Hjemmeberedskab?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. marts 2024

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Pågen er også lækkert brød! 
vi har altid til vi selv kan lave fladbrød/nan. Det laver vi på en stegepande og er hurtigt, lækkert og få ingredienser. 

vil du dele en opskrift?

jeg synes virkelig det er svært at finde opskrifter der er gode til os allesammen men også nemme at lave uden at man skal købe alt muligt man kun bruger den ene gang..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2024

Anonym

Anonym skriver:

Jeg talte med en veninde i dag om de senere udmeldinger fra vores nabolande om at borgerne der, bør forberede sig på en krise, og have et hjemmeberedskab så de kan klare sig 1 uge egenhændigt. Min veninde er meget typen der tager tingene oppe fra og ned, og fra dag til dag. 
Jeg selv er typen der har en plan a-å, og backup planer for planerne..  

Jeg har allerede et hjemmeberedskab. Ikke noget voldsomt, men sørger for at have 20 liter vand i lufttætte beholdere, har altid ekstra meget konserves stående i kælderen, mel, tørgær, pasta og ris i store mængder, har tændstikker, en stak batterier, en radio der kan køre på både batteri men også lade op via solcelle, camping gasblus og små gasbeholdere til den, lygter samt en lille gas ovn der kan varme ved behov mm. Samt at have tæpper i bilen altid, en 2 liters flaske vand i bilen, samt altid have noget snack med når vi er ude og køre særligt i dårligt vejr. 
derudover har vi en mindre lagerbeholdning af bleer, vådservietter, toiletpapir osv både fordi det er praktisk men også fordi vi sparer på at købe det i store mængder på tilbud. 

Det giver MIG en ro, at vide vi kan klare os ihvertfald en uge uden fx mulighed for at handle, at går strømmen, så har vi lys og mulighed for at varme vores mad og koge vand mm, kan vi ikke få varme på har vi varmekilde, er vi ude og køre og af en grund sidder fast et sted pga enten uheld/vente på vejhjælp/dårligt vejr og lign. Skal vi ikke sidde og fryse og har adgang til lidt let mad og vand.. 

Min veninde sagde (og jeg elsker hende så højt for den måde hun kan sige det på!) “vi tager det den dag, og ellers crasher jeg bare hos dig hvis det hele går galt”. 

Men hvad tænker i? Altså vi snakker ikke ekstreme prepper med bunker og konspirations teorier. 
Men blot om i har overvejet det? Eller har i et mindre hjemmeberedskab?  ja/nej og hvorfor, hvilke overvejelser har i gjort jer, og hvad betyder det for jer? hvad er essentielt for jer at have i hjemmet i tilfælde af en krise?  

Opslaget er kun for hygge-snak! Ikke nogen fordømmelse af nogen og deres synspunkt/mening.

Nej det har jeg ikke og har heller ikke tænkt mig at have det. Jeg tror ikke på at vi (Danmark) nogensinde får brug for det for at være ærlig. 
men det er jo bare min holdning. Hvad andre gør er selvfølgelig op til dem 

Anmeld Citér

12. marts 2024

Anonym trådstarter

Wampires skriver:

vil du dele en opskrift?

jeg synes virkelig det er svært at finde opskrifter der er gode til os allesammen men også nemme at lave uden at man skal købe alt muligt man kun bruger den ene gang..

2 dl vand 

1 tsk salt

350 g hvedemel 

Og en neutral olie til at stege på panden, vi bruger kokosolie. 

du blander vand og salt og mel lidt af gangen. Ælt den godt igennem, del dejen i 6-8 lige store stykker og rul dem ud. Steger dem med hvad der svarer til ca 2 tsk olie pr brød.  
vi drysser eventuelt lidt salt og rosmarin, timian eller andre urter for smag,  mens vi steger dem. 

Anmeld Citér

12. marts 2024

Anonym

Anonym skriver:

Sad faktisk og læste på det med udløbsdatoer og fandt ud af at hvis dåsen står mørkt, køligt og selvfølgelig som du siger er intakt kan den holde sig flere år efter udløbsdatoen! Det er lidt vildt.. 

