Hvor tit skændes I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. november 2022

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Jeg er nysgerrig - hvorfor nævner du katte, hus og biler? Tænker du, at det spiller en rolle i forhold til, om og hvor ofte, man skændes? 
Jeg er overbevist om, at det er de to parter i forholdet - med alt, hvad de er og har med sig i bagagen både før og efter, de fandt sammen - der afgør, hvordan de håndterer uenigheder og konflikter. Er den ene eller begge under pres, kan lunterne være kortere, og ydre faktorer som fx dårlig økonomi, et barn, der ikke trives eller uvished om fx jobsituation kan sætte et parforhold på en svær prøve - men husdyr, boligform og 0, 1 eller 2 biler? Hvor kommer det ind i billedet? 

Jeg er helt enig - total irrelevant for mig, at vide hvilke ting/mennesker der er i huset

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. november 2022

Baby.mamma

Profilbillede for Baby.mamma
Glædens Tid
Dutelidut skriver:

Det går op og ned. Synes i nogle perioder vi kan skændes for tit. Vi kan have nogle åndssvage kommunikationscirkler, som vi vader rundt i, når vi er uenige. Sådan noget med, at han trækker sig, jeg presser på for at få svar - så trækker han sig endnu mere - så bliver jeg mere frustreret og presser mere på osv. 

Vi er begge helt klar over, at det foregår, men når vi er vrede, kan ingen af os helt finde ud af at bryde det åndssvage mønster. Til gengæld kan vi nemt se det, når vi ikke er vrede længere, og så kommer vi videre.

Det er tit sådan, at hvis vi er pressede på andre punkter, så skændes vi en del. Men når tingene kører, så går der længe imellem vi skændes. Som i flere måneder. Vores konflikter bunder som regel i åndssvage ting, og det er mere manglende overskud end reelt uvenskab, der kommer til udtryk, når vi skændes.

Kunne have skrevet det samme. Præcis sådan det er her

Anmeld Citér

27. november 2022

Anonym trådstarter

Baby.mamma skriver:

Kunne have skrevet det samme. Præcis sådan det er her

Men hvor tit ender I så i en konflikt?

Anmeld Citér

27. november 2022

Baby.mamma

Profilbillede for Baby.mamma
Glædens Tid
Anonym skriver:

Men hvor tit ender I så i en konflikt?

Der kan gå 1-2-3 måneder uden, der kan være et et par gange om måneden.

Anmeld Citér

27. november 2022

Kontrast

Profilbillede for Kontrast

Jeg tør godt at indrømme, at jeg har skændes med alle mine kærester. Og ja jeg ved godt, at man når meget længere med konstruktiv, reflekteret dialog, men jeg er et meget følelsesladet menneske og det har de fleste af mine kærester også været. Til gengæld kan jeg ikke sætte noget gennemsnit på, hvor ofte det er sket.

Anmeld Citér

27. november 2022

Anonym trådstarter

Baby.mamma skriver:

Der kan gå 1-2-3 måneder uden, der kan være et et par gange om måneden.

Okay - så meget svingende også, hos jer

Anmeld Citér

27. november 2022

Kastanje

Profilbillede for Kastanje
Anonym skriver:

Jeg er helt enig - total irrelevant for mig, at vide hvilke ting/mennesker der er i huset

Det har da betydning om man har 0 eller 4 børn. Om begge har direktørstillinger osv. det er jo rammerne man opererer indenfor?? Jeg har to børn - et med diabetes og et med specielle behov på specialskole. Jeg er oppe om natten og tjekke blodsukker … hvilket giver dårligere søvn og overskud. De har legeaftaler og fritidsaktiviteter osv. Min mand har en høj stilling. Det er da klart sy dette kan tære på overskuddet -  ifht at man “bare” er et ægtepar uden børn. 

Anmeld Citér

27. november 2022

Anonym trådstarter

Kastanje skriver:

Det har da betydning om man har 0 eller 4 børn. Om begge har direktørstillinger osv. det er jo rammerne man opererer indenfor?? Jeg har to børn - et med diabetes og et med specielle behov på specialskole. Jeg er oppe om natten og tjekke blodsukker … hvilket giver dårligere søvn og overskud. De har legeaftaler og fritidsaktiviteter osv. Min mand har en høj stilling. Det er da klart sy dette kan tære på overskuddet -  ifht at man “bare” er et ægtepar uden børn. 

Men uanset - så var mit spørgsmål: hvor tit skændes I? Jeg valgte at holde mig selv helt neutral. Fordi om man skændes med eller uden børn - hun eller kat, direktør eller fejedreng - så var jeg bare ude efter gennemsnittet. Uden børn kan man også have minimalt overskud, fx ved syge forældre, selv være psykisk syg eller andet. Underskud behøver ikke kun være børn og manglende nattesøvn, 

Anmeld Citér

27. november 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Kastanje skriver:

Men fire katte, hus, to biler? Det er da umiddelbart sagen irrelevant - personligt tror jeg, vi oftere ville have grund til konflikter, hvis vi kun havde en bil til rådighed, da det ville komplicere vores hverdag en del (desværre).
Og tror du, børnefamilien på overførselsindkomst, som sidder i en lejet lejlighed og ser det sparsomme budget truet af huslejestigninger, varmeregning etc. oplever sig mindre pressede end direktøren, som ikke har ondt i maven over at skulle finde råd til julegaver til børnene? Hvis det er tilfældet, kan direktøren om ikke andet skifte til en mindre krævende stilling - men den lavtlønnede eller arbejdsløse kan til gengæld ikke få direktørens job og løn …

Jeg tror nu, de fleste par i hvert fald periodevis kan have anledning til begrænset overskud, hvad enten de er presset af travlhed og stort ansvar på jobbet eller af ikke at have noget job - og hvad enten de har hund, kat eller ingen husdyr. Og et par uden børn kan møde modgang og have issues, som vi med børn ikke møder (fx ufrivillig barnløshed). Og vi med børn med udfordringer kan reagere vidt forskelligt på det - nogle par rykker tættere sammen, andre glider fra hinanden. 

Så nej, jeg tror ikke på nogen skænderi-sandsynligheds-algoritme. 

Anmeld Citér

27. november 2022

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Men fire katte, hus, to biler? Det er da umiddelbart sagen irrelevant - personligt tror jeg, vi oftere ville have grund til konflikter, hvis vi kun havde en bil til rådighed, da det ville komplicere vores hverdag en del (desværre).
Og tror du, børnefamilien på overførselsindkomst, som sidder i en lejet lejlighed og ser det sparsomme budget truet af huslejestigninger, varmeregning etc. oplever sig mindre pressede end direktøren, som ikke har ondt i maven over at skulle finde råd til julegaver til børnene? Hvis det er tilfældet, kan direktøren om ikke andet skifte til en mindre krævende stilling - men den lavtlønnede eller arbejdsløse kan til gengæld ikke få direktørens job og løn …

Jeg tror nu, de fleste par i hvert fald periodevis kan have anledning til begrænset overskud, hvad enten de er presset af travlhed og stort ansvar på jobbet eller af ikke at have noget job - og hvad enten de har hund, kat eller ingen husdyr. Og et par uden børn kan møde modgang og have issues, som vi med børn ikke møder (fx ufrivillig barnløshed). Og vi med børn med udfordringer kan reagere vidt forskelligt på det - nogle par rykker tættere sammen, andre glider fra hinanden. 

Så nej, jeg tror ikke på nogen skænderi-sandsynligheds-algoritme. 

Enig 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.