Jeg talte med en veninde i dag om de senere udmeldinger fra vores nabolande om at borgerne der, bør forberede sig på en krise, og have et hjemmeberedskab så de kan klare sig 1 uge egenhændigt. Min veninde er meget typen der tager tingene oppe fra og ned, og fra dag til dag.
Jeg selv er typen der har en plan a-å, og backup planer for planerne..
Jeg har allerede et hjemmeberedskab. Ikke noget voldsomt, men sørger for at have 20 liter vand i lufttætte beholdere, har altid ekstra meget konserves stående i kælderen, mel, tørgær, pasta og ris i store mængder, har tændstikker, en stak batterier, en radio der kan køre på både batteri men også lade op via solcelle, camping gasblus og små gasbeholdere til den, lygter samt en lille gas ovn der kan varme ved behov mm. Samt at have tæpper i bilen altid, en 2 liters flaske vand i bilen, samt altid have noget snack med når vi er ude og køre særligt i dårligt vejr.
derudover har vi en mindre lagerbeholdning af bleer, vådservietter, toiletpapir osv både fordi det er praktisk men også fordi vi sparer på at købe det i store mængder på tilbud.
Det giver MIG en ro, at vide vi kan klare os ihvertfald en uge uden fx mulighed for at handle, at går strømmen, så har vi lys og mulighed for at varme vores mad og koge vand mm, kan vi ikke få varme på har vi varmekilde, er vi ude og køre og af en grund sidder fast et sted pga enten uheld/vente på vejhjælp/dårligt vejr og lign. Skal vi ikke sidde og fryse og har adgang til lidt let mad og vand..
Min veninde sagde (og jeg elsker hende så højt for den måde hun kan sige det på!) “vi tager det den dag, og ellers crasher jeg bare hos dig hvis det hele går galt”.
Men hvad tænker i? Altså vi snakker ikke ekstreme prepper med bunker og konspirations teorier.
Men blot om i har overvejet det? Eller har i et mindre hjemmeberedskab? ja/nej og hvorfor, hvilke overvejelser har i gjort jer, og hvad betyder det for jer? hvad er essentielt for jer at have i hjemmet i tilfælde af en krise?
Opslaget er kun for hygge-snak! Ikke nogen fordømmelse af nogen og deres synspunkt/mening
.
Vi har snakket om det herhjemme i forhold til madlager...
men vi har bare begrænset plads.. jeg drømmer om at flytte tørretumbleren fra køkkenet og få ekstra fryserplads på den måde og manden drømmer om at finde plads på det lille værelse til et ekstra køleskab til at have drikkevarer i så at vores almindelige kan være kun til mad...
jeg har altid et mindre lager af hakkede tomater, bønner på dåse, pasta, mel, sukker, bagepulver (så kan der bages hvad hjertet begærer), vaniljesukker, havregryn, olie (raspolie).. det er ting der altid vil være reglen med en åben og 2 ekstra på hylden mindst.. når der har været tilbud på tingene så har vi købt max mængden gange 2 så der er et ekstra lager der har været billigt..
ellers generelt er reglen altid- brugt en køb en så lageret ikke forsvinder men heller ikke vokser sig så stort at vi ikke får det brugt..
vi har også altid kaffepulver og tebreve..
når vi kommer i bund på det lille værelse(det er brugt til obevaring under ombygning og nu er det bare vokset til kaos) og i vores kælderrum vil jeg helt klart presse på at vi får startet et mere fast lager op af diverse ting..
en anden god ting at have på lager er frugt på dåse.. specielt hvis vi snakker situationer uden mulighed for at handle/lave mad osv.. det giver ekstra energi og væske og kan bruges uden tilberedning..
vi plejede at have cocktailpølser på lager af samme årsag men det er blevet dyrt så det er kun når der er tilbud at vi kan have dem..
hvis man gerne vil have brød der kan holde længe skal man vælge Pågen- holdbarheden på dem er sat efter danske regler men det er lavet til at holde mindst en måned mod dansk brød der holder 14 dage ca... vi har mere end en gang haft en pakke købt på dato liggende over 14 uden antydning af at være ved at blive dårligt..
jeg har altid et lager af plaster og andet førstehjælpsting da jeg har brug for at vide at jeg kan klare det uanset hvilken situation det måtte være..