Hjemmeberedskab?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Har du et hjemmeberedskab?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

2.723 visninger
51 svar
35 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. marts 2024

Anonym trådstarter

Jeg talte med en veninde i dag om de senere udmeldinger fra vores nabolande om at borgerne der, bør forberede sig på en krise, og have et hjemmeberedskab så de kan klare sig 1 uge egenhændigt. Min veninde er meget typen der tager tingene oppe fra og ned, og fra dag til dag. 
Jeg selv er typen der har en plan a-å, og backup planer for planerne..  

Jeg har allerede et hjemmeberedskab. Ikke noget voldsomt, men sørger for at have 20 liter vand i lufttætte beholdere, har altid ekstra meget konserves stående i kælderen, mel, tørgær, pasta og ris i store mængder, har tændstikker, en stak batterier, en radio der kan køre på både batteri men også lade op via solcelle, camping gasblus og små gasbeholdere til den, lygter samt en lille gas ovn der kan varme ved behov mm. Samt at have tæpper i bilen altid, en 2 liters flaske vand i bilen, samt altid have noget snack med når vi er ude og køre særligt i dårligt vejr. 
derudover har vi en mindre lagerbeholdning af bleer, vådservietter, toiletpapir osv både fordi det er praktisk men også fordi vi sparer på at købe det i store mængder på tilbud. 

Det giver MIG en ro, at vide vi kan klare os ihvertfald en uge uden fx mulighed for at handle, at går strømmen, så har vi lys og mulighed for at varme vores mad og koge vand mm, kan vi ikke få varme på har vi varmekilde, er vi ude og køre og af en grund sidder fast et sted pga enten uheld/vente på vejhjælp/dårligt vejr og lign. Skal vi ikke sidde og fryse og har adgang til lidt let mad og vand.. 

Min veninde sagde (og jeg elsker hende så højt for den måde hun kan sige det på!) “vi tager det den dag, og ellers crasher jeg bare hos dig hvis det hele går galt”. 

Men hvad tænker i? Altså vi snakker ikke ekstreme prepper med bunker og konspirations teorier. 
Men blot om i har overvejet det? Eller har i et mindre hjemmeberedskab?  ja/nej og hvorfor, hvilke overvejelser har i gjort jer, og hvad betyder det for jer? hvad er essentielt for jer at have i hjemmet i tilfælde af en krise?  

Opslaget er kun for hygge-snak! Ikke nogen fordømmelse af nogen og deres synspunkt/mening.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2024

Optimom

Profilbillede for Optimom

Min mand er begyndt at samle sammen til et nødlager. Lidt de samme ting du beskriver. Vand, dåsemad og tørvarer. Vi har gasgrill og oliefyr, så ovn og varme er der allerede styr på. Vi overvejer solceller også af andre grunde. 

Personligt gætter jeg på maden ender med at løbe ud om et par år, hvis ikke jeg sørger for lidt brug og rotation. Mens hvis der gør ham tryggere, så er det fint med mig.

Anmeld Citér

11. marts 2024

Anonym

Jeg har det meste af det du skriver, vi er indtil videre kun 2 voksne, det eneste jeg mangler er en FM radio, men er ved at kigge på forskellige slags. Vi prøver altid at have minimum en 10000mhA powerbank opladt og ud over campingblus har vi en gasgrill. Jeg er vokset op med at købe ris/pasta/mel/konserves mm på tilbud og vi har altid mad i huset til minimum en uge uden at tænke over det. Og hvis strømmen ikke går kan vi nok godt stække maden i fryseren alene til en måned.

Da energikrisen startede købte vi nogle nudler, pastaretter(de der hvor man bare skal tilføje varmt vand), cocktailpølser på dåse mm og puttede i skabene. Og nej det er heller ikke prepper stil, men barr sp der er noget nemt meget lidt energikrævende mad.

Vi gør det også fordi det giver mig meget ro, og det har været virkelig rart når vi begge to er blevet syge, at vi bare kan tage noget nemt fra skabet mm, så det bliver brugt! Det har også været rart da jeg en et par måneder ikke havde nogen indkomst, så vi ikke skulle tømme hele opsparingen på mad, men vi kunne starte med at tage hvad vi havde på hylderne.

