Dresscode

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. maj 2023

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

Jamen præcis. Hvis festligt tøj er ens Hugo boss skjorte med pæne jeans til og det er det som de føler sig bedst tilpas i fremfor et jakkesæt f.eks. Så er det vel underordnet om de havde det på sidste tirsdag? 

jeg ville aldrig gå ud og købe nyt tøj bare fordi jeg skulle til bryllup. Men ville tage pænt tøj på som jeg følte passede til lejligheden. Og igen, hvis der så stod dresscode som du beskriver. Så ville jeg aldrig føle mig tilpas i selskabet. 

Nu skriver du Hugo Boss skjorte - jeg skrev t-shirt, men for mig ville det gøre en verden til forskel, at man i det mindste vælger skjorte frem for en t-shirt. Vi er netop ikke specifikke i, hvad vi synes, vi har alligevel nogle tanker omkring det, men vi ved ikke, hvordan det skal formuleres

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2023

AnoMor

Anonym skriver:

Nu skriver du Hugo Boss skjorte - jeg skrev t-shirt, men for mig ville det gøre en verden til forskel, at man i det mindste vælger skjorte frem for en t-shirt. Vi er netop ikke specifikke i, hvad vi synes, vi har alligevel nogle tanker omkring det, men vi ved ikke, hvordan det skal formuleres

Okay, jamen så t-shirt, nu skrev jeg bare en eller anden tøj genstand. Men hvad hvis man ikke bryder sig om at have skjorte på? Så må man ikke have en pæn ensfarvet t-shirt? 
så er vi tilbage til det her med at ens tøjvalg vægter højere end ens tilstedeværelse.

hav tiltro til at folk klæder sig på til lejligheden og glæd jer over deres selskab. I får jo nok ikke en dårligere dag fordi der er en der har noget tøj på som de synes er festligt men i ikke synes  

god fornøjelse ihverfald. Og tillykke med brylluppet

Anmeld Citér

11. maj 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg ville egentlig råde til at lad være, alle ved godt de “skal” tage det pæne tøj på til et bryllup.

men så læste jeg at du også går op i om kvinderne fx har rød kjole på. 

hvis dresscoden og de der “regler” har betydning for jer i den grad, så skriv det. Og så må i have is i maven over, om nogen tager det ilde op. 

Kan godt forstå du synes det er svært at få skrevet ned, for det er da faktisk mega grænseoverskridende at sætte den slags regler for andres påklædning, uden det er en skør temafest. 

Anmeld Citér

11. maj 2023

Anonym trådstarter

Pb18 skriver:

Jeg synes sagtens at du kan skrive dresscode på. Jeg har oplevet at en kom i cowboyshorts og en meget slidt t shirt. Det var meget malplaceret mellem jakkesæt og kjoler. Galla er meget formelt (kjole og hvidt) så jeg ville skrive "formelt" og når I snakker med folk kan I måske fortælle lidt om jeres ønsker uden at det bliver bridezilla-dikterende alternativt kan I skrive i invitationen at I glæder jer til at se jeres gæster i deres flotte festtøj 

Må man have lov at spørge, om denne gæst ignorerede dresscoden eller hvad? Det lyder godt nok som en meeeeget stor kontrast

Anmeld Citér

11. maj 2023

Anonym

Jeg synes faktisk at det gør en forskel at folk gør sig umage. Jeg ville ikke synes det var ok med jeans til et bryllup. Hvorfor skulle man dog tage det samme man have på sidste tirsdag (anmor) til ens gode venners eller families store fest..? Det er jo netop en speciel lejlighed. Og hvis man ikke der eventuelt kan købe en ny kjole eller finde den frem skabet..? Hvornår så.

Det afhænger meget af brylluppet… er det stor brudekjole, langt slæb, kirke og fin middag på slot eller hotel… så tager man altså pænt tøj på… og gerne mere end det man ville tage på til en fødselsdag. Mænd- gerne jakkesæt eller kjolesæt. 

Selvfølglig skal man også kunne være i det… men det er altså ikke kun komfort der tæller. Så ville alle jo komme i flade sko med snørebånd Det er ikke en skam at gøre sig lidt umage for at se pæn ud sådan en dag. Jeg nødt at se alle mine gæster fra deres “bedste” side i fint tøj.

Hvis det er en havefest med telt er det noget andet..? Eller hvis det er et bryllup på rådhuset.

Anmeld Citér

11. maj 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg synes faktisk at det gør en forskel at folk gør sig umage. Jeg ville ikke synes det var ok med jeans til et bryllup. Hvorfor skulle man dog tage det samme man have på sidste tirsdag (anmor) til ens gode venners eller families store fest..? Det er jo netop en speciel lejlighed. Og hvis man ikke der eventuelt kan købe en ny kjole eller finde den frem skabet..? Hvornår så.

Det afhænger meget af brylluppet… er det stor brudekjole, langt slæb, kirke og fin middag på slot eller hotel… så tager man altså pænt tøj på… og gerne mere end det man ville tage på til en fødselsdag. Mænd- gerne jakkesæt eller kjolesæt. 

