Hjælp fra bedsteforældre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. april 2023

Anonym

Det kræver jo, at arbejdsgiver er med på den præmis. 

Fordømmelse hjælper ikke. 

Men det må arbejdsgiveren jo så være, eller må han/hun komme med et andet alternativ, eller man må forsøge partnerens arbejde, men man kan altså ikke sende et sygt barn i vuggestue, det er altså ikke en mulighed 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. april 2023

Anonym

Anonym skriver:

Men det må arbejdsgiveren jo så være, eller må han/hun komme med et andet alternativ, eller man må forsøge partnerens arbejde, men man kan altså ikke sende et sygt barn i vuggestue, det er altså ikke en mulighed 

Min mand blev kaldt til samtale på sit arbejde fordi han havde for mange barns syg. Derudover havde han selv været væk to uger først pga corona og siden pga en ordentlig omgang "roskilde" han havde næsten ikke været på arbejde andet end en håndfuld dage hver måned fordi vi var så hårdt ramt. Han fik meget pænt (alvorligt) at vide at han havde opbrugt sin kvote af sygdom, både for sig selv og børn, og hvis der vare mere fravær, risikerede han officielle advarsler og afskedigelse. 

Så de der arbejdsgiver der "bare må være med på den" er ikke over alt. Og så handler det jo ikke bare ligensom et par dage uden løn. En fyrreseddel er sgu lidt mere alvorlig end det

Det er så fint med hjemmearbejde og forstående chefer. Men det er ikke alle der har de muligheder. Og vi har også måtte sende sløje børn af sted, fordi han havde den trussel hængende over sig. 

Anmeld Citér

10. april 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg har været bisidder til flere rundbordssamtaler for kolleger, som er kommet i klemme på grund af mange fraværsdage grundet syge børn. Der er ikke noget, der hedder, at arbejdsgiveren må være med på den, og arbejdsgiveren har ingen forpligtelse til at komme med et andet alternativ - det er sådan set helt op til den ansatte at finde en løsning, hvis han/hun vil beholde sit arbejde. 
Og hvilket alternativ skulle arbejdsgiveren også kunne ryste ud af ærmet for de mange, mange mennesker, der ikke kan undværes gentagne gange på arbejdspladsen i et bestemt tidsrum dagligt? 

Det er så tydeligt at læse i de indlæg, du reagerer på, at der er tale om en fortvivlet mor, som har kulsort samvittighed over at sende sit barn i institution med panodil - jeg ved ikke, hvad du vil opnå ved at sparke mere til hende. Tydeligvis har du ikke et bud på en løsning. 

Anmeld Citér

11. april 2023

L1232

Profilbillede for L1232
Hanspige skriver:

Godt nok nemt at sige! Hvem sidder ikke stramt i det i de her inflations tider? Hvad får dig til at tro at en arbejdsgiver bare siger fint, bliv hjemme uden løn

Tak

Anmeld Citér

11. april 2023

L1232

Profilbillede for L1232
Anonym skriver:

Så må du være et helt andet sted økonomisk.

Jeg er tydeligvis ikke den eneste. Undersøgelsen viser alt, hvert 5 sender deres børn afsted på panodil.

Der er nok noget galt et andet sted, politisk.

Jeg tænker “barn sygedag” indtil barnet er raskt! ..

Anmeld Citér

11. april 2023

L1232

Profilbillede for L1232
Mor og meget mere skriver:

Jeg har været bisidder til flere rundbordssamtaler for kolleger, som er kommet i klemme på grund af mange fraværsdage grundet syge børn. Der er ikke noget, der hedder, at arbejdsgiveren må være med på den, og arbejdsgiveren har ingen forpligtelse til at komme med et andet alternativ - det er sådan set helt op til den ansatte at finde en løsning, hvis han/hun vil beholde sit arbejde. 
Og hvilket alternativ skulle arbejdsgiveren også kunne ryste ud af ærmet for de mange, mange mennesker, der ikke kan undværes gentagne gange på arbejdspladsen i et bestemt tidsrum dagligt? 

Det er så tydeligt at læse i de indlæg, du reagerer på, at der er tale om en fortvivlet mor, som har kulsort samvittighed over at sende sit barn i institution med panodil - jeg ved ikke, hvad du vil opnå ved at sparke mere til hende. Tydeligvis har du ikke et bud på en løsning. 

Ku ikke skrives bedre, tak!

Man har nok med dårlig samvittighed i forvejen, både på hjemmefront og arbejdsplads.

Anmeld Citér

11. april 2023

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Det er ikke længe siden, emnet var til debat herinde sidst, og jeg mindes ikke mange, der havde bedsteforældre “til rådighed” ved sygdom. 
Min mand og jeg er hhv. 55 og 52 år gamle og har et barnebarn på 8 mdr. Vi kan gå på pension som 69-årige - altså om hhv. 14 og 17 år. Til den tid er der næppe brug for meget hjælp ved (barne)barns sygdom. 
Min mor var 48, da jeg fik mit ældste barn. Heller ikke meget hjælp at hente dér dengang. 

Jeg ved ikke, hvornår de her pensionerede bedsteforældre rent faktisk var til rådighed - måske før kvinderne kom på arbejdsmarkedet for alvor? Selvfølgelig begynder det at ligne en reel mulighed, hvis både forældre og bedsteforældre først har fået børn midt/sidst i 30’erne. Men det gælder jo langt fra for alle. 
Desuden forudsætter det også, at den geografiske afstand ikke er så stor. 

Jeg tror, det snarere er undtagelsen end reglen, at det er en løsning. Sjovt, at det alligevel opfattes som en nærliggende mulighed. 

Du skriver, du først kan gå på pension som 69 årig. Men det er jo endnu ikke vedtaget af folketinget. Der kan nå at ske mange ændringer

Anmeld Citér

11. april 2023

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Du skriver, du først kan gå på pension som 69 årig. Men det er jo endnu ikke vedtaget af folketinget. Der kan nå at ske mange ændringer

Hvis man er født senere end 1. januar 1967 hedder pensionsalderen i dag 69 år. Det, der ikke er vedtaget endnu, er at sætte pensionsalderen endnu højere op, men lige nu er den 69 år for os, der er født senere end 1. januar 1967.

https://www.borger.dk/pension-og-efterloen/Folkepension-oversigt/foer-du-gaar-paa-folkepension

Anmeld Citér

11. april 2023

AnoMor

Anonym skriver:

Så må man så tage fri uden løn, hvis ens økonomi ikke kan klare et par dage uden løn, så ville jeg da overveje om man sidde for stramt og skal skære ned på noget, sorry to say, det er på ingen måder ok at sende et barn afsted på panodil - er barnet nødt til at få panodil er barnet sygt. 

Det er synd for dit barn og for alle de andre samt deres forældre, virkelig ikke ok , og jeg er faktisk rystet over at du går i forsvar og synes at det er du bare nødt til, det er jo skruen uden ende

Det er nemt at sidde og dømme andre på den måde når man kan gemme sig bag anonymiteten. 

Anmeld Citér

11. april 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jo, det er vedtaget. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.