Vi har faktisk flere gange været "reddet" og vores "lager", vi har boet under ombygning af vores bebyggelse i et år hvor det nok en gang om måneden har måtte lukke for vandet af forskellige årsager, sp er det rart ikke at skulle skynde sig ned og købe noget. Og for et par uger siden kom der vand i hovedtavlen(el) så de tog strømmen 2-3 timer da det skulle til at blive mørkt, der blev jeg glad for vores to små campinglys på batteri, så vi kunne tage dem med rundt i lejligheden og ikke kun havde stearinlys at gøre brug af

Vi har også et lille førstehjælpssæt, lidt større end dem man kan købe til bilen, men ikke meget. Det har vi bruge en gang da min mand fald og fik et stort hul på knæet og en dag jeg skar mig i fingeren, lidt dybere end hvad et plaster kan tage.

Så ja, vi har nogle ting og nok mere end gennemsnittet, men det meste har vi faktisk i løbet af de 3-4 år vi har haft det, haft brug for i større eller mindre grad, så jeg bliver ved! Og når vi får noget mere plads kommer der mere system på det end vi har nu

Men dejligt at høre vi ikke er de eneste!

Anmeld Citér

11. marts 2024

Anonym

Min mand er begyndt at samle sammen til et nødlager. Lidt de samme ting du beskriver. Vand, dåsemad og tørvarer. Vi har gasgrill og oliefyr, så ovn og varme er der allerede styr på. Vi overvejer solceller også af andre grunde. 

Personligt gætter jeg på maden ender med at løbe ud om et par år, hvis ikke jeg sørger for lidt brug og rotation. Mens hvis der gør ham tryggere, så er det fint med mig.

Fidusen er hovedsageligt at købe af ting man i forvejen kunne finde på at bruge og så skifte ud i det. Men konserves holder længe, det vigtigste er at dåserne ikke er stødt og hvis de bliver udspilet, så skal de ud

Dejligt du er villig til det for at give din mand ro!

Anmeld Citér

11. marts 2024

Panther

Profilbillede for Panther

Det eneste vi har specifikt til beredskab er vand og kontanter. Alt andet er ligeså meget “almindelig” opbevaring ifald vi fx bliver syge i en uge, så vi kan undgå at gå ud, eller hvis strømmen går.

Anmeld Citér

12. marts 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Fidusen er hovedsageligt at købe af ting man i forvejen kunne finde på at bruge og så skifte ud i det. Men konserves holder længe, det vigtigste er at dåserne ikke er stødt og hvis de bliver udspilet, så skal de ud

Dejligt du er villig til det for at give din mand ro!

Sad faktisk og læste på det med udløbsdatoer og fandt ud af at hvis dåsen står mørkt, køligt og selvfølgelig som du siger er intakt kan den holde sig flere år efter udløbsdatoen! Det er lidt vildt.. 

Anmeld Citér

12. marts 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg har det meste af det du skriver, vi er indtil videre kun 2 voksne, det eneste jeg mangler er en FM radio, men er ved at kigge på forskellige slags. Vi prøver altid at have minimum en 10000mhA powerbank opladt og ud over campingblus har vi en gasgrill. Jeg er vokset op med at købe ris/pasta/mel/konserves mm på tilbud og vi har altid mad i huset til minimum en uge uden at tænke over det. Og hvis strømmen ikke går kan vi nok godt stække maden i fryseren alene til en måned.

Da energikrisen startede købte vi nogle nudler, pastaretter(de der hvor man bare skal tilføje varmt vand), cocktailpølser på dåse mm og puttede i skabene. Og nej det er heller ikke prepper stil, men barr sp der er noget nemt meget lidt energikrævende mad.

Vi gør det også fordi det giver mig meget ro, og det har været virkelig rart når vi begge to er blevet syge, at vi bare kan tage noget nemt fra skabet mm, så det bliver brugt! Det har også været rart da jeg en et par måneder ikke havde nogen indkomst, så vi ikke skulle tømme hele opsparingen på mad, men vi kunne starte med at tage hvad vi havde på hylderne.