Selvfølglig skal man også kunne være i det… men det er altså ikke kun komfort der tæller. Så ville alle jo komme i flade sko med snørebånd Det er ikke en skam at gøre sig lidt umage for at se pæn ud sådan en dag. Jeg nødt at se alle mine gæster fra deres “bedste” side i fint tøj.

Hvis det er en havefest med telt er det noget andet..? Eller hvis det er et bryllup på rådhuset.

Ja, jeg synes så nok også, at det netop gør en forskel, at folk gør sig umage. Umage er nok det rigtige ord at bruge omkring det. 

Jeg har ikke selv været til mere end to bryllupper og der var jeg barn. Men jeg er selv typen, der går op i, om der mon er nogle særlige regler, jeg skal overholde eller sådan noget. Jeg tænker selv meget over at gøre mig umage. Vores bryllup skal holdes et sted, som er relativt fint men uden at det er slot. Pakken er alt inkl. med fin mad og drikkevarer til en kuvertpris på over 1000 kr og diverse. Min kjole er en mega smuk brudekjole med slæb og langt slør og har også været relativt dyr. Der er nogle ting, vi ikke er firkantede med ift brylluppet, men samtidig er der også nogle traditioner, som vi ville være ærgelige over at bryde med, fordi vi simpelthen synes, det bare hører sig til.

Anmeld Citér

11. maj 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg kan ikke lade være med at smile lidt… du vil ikke træde folk over tæerne, men alligevel gerne lidt styre, hvad de har på. Du synes, at folk skal være tilpasse, men de skal være det på en måde, der er formel nok til at flugte med din måde, at holde bryllup på…

Måske skal I blot beslutte, om det er et bryllup hvor det er vigtigt, at kontrollere tingene (og så skal I bare skrive den dresscode, I har bestemt), eller om I ønsker en afslappet fest (og så lade folk selv vurdere, hvad der er fin påklædning). Ingen af delene er forkerte - det er jeres fest, at gøre med, som I ønsker - men I kan nok ikke både blæse og have mel i munden (og dermed ikke både gerne ville være cool og afslappede, men samtidig kontrollere og bestemme detaljerne). God fest

Anmeld Citér

11. maj 2023

Krøltop

Anonym skriver:

Ja, jeg synes så nok også, at det netop gør en forskel, at folk gør sig umage. Umage er nok det rigtige ord at bruge omkring det. 

Jeg har ikke selv været til mere end to bryllupper og der var jeg barn. Men jeg er selv typen, der går op i, om der mon er nogle særlige regler, jeg skal overholde eller sådan noget. Jeg tænker selv meget over at gøre mig umage. Vores bryllup skal holdes et sted, som er relativt fint men uden at det er slot. Pakken er alt inkl. med fin mad og drikkevarer til en kuvertpris på over 1000 kr og diverse. Min kjole er en mega smuk brudekjole med slæb og langt slør og har også været relativt dyr. Der er nogle ting, vi ikke er firkantede med ift brylluppet, men samtidig er der også nogle traditioner, som vi ville være ærgelige over at bryde med, fordi vi simpelthen synes, det bare hører sig til.

Det er ret normalt at skrive galla. Vi blev spurgt om man så ikke måtte have cocktailkjole på/ korte fine kjoler på…. Og det sagde vi klart ja til. Mange kom i langt. 

Anmeld Citér

11. maj 2023

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

Jeg kan ikke lade være med at smile lidt… du vil ikke træde folk over tæerne, men alligevel gerne lidt styre, hvad de har på. Du synes, at folk skal være tilpasse, men de skal være det på en måde, der er formel nok til at flugte med din måde, at holde bryllup på…

Måske skal I blot beslutte, om det er et bryllup hvor det er vigtigt, at kontrollere tingene (og så skal I bare skrive den dresscode, I har bestemt), eller om I ønsker en afslappet fest (og så lade folk selv vurdere, hvad der er fin påklædning). Ingen af delene er forkerte - det er jeres fest, at gøre med, som I ønsker - men I kan nok ikke både blæse og have mel i munden (og dermed ikke både gerne ville være cool og afslappede, men samtidig kontrollere og bestemme detaljerne). God fest

Tjo altså jeg vil mene, at skriver vi galla, så er det en meget specifik dresscode, hvor vi er meget bestemmende for, hvad de må have på. Og det er dét, vi ikke har lyst til

Anmeld Citér

11. maj 2023

Anonym trådstarter

Krøltop skriver:

Det er ret normalt at skrive galla. Vi blev spurgt om man så ikke måtte have cocktailkjole på/ korte fine kjoler på…. Og det sagde vi klart ja til. Mange kom i langt. 

Havde i nogle utilfredse gæster? Fx nogle, som måtte ud og købe nye jakkesæt eller kjoler, som de kun kunne bruge denne ene dag? Eller gjorde gæsterne bare det, som i havde skrevet? Og hvad var jeres vision/intention ift deres påklædning?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.