Anonym skriver:
Børn er børn og især teenager er teenager og hvis de ikke siger en imod eller at man har konflikter, også store. Vil jeg vove og påstå at det er meget unormalt og gør også lidt at jeg tænker, hvor nært et forhold man kan have til sine børn, og om de evt er bange for deres forældre , eller hvad det handler om.
Det er helt normalt med opgør mod forældre og en vigtig del af udviklingen
Det er virkelig en voldsom teori, at fraværet af store konflikter skulle bunde i et ikke-nært forhold eller frygt for forældrene. Jeg har så afgjort selv haft min ration af konflikter især med vores to ældste, da de var teenagere, og det er ganske rigtigt helt normalt, men der er intet bekymrende eller usundt ved ikke at have det.
Børn er ikke bare børn, og teenagere er ikke bare teenagere. De er vidt forskellige - ligesom alle andre mennesker er det - og nogle af dem er rolige, sindige, fredsommelige gemytter også igennem teenageårene. Nogen føler slet ikke behov for eller trang til at gøre oprør og trives fint uden at markere sig - og man kan altså godt kappe navlestreng og frigøre sig uden ballade og konflikter.
Jeg har været lærer for teenagere i ca. 25 år, og flere gange har jeg hørt fra nogle af dem, at de var dødtrætte af konstant at høre om “at være under ombygning” - forventninger om, at de var kontrære og i opposition - pr. definition skulle mene, at deres forældre var håbløse - osv.
Det er jo sådan set lige så stigmatiserende og fordomsfuldt som at hævde, at alle kvinder under menstruationen, graviditeten eller i overgangsalderen har en kort lunte. Folk er forskellige - hormonelle påvirkninger virker forskelligt - og måderne at reagere på er forskellige.
Anmeld
Citér