Anonym skriver:
Jeg havde en virkelig ubehagelig episode med min 9 årige datter i dag. Hun er en selvstændig pige med ben i næsen, der er glad for at diskutere, men hun har altid hørt efter hvis jeg har "skruet bissen på", selvom det sjældent har været nødvendigt. Hun er altid sød og kærlig ved sin lillebror og kommer ofte med kærlighedserklæringer til hele familien i form af tegninger, små gaver, kram osv. Hende og jeg er meget tætte, altid sammen og kan snakke om alt.
I dag skete der dog noget meget grænseoverskridende. Vi skulle ud at køre en tur i det dejlige vejr, hvilket hun plejer at elske. I dag havde hun imidlertid pludselig besluttet, at det gad hun bestemt ikke, efter vi andre havde fået tøj på og sat lillebror i bilen. Det var noget vi havde haft aftalt længe, min mand var endda kørt tidligere fra arbejde og derfor stod jeg fast. Bad hende flere gange om at tage sit tøj på, og hun nægtede, hvilket aldrig har været sket før. Jeg sagde, at hvis hun ikke kom med, så ville jeg tage hendes telefon fra hende, og hun sagde bare "her, tag den". Jeg blev vred til sidst og tog hende i armen for at løfte hende op (altså ikke hårdt, men for at bære hende) og hun slog både mig og min hånd væk. Min mand forsøgte at tale med hende, men hun var helt lukket ned og råbte af os.
Til sidst brød jeg grædende sammen. Det er ikke sikkert det er unormalt for alderen, men det er det for hende. Efter et par timer hvor hun ikke havde forladt værelset og bare havde ignoreret mig, kom hun ud og lod som ingenting, og var fuldstændig uforstående overfor at hun ikke måtte få sin telefon eller bage kage, som hun havde lyst til.
Jeg må indrømme at jeg stadig er virkelig chokeret og forskrækket, og hun virker totalt upåvirket. Jeg er seriøst i tvivl om hvordan jeg skal bære mig ad her, når det ikke hjælper at tale med hende. Hvad gør jeg hvis det sker igen?
er der nogen, der har erfaringer med at håndtere sådan noget?
Hvorfor brød du sammen?
Hvorfor SKULLE hun med? Jeg ville have sendt far og lillebror af sted, og så taget snakket med hende efter noget tid, stille og roligt.(ved godt hun har ignoreret dig i nogle timer,)
Tænker hendes råben er fra reaktionen af at du tog fat i hende, mens du var vred og så lukker hun af.
Så gå ind til hende, prøv at lyt til hende, hvorfor ville hun ikke med(spurgte du hende i situationen hvorfor hun ikke ville med alligevel? Alle har jo liv til at skifte mening)?
Hvad følte hun da du blev vred og tog hendes arm?
Det hjælper tit ikke at snakke med dem med det samme. Hun er 9, en stor pige.