Mom skriver:
Selvom jeg sådan set godt forstår, hvad du og andre mener, og sådan set er enig et langt stykke hen ad vejen, så gør jeg mig alligevel lidt tanker:
Hvis man ikke er vant til situationer som TS beskriver, så er det i min optik bedre at lade planer være planer, og dermed den ene gang dele familien op (nogle bliver hjemme, og andre tager afsted), for at finde ud af årsagen til denne uvante adfærd.?
En ting er, at børn skal lære og forstå, at det er de voksne som bestemmer, så er det vel også en vigtig lære, at man trygt kan lade sin mening, holdning m.m komme til udtryk og måske rykke ved noget, istedet for at "lære børnene, at forhandlinger ikke nytter" - for hvis vi ikke skal lære dem, at man kan tale om tingene, hvem skal så? Hvem skal lære dem, at stå op for sig selv, og deres meninger, hvis de dybest set har lært at det ikke nytter.?
Det var en tur, ikke en middag, ikke en fødselsdag, ikke en aftale med andre end dem selv - herregud, det går nok, at de lige lavede om på planerne, når nu deres ene barn havde en så kraftig reaktion.
Men okay, det er bare min mening 
Præcis. Lige det jeg mener.
Hvis de ikke har lov til at have en stemme hjemme, hvordan får de så den blandt venner, til sport..