Vi har faktisk flere gange været "reddet" og vores "lager", vi har boet under ombygning af vores bebyggelse i et år hvor det nok en gang om måneden har måtte lukke for vandet af forskellige årsager, sp er det rart ikke at skulle skynde sig ned og købe noget. Og for et par uger siden kom der vand i hovedtavlen(el) så de tog strømmen 2-3 timer da det skulle til at blive mørkt, der blev jeg glad for vores to små campinglys på batteri, så vi kunne tage dem med rundt i lejligheden og ikke kun havde stearinlys at gøre brug af

Vi har også et lille førstehjælpssæt, lidt større end dem man kan købe til bilen, men ikke meget. Det har vi bruge en gang da min mand fald og fik et stort hul på knæet og en dag jeg skar mig i fingeren, lidt dybere end hvad et plaster kan tage.

Så ja, vi har nogle ting og nok mere end gennemsnittet, men det meste har vi faktisk i løbet af de 3-4 år vi har haft det, haft brug for i større eller mindre grad, så jeg bliver ved! Og når vi får noget mere plads kommer der mere system på det end vi har nu

Men dejligt at høre vi ikke er de eneste!

Jeg har nogengange tænkt på, at de som ikke har til at klare sig, i tilfælde af diverse kriser, og med det ringe beredskab Danmark har som jo klart har meldt ud de ikke kan hjælpe borgerne som de skal i tilfælde af kriser og krig, så tror jeg hvis staten meldte ud folk SKAL lave et beredskab at det ville sprede panik.. det har også været med i mine overvejelser - for kan huske under corona bare! Den aften dk blev lukket ned var jeg ude og skulle købe kaffe og lidt pålæg til madpakkerne, og kunne INTET få og køen stod helt ud af butikken var fuldstændig vanvittigt!

så hellere gå og samle lidt på tilbud her og der - og når man spiser det så lige sørge for at handle nyt med så man altid har.. så kan jeg da blive hjemme i sofaen i sådan et tilfælde og slippe for den lange kø og balladen over den sidste pakke pasta…

Anmeld Citér

12. marts 2024

Tullebadulle

Jeg er med på din venindes vogn. Mange bekymringer bliver aldrig til noget. Jeg hidsede mig heller ikke op over corona. 

Men den der er mest bange i husstanden kan jo sætte standarden. 

Anmeld Citér

12. marts 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg har nogengange tænkt på, at de som ikke har til at klare sig, i tilfælde af diverse kriser, og med det ringe beredskab Danmark har som jo klart har meldt ud de ikke kan hjælpe borgerne som de skal i tilfælde af kriser og krig, så tror jeg hvis staten meldte ud folk SKAL lave et beredskab at det ville sprede panik.. det har også været med i mine overvejelser - for kan huske under corona bare! Den aften dk blev lukket ned var jeg ude og skulle købe kaffe og lidt pålæg til madpakkerne, og kunne INTET få og køen stod helt ud af butikken var fuldstændig vanvittigt!

så hellere gå og samle lidt på tilbud her og der - og når man spiser det så lige sørge for at handle nyt med så man altid har.. så kan jeg da blive hjemme i sofaen i sådan et tilfælde og slippe for den lange kø og balladen over den sidste pakke pasta…

Staten vil ikke kunne melde ud, at borgerne skal have et nødberedskab. Den kan opfordre til det, men et “skal” ville kræve en lov, og det er selvfølgelig en helt urealistisk tanke. Men der er tilsyneladende en pjece eller lignende på vej: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-03-06-styrelse-arbejder-paa-hjemmeberedskabsplaner-i-tilfaelde-af-krise

Selv har jeg ikke noget lager og skænker ikke disse scenarier mange tanker. I det øjeblik, myndighederne måtte melde om helt konkrete trusler, ville jeg lytte og reagere. 

Anmeld Citér

12. marts 2024

Mom

Profilbillede for Mom

Vi snakkede faktisk om det i weekenden, men havde begge samme holdning. Vi tager det, hvis det kommer dertil. 

Vi er ikke bekymret, for at vi på et tidspunkt skulle klare os i en uge eller to, pga. krig eller andet. Faktisk havde vi det lidt sådan "enten så sker det så hurtigt, at vi ingenting mærker (læs: dør via missil/atombombe eller andet) eller også sker der ingenting.

Kald mig bare blåøjet, men jeg er altså meget rolig omkring det. Jeg bekymre mig om ting, når det er nødvendigt, ikke før.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.