Dresscode

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. maj 2023

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Det er en rigtig god ide at skrive dresscode på invitationen for at hjælpe gæsten. Ellers kan de være i tvivl om hvad der er for meget eller for lidt og ikke skal bekymre sig om hvad der er det rigtige at gøre. 

Skriv fx fint/festligt eller det I synes.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2023

HilliHallo

Forstår godt hvor du vil hen, men du modsiger dig selv Du vil ikke bestemme. Folk skal føle sig tilpas - hvis den tilpas altså liiiige lever op til din forventning om pænt tøj. 

Det ord der kommer tættest på er nok Formel. 

Personligt hvis der er dresscode som kræver vi skal købe nyt tøj, så bliver der trukket i beløbet fra gaven. Det kan hurtigt blive rigtig rigtig dyrt at komme med til et bryllup med dresscode. 

Indrøm over for dig selv at du faktisk ønsker en dresscode og skriv den på. 

Anmeld Citér

11. maj 2023

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Som en anden skriver synes jeg formuleringen, at i glæder jer til at se vedkommende i deres fineste festtøj er god. Det kan også sagtens indebære tøj, der allerede hænger i garderoben (det kan galla også, men ved bare ikke hvor mange, der lige har en gallakjole hængende. I hvert fald ikke mig )

Ved at skrive dresscode kan i risikere, at der er nogen, der ikke har råd til at komme med til jeres bryllup, hvis de nu både skal bruge penge på tøj, gave og evt. polterabend.

Hvis i skriver formelt, ville jeg personligt tage præcis det samme tøj på, som hvis der ikke stod nogen dresscode. For mig betyder det bare lidt pænere tøj. Hvis der blev skrevet galla ville jeg decideret rette mig efter det.

Anmeld Citér

11. maj 2023

Anonym

Vi skal giftes og vi er i tvivl om, hvad vi skal skrive som dresscode på invitationen.

Vi ved egentlig godt, hvad vi forestiller os, men det er bare lidt svært at få ned sort på hvidt.

Vi ønsker en fin fest, hvor mændene gerne må have jakkesæt på eller noget, der er så fint, at det måske bare minder om og som kvinde behøver man ikke have kjole på, hvis man ikke føler sig tilpas i dette.

Men vi har egentlig en "forventning" om, at man som gæst også gerne må klæde sig fint på til en bryllupsfest og at det ikke bare er deres fineste hverdagstøj, de har taget på. Altså giver det mening?

Min mor blev faktisk lidt forarget over, at vi ville skrive dresscode på, men i grunden er vi egentlig enige om, hvad "man" tager på til bryllup, men det er jo ikke sikkert at alle tænker det samme. Vi går højt op i, at man skal føle sig tilpas i det, man tager på, men vi vil også gerne have, at man kan se, at de er til bryllup og ikke konfirmation eller 40-års. Giver det mening? 

Vi vil ikke være for krævende, men vi ønsker samtidig også, at vores gæster gerne vil gøre en indsats for vores ønske om type af fest. Ved ikke, om det blev for kringlet

Er det kun mig der er træt af brudepar der mener : Den ene dag ud af ÅRET,  er DERES dag, og de skal bestemme alt

Vi giver nu over 2000kr for to polterabend, jeg skal ha en ny kjole, vi skal ha børnene passet, oveni så lige skrive: Et bestemt dresscode

Kig også på hvilken tid vi er i nu? - Der er ingen penge -

Jeg synes altså det er arrogant

Anmeld Citér

11. maj 2023

Krøltop

Anonym skriver:

Havde i nogle utilfredse gæster? Fx nogle, som måtte ud og købe nye jakkesæt eller kjoler, som de kun kunne bruge denne ene dag? Eller gjorde gæsterne bare det, som i havde skrevet? Og hvad var jeres vision/intention ift deres påklædning?

Ingen der var utilfredse. De fleste havde et jakkesæt/ jakke og skjorte de kunne tage på. 
kvinderne synes det var en dejlig anledning til at købe en smuk kjole. Der var mange der også havde en flot kjole i forvejen. Så ingen problem overhoved.

