Angst for atomkrig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. oktober 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mor og meget mere skriver:

Hvilke eksperter frygter, at det ender i atomragnarok? Jeg opfatter mig selv som velorienteret, læser og ser nyheder dagligt, og jeg har ikke oplevet en eneste ekspert udtrykke den frygt. Kan du ikke blive lidt mere konkret? - hvilke eksperter, hvilke medier, og hvem bruger et udtryk som “atomragnarok”? Altså udover Biden, men han er jo ikke ekspert og ikke uvildig - han fører politik og er indirekte part i sagen. Det samme gælder Zelensky - man må jo ikke være blind for, at det også er i hans interesse at puste til frygten også uden for Ukraines grænser. 

Jeg læste denne grundige og saglige artikel, som ganske vel nu er 
ca. 10 dage gammel, hvor mulige scenarier og konsekvenser ridses op. Den er dejligt konkret i sin grundige gennemgang af bl.a. hvilke tiltag, Vesten/Nato kan ty til, hvis Rusland gør alvor af truslerne. 
https://www.weekendavisen.dk/2022-39/samfund/forberedelser-til-det-utaenkelige 

- og vælg så også nøje imellem de medier, du opsøger. Hvis du springer alle mellemregninger og forbehold over og kun hæfter dig ved worst case scenario, er det selvfølgelig ikke de hurtige, sensationslystne medier, du skal opsøge. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. oktober 2022

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

At jeg krammer dem ekstra er i princippet en talemåde og betyder ikke at jeg sidder og hyler i sofaen foran dem, så det er godt nok en mærkelig konklusion du laver

Hvordan ved du at jeg er så forkert på den ? Alle frygter det, forsvaret skal styrkes, politikerne er klar til at sidde valget på pause, hvis vi ender i krig , så der er godt nok mange mennesker som efter din opfattelse er dumme og forkerte på den

Og nej tror jeg selvfølgelig ikke, igen mærkelig konklusion og ikke rigtig noget som har relevans her ?

Hvilken relevans har Dunning-Kruger i denne sammenhæng?

Kender du mange, der er bange for, at der kommer krig, siden du skriver, at alle frygter det? Jeg kender ikke en eneste i min ellers ret store omgangskreds, der tror på, at vi kommer i krig, og som du kan se i tråden her er i 2 af de mange, der har skrevet, der frygter krig i Danmark. 

Min ene veninde arbejder på et større nyhedsmedie og der er der heller ikke nogen, der frygter en krig med Danmark som deltager eller bomber her i landet.

Der har aldrig været snak om at suspendere valget, men selvfølgelig ville det blive det hvis vi kom i krig. Det ville det formentlig også, hvis statsministeren styrtede ned med et fly, dronningen døde eller en anden større ting skete her i landet. Det betyder ikke, at risikoen for krig her i landet er større end den har været i de andre valgår, hvor en krig også ville have suspenderet valget. 

Jeg synes det er trist, at der sidder nogen få og er virkelig bange for noget, der med meget stor sandsynlighed aldrig kommer til at ske. Alt logisk taler for, at det ikke vil ske, og selv om Putin bestemt ikke er logisk, så er han heller ikke dum og vil ikke have et eftermæle om, at være ham, der fik smadret Rusland. 

Skulle det usandsynlige ske, og der rent faktisk kom en krig, så er jeg glad for, at jeg har brugt den sidste tid inden krigen på at nyde livet uden bekymringer om krig og i stedet har nydt at kunne gøre alt det vi ikke kunne uner corona. Ses med familie og venner, rejse rundt i Verden osv.

Anmeld Citér

10. oktober 2022

Anonym trådstarter

Janey skriver:

Kender du mange, der er bange for, at der kommer krig, siden du skriver, at alle frygter det? Jeg kender ikke en eneste i min ellers ret store omgangskreds, der tror på, at vi kommer i krig, og som du kan se i tråden her er i 2 af de mange, der har skrevet, der frygter krig i Danmark. 

Min ene veninde arbejder på et større nyhedsmedie og der er der heller ikke nogen, der frygter en krig med Danmark som deltager eller bomber her i landet.