Ja det kan de nemlig

Anmeld Citér

12. marts 2024

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har nogengange tænkt på, at de som ikke har til at klare sig, i tilfælde af diverse kriser, og med det ringe beredskab Danmark har som jo klart har meldt ud de ikke kan hjælpe borgerne som de skal i tilfælde af kriser og krig, så tror jeg hvis staten meldte ud folk SKAL lave et beredskab at det ville sprede panik.. det har også været med i mine overvejelser - for kan huske under corona bare! Den aften dk blev lukket ned var jeg ude og skulle købe kaffe og lidt pålæg til madpakkerne, og kunne INTET få og køen stod helt ud af butikken var fuldstændig vanvittigt!

så hellere gå og samle lidt på tilbud her og der - og når man spiser det så lige sørge for at handle nyt med så man altid har.. så kan jeg da blive hjemme i sofaen i sådan et tilfælde og slippe for den lange kø og balladen over den sidste pakke pasta…

Lige præcis, det er sådan man burde gøre, ved måske at købe 5-6 dåser hakket tomater når de er på tilbud i stedet for de 2-3 man normalt ville købe.

Man kan også sige vi har 50 kr ekstra om ugen/måneden og så bruge dem op ekstra ting og derved stille og roligt få opbygget et lager

Anmeld Citér

12. marts 2024

Anonym

Anonym skriver:

Pågen er også lækkert brød! 
vi har altid til vi selv kan lave fladbrød/nan. Det laver vi på en stegepande og er hurtigt, lækkert og få ingredienser. 

Har det noget med hjemmeberedskab at gøre? Hvedemel og salt i huset har alle vel altid. 

Anmeld Citér

12. marts 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Har det noget med hjemmeberedskab at gøre? Hvedemel og salt i huset har alle vel altid. 

Nemt brød at lave som kan laves på en pande? Nu var det også fordi det blev nævnt ifht brød man køber at det er en mulighed at lave selv..

Anmeld Citér

12. marts 2024

Anonym

Vi har et viktualierum, så mad har vi alle dage haft et stort lager af. Vi spiser af det løbende, og køber så ind igen.

Sidste efterår begyndte jeg helt bevidst ift evt krig/krise at udvide lageret med toiletpapir og vand.

Og ift vand er jeg faktisk nysgerrig mht dato - for det bruger vi nemlig sjældent af. Der er jo en dato mærkning på, er klar over det snildt kan holde sig i årevis efter det, MEN kan vand på flaske holde sig for evigt - er der nogen der ved det ?

Anmeld Citér

12. marts 2024

Anonym

Jeg kan ikke lade være med at tænke på dem, der oprettede tråde herinde, med bekymringer for om krigen kom til Danmark, efter Rusland invaderet Ukraine, hvor en del herinde i min optik, hånede deres bekymringer, og nu denne tråd om hjemmeberedskab, det er tilsyneladende gået op for folk, at det måske kan ske herhjemme også.

Vi er en familie på 4, der bevidst har valgt at bo småt, så vi har ikke rigtig pladsen, til et nødlager i tilfælde af krise.

Anmeld Citér

12. marts 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Jeg kan ikke lade være med at tænke på dem, der oprettede tråde herinde, med bekymringer for om krigen kom til Danmark, efter Rusland invaderet Ukraine, hvor en del herinde i min optik, hånede deres bekymringer, og nu denne tråd om hjemmeberedskab, det er tilsyneladende gået op for folk, at det måske kan ske herhjemme også.

Vi er en familie på 4, der bevidst har valgt at bo småt, så vi har ikke rigtig pladsen, til et nødlager i tilfælde af krise.

Krig eller ej, så har cybertruslen fra særligt Rusland og Kina været til stede i årevis. Der er forskel på cyberkrig/hybridkrig og atombomber/tropper på landjorden.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.