Visionen var æstetik. Vi havde valgt en meget smuk kirke, kørte væk i en meget smuk åben amerikansk  bil. Stedet var super smukt med stor lysekrone og fine borde. At kigge ud over gæsterne og bare se folk der hyggede sig med god mad i flot tøj var fantastisk. Og det var en rigtig afslappet stemning. Ikke noget hvor folk sad på nåle eller var i tvivl om hvilken kniv der nu skulle bruges til hvad. 

Anmeld Citér

11. maj 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Det er en rigtig god ide at skrive dresscode på invitationen for at hjælpe gæsten. Ellers kan de være i tvivl om hvad der er for meget eller for lidt og ikke skal bekymre sig om hvad der er det rigtige at gøre. 

Skriv fx fint/festligt eller det I synes.

Jeg er meget enig, jeg vil også se det som en hjælp til hvilket tøj jeg skal have på, hvis der er en dresscode.

Men lad være med at skrive galla, hvis det godt “bare” må være pænt/festligt tøj - da galla er meget mere end det, og nok noget de fleste skal ud og have fat i.

Anmeld Citér

11. maj 2023

Anonym

Anonym skriver:

Er det kun mig der er træt af brudepar der mener : Den ene dag ud af ÅRET,  er DERES dag, og de skal bestemme alt

Vi giver nu over 2000kr for to polterabend, jeg skal ha en ny kjole, vi skal ha børnene passet, oveni så lige skrive: Et bestemt dresscode

Så må du jo lade være med at deltage, jeg kan virkelig ikke se problemet i at brudeparret gerne vil have dagen som de drømmer om

Synes mere din holdning er arrogant. 

Anmeld Citér

11. maj 2023

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Var der nogle, som blev forargede over det? Var der nogle, som ringede til jer og forhørte sig omkring påklædning?

Det er ikke længe siden, jeg læste en tråd om en, som skulle til bryllup, hvor dresscoden var galla, og hvor trådstarter havde det elendigt med at skulle have lang kjole på og der var vist også noget med nogle flade sko. Jeg går ikke op i, om kvinderne har lang eller kort kjole på - jeg ville nok synes, det ville være underligt, hvis de ikke havde læst op på, man som kvindelig gæst ikke skal tage hvid eller rød på, men om det er lang/kort kjole eller eller en flot habit eller hvad ved jeg - men det gør også mig glad ved tanken om, at mine gæster på en eller anden har gidet at tænke på, at det gerne må være fint nu når det er bryllup... der er jo også forskel på havebryllup/strandbryllup kontra slotsbryllup... eller det behøver der ikke at være, men jeg forestiller mig, at det kan sætte nogle forskellige tanker i gang hos gæsterne? Jeg ved ikke..

Lige en bemærkning omkring farver.

Jeg har altid vidst, at hvid er forbeholdt bruden og at helt sort er no-go, da det er til begravelser, men det er ikke ret mange år siden, jeg fandt ud, at rød åbenbart også nogle steder er no-go til bryllupper. Da jeg hørte det, spurgte jeg bredt blandt veninder, kollegaer og familie og ingen havde hørt at rød skulle være no-go til bryllupper, så vil du ikke have rød, så ville jeg skrive det. 

Anmeld Citér

11. maj 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg kan godt forstå frustrationen, men samtidig så jo - i princippet er det brudeparrets dag. Det er jo ikke hver dag, man skal til sådan en fest. Der kommer kun til at være den ene dag. Og det er jo heller ikke det enkelte brudepars skyld, at der er nogle andre, som har valgt at gifte sig i samme år. Ift polterabend, så ville jeg nok blive ked af, hvis ingen holdte noget for mig, men der forventer jeg så ikke noget stort og dyrt. 

Jeg er personligt ikke så firkantet ift påklædning, men jeg har en forventning om, at gæsterne har gjort sig umage

Anmeld Citér

11. maj 2023

Anonym

Anonym skriver:

Så må du jo lade være med at deltage, jeg kan virkelig ikke se problemet i at brudeparret gerne vil have dagen som de drømmer om

Synes mere din holdning er arrogant. 

Jeg synes ikke brudepar der skal bestemme hvad man tager på til en fest 

- Jeg har aldrig været til et bryllup hvor mennesker ikke havde noget “pænt på”

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.