Der har aldrig været snak om at suspendere valget, men selvfølgelig ville det blive det hvis vi kom i krig. Det ville det formentlig også, hvis statsministeren styrtede ned med et fly, dronningen døde eller en anden større ting skete her i landet. Det betyder ikke, at risikoen for krig her i landet er større end den har været i de andre valgår, hvor en krig også ville have suspenderet valget. 

Jeg synes det er trist, at der sidder nogen få og er virkelig bange for noget, der med meget stor sandsynlighed aldrig kommer til at ske. Alt logisk taler for, at det ikke vil ske, og selv om Putin bestemt ikke er logisk, så er han heller ikke dum og vil ikke have et eftermæle om, at være ham, der fik smadret Rusland. 

Skulle det usandsynlige ske, og der rent faktisk kom en krig, så er jeg glad for, at jeg har brugt den sidste tid inden krigen på at nyde livet uden bekymringer om krig og i stedet har nydt at kunne gøre alt det vi ikke kunne uner corona. Ses med familie og venner, rejse rundt i Verden osv.

Nu er til sådan, at når man er angst for sådan en skrækkelig ting vil ske, så er det ikke bare at nyde livet, så man ikke ser tilbage på et liv i angst, det er så nemt at skrive.

Nu er jeg i terapi for min angst, og når der er så meget i medierne om krig, trusler om atomkrig, vesten bliver truet, så er det mere end svært at få styr på angsten, selv jeg ikke selv opsøger nyhederne, er der aviser når man er ude og handle m.m.

Anmeld Citér

10. oktober 2022

ErDuHerIkkeSnart

Anonym skriver:

Nu er til sådan, at når man er angst for sådan en skrækkelig ting vil ske, så er det ikke bare at nyde livet, så man ikke ser tilbage på et liv i angst, det er så nemt at skrive.

Nu er jeg i terapi for min angst, og når der er så meget i medierne om krig, trusler om atomkrig, vesten bliver truet, så er det mere end svært at få styr på angsten, selv jeg ikke selv opsøger nyhederne, er der aviser når man er ude og handle m.m.

Men når nu du ved at du har angst, som er irrationel. Og du ved at de fleste andre veloplyste mennesker, uden angst, ikke deler dine mange bekymringer … kan du så på nogen måde bruge dét konstruktivt til at huske dig selv på, at det er din angst den er gal med, det er din psyke der driller - mere end det er et udtryk for at verden reelt er ved at falde sammen? 

Anmeld Citér

10. oktober 2022

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Det er godt at høre, at du får hjælp til din angst. Jeg tror egentligt, at det er det alle, der har skrevet herinde har ønsket, at du fik, men du har ikke tidligere nævnt, at du fik hjælp. 

Jeg skriver ikke i mit indlæg, at det er nemt at nyde livet og glemme sin angst, når man lider af så alvorlig angst, som du gør. Jeg skriver blot, at jeg er glad for, at det er sådan jeg kan leve mit liv. 

Det har været helt tydeligt i denne tråd helt fra start, at du godt kunne bruge noget professionel hjælp og, at din angst måske ikke er helt rationel, men jeg ved også, at det ikke er nemt at få, så jeg er glad for, at du fortæller, at du får hjælp. Jeg håber, at det kan hjælpe, så din angst i det mindste ikke bliver værre for det må være hårdt at leve med. 

Anmeld Citér

11. oktober 2022

Anonym trådstarter

Janey skriver:

Det er godt at høre, at du får hjælp til din angst. Jeg tror egentligt, at det er det alle, der har skrevet herinde har ønsket, at du fik, men du har ikke tidligere nævnt, at du fik hjælp. 

Jeg skriver ikke i mit indlæg, at det er nemt at nyde livet og glemme sin angst, når man lider af så alvorlig angst, som du gør. Jeg skriver blot, at jeg er glad for, at det er sådan jeg kan leve mit liv. 

Det har været helt tydeligt i denne tråd helt fra start, at du godt kunne bruge noget professionel hjælp og, at din angst måske ikke er helt rationel, men jeg ved også, at det ikke er nemt at få, så jeg er glad for, at du fortæller, at du får hjælp. Jeg håber, at det kan hjælpe, så din angst i det mindste ikke bliver værre for det må være hårdt at leve med. 

