I forlængelse af en debat omkring “Panodilbørn” i institutionerne, kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan det står til i børnefamilierne derude i det ganske land.
I forbindelse med børnenes sygedage, hører min kæreste og jeg ofte denne sætning på vores arbejdspladser: Har I ikke nogle bedsteforældre der kan hjælpe?
.. og nej, vi har ingen bedsteforældre der kan hjælpe. Vi har bedsteforældre, jovist. Vi er faktisk så priviligerede at have dem alle fire endnu. To af dem arbejder endnu, en på tidlig pension og en på seniorpension.
Men fælles for begge par er, at de lever deres eget liv. Både dem på pension og dem der har et arbejde. De rejser, har hobbyer, har andre børnebørn, som de er der mere for, fordi forældrene der har nogle forskellige udfordringer. Summa summarum er: Nej, vi kan ikke få noget hjælp. Vi kan heller ikke børnene passet, hvis vi skal noget sammen eller hvis vi havde lyst til tosomhed.
Nå, tilbage til pointen. Som ikke er at man skal finde en reservebedste. For os er det irrelevant, vi har valgt en løsning som gør at barn syg hos os ikke længere er en udfordring. Men jeg læste som sagt en debat og der var mange kommentarer om at man kunne få bedsteforældre til at hjælpe ved barn syg.
Så.. hvem kan det? Kan du? :-)
Anmeld
Citér