trådene omkring krigen i Ukraine handlede så vidt jeg husker mest om en/ et par stykker, der var bange for, at der ville komme bomber/russiske soldater i Danmark, og det ser jeg ikke ret mange her i tråden udtrykke bekymring for. De fleste i denne tråd, der har et lille lager, skriver mange andre grunde til at have det end frygten for krig.

Vi har også et lille lager, men det har intet med krigen i Ukraine at gøre eller at vi tænker der kan komme krig her. Under corona lærte vi, hvor hurtigt Verden kan blive ramt af noget, så vareforsyningen bliver ramt, og så er det rart at have et lille lager at tage af. Jeg er også gammel nok til at kunne huske varemanglen sidst lastvognschaufførerne strejkede og hvor meget mine forældre ikke kunne købe, så det er mere i tilfælde af denne type kriser, at vi har lager end, at vi tror der kan komme en krig her.

Desuden ville et hjemmeberedskab, der kan holde et par uger jo slet ikke være nok, hvis der kom krig. I Ukraine har krigen varet i mere end 2 år nu, så i tilfælde af krig ville de flestes hjemmeberedskab kun kunne holde til det første lille chok.

Anmeld Citér

13. marts 2024

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia

Jeg har valgt - at tage det en dag ad gangen. Jeg synes bestemt, at man skal tage det hele alvorligt. Men jeg kan ikke overskue at bekymre mig på forhånd. Jeg hamstrede heller ikke gær/toiletpapir da der var Corona.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.