Det undre mig i er mange, der synes det er en irrationel angst at have, er i overhovedet klar hvor mange siden krigen er startet i Europa, som må have hjælp til frygt/angst for krigen kommer til dk, det er rigtig mange.

Jeg har aldrig haft angst før, men der er så meget negativt i medierne pt, så det kan være svært at sorterer, feks en artikel i kristelig dagblad, er overskriften lækagerne kan gøre danmark til frontlinje mellem stormagter, og jeg turde ikke læse den færdig.

Anmeld Citér

11. oktober 2022

Kastanje

Anonym skriver:

Det undre mig i er mange, der synes det er en irrationel angst at have, er i overhovedet klar hvor mange siden krigen er startet i Europa, som må have hjælp til frygt/angst for krigen kommer til dk, det er rigtig mange.

Jeg har aldrig haft angst før, men der er så meget negativt i medierne pt, så det kan være svært at sorterer, feks en artikel i kristelig dagblad, er overskriften lækagerne kan gøre danmark til frontlinje mellem stormagter, og jeg turde ikke læse den færdig.

Der er ingen k min omgangskreds der er bange for en storkrig. Der skal rigtig meget til. 
Man skal ikke fodre frygten, hvis man vil have den til at blive mindre. Hvis jeg var dig ville udover hjælp  lukke ned for alle nyheder og se positive serier og film på Netflix, HBO. Jeg kan selv mærke at min egen sindsstemning er markant bedre efter Love Actually end hvis jeg har set en krigsfilm fx. Vælg aktivt de positive programmer. … om det så er den store bagedyst eller what ever.

Du kommer ikke ind på kristlig dagblad tilfældigt eller bt eller ekstrabladet. Tag en pause og accepter, at du ikke lige ved hvor mange der er døde i Ukraine over natten. Jeg læste vitterligt så lidt som muligt om corona og så aldrig pressemøderne med Mette og hendes alvorlige mine. Det har også gjort at jeg og min familie er kommet ret fortrøstningsfulde og positive igennem Corona. 
Hvad forhindrer dig i helt at undgå nyheder? Jeg ville også undgå Facebook i en periode. Man skriver om nyheder og sætter links ind.

Anmeld Citér

11. oktober 2022

Anonym

Jeg undrer mig modsat over, at man er bange for russisk besættelse i danske gader (vi er medlem af NATO!!) og atomkrig i Europa. Det er da rigtig synd for alle de, der er så bange, at de må have hjælp. Men det har jo intet med virkeligheden at gøre. Det er folks egen angst. 

Ja, der er meget negativt i medierne. Men det har der ved gud altid været. Personligt læser jeg alle nyheder - både danske og udenlandske. Men det gør mig sådan set bare mere rolig og opdateret. 

Vi er så heldige og sikre i Danmark. Ærgerligt du ikke kan se det. 

Anmeld Citér

11. oktober 2022

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Anonym skriver:

Hos mig ja er det alt det du nævner, jeg er bange for.

Kofy: nu ved jeg hvad du mener med mine argumenter holder ikke, følger jo bare med i nyhederne, hvis rigtig mange eksperter frygter, at det vil ende i atomragnerok, og danmark ikke har et forsvar der kan klare en invasion, så synes jeg vores land virker sårbart.

Er du alvorligt bange for russisk militær i gaderne i Danmark? Hvorfor tror du det er en mulighed? 

Vil meget gerne vide, hvilke eksperter der frygter det vil ende i "atomragnarok"? Har jeg ikke hørt hverken på danske eller udenlandske medier. Men kunne da være spændende at høre dine kilder. 

For det første er Danmark medlem af NATO - dvs. et angreb på Danmark er et angreb på hele NATO. For det andet er Danmark næppe første prioritet for Rusland selv, hvis de skulle føle for at angribe vesten! 

Anmeld Citér

11. oktober 2022

Mamman

Profilbillede for Mamman

Hvorfor åbner du overhoved en artikkel i aviserne når du har det sådan??

jeg læser alle netaviser flere gange om dagen men jeg springer 9 ud af 10 artikler over der handler om krigen i Ukraine og energikrisen. Jeg er SÅ træt af at læse/høre om det så jeg gider ikke opsøge det. Og der er rig mulighed for at springe det over

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.