Kastanje skriver:
Det har da betydning om man har 0 eller 4 børn. Om begge har direktørstillinger osv. det er jo rammerne man opererer indenfor?? Jeg har to børn - et med diabetes og et med specielle behov på specialskole. Jeg er oppe om natten og tjekke blodsukker … hvilket giver dårligere søvn og overskud. De har legeaftaler og fritidsaktiviteter osv. Min mand har en høj stilling. Det er da klart sy dette kan tære på overskuddet - ifht at man “bare” er et ægtepar uden børn.
Men fire katte, hus, to biler? Det er da umiddelbart sagen irrelevant - personligt tror jeg, vi oftere ville have grund til konflikter, hvis vi kun havde en bil til rådighed, da det ville komplicere vores hverdag en del (desværre).
Og tror du, børnefamilien på overførselsindkomst, som sidder i en lejet lejlighed og ser det sparsomme budget truet af huslejestigninger, varmeregning etc. oplever sig mindre pressede end direktøren, som ikke har ondt i maven over at skulle finde råd til julegaver til børnene? Hvis det er tilfældet, kan direktøren om ikke andet skifte til en mindre krævende stilling - men den lavtlønnede eller arbejdsløse kan til gengæld ikke få direktørens job og løn …
Jeg tror nu, de fleste par i hvert fald periodevis kan have anledning til begrænset overskud, hvad enten de er presset af travlhed og stort ansvar på jobbet eller af ikke at have noget job - og hvad enten de har hund, kat eller ingen husdyr. Og et par uden børn kan møde modgang og have issues, som vi med børn ikke møder (fx ufrivillig barnløshed). Og vi med børn med udfordringer kan reagere vidt forskelligt på det - nogle par rykker tættere sammen, andre glider fra hinanden.
Så nej, jeg tror ikke på nogen skænderi-sandsynligheds-algoritme.
Anmeld
Citér