Hej med dig
Situationen i børnehaven er blot en snak med pædagogerne ved lejlighed. Du skal jo ikke anklage eller dømme, men blot dele med dem hvad din datter fortæller at hun oplever og spørge dem til deres tanker om hvordan de tackler det i hverdagen.
Den anden situation er en rigtig god mulighed for at du kan vise din datter, hvordan man står ved sig selv og siger til og fra her i livet. Det får hun brug for - meget mere end for at opleve at mor lader sig køre over, af frygt for at miste et venskab, som det jo alligevel ikke er nogen garanti for vil bestå uanset hvem og hvad der sker. Og kan man ikke tale sammen og håndtere konflikter ærligt og åbent, har det venskab alligevel ikke mange chancer.
Så næste gang synes jeg, at du hjælper din datter med at sige fra. Jeg synes ikke at drengens forældres tilgang lyder særlig meget “efter bogen” - jeg synes de lyder slappe og konfliktsky. At opdrage med “anerkendelse” betyder jo ikke at man lader sine unger té sig, så de ikke er til at holde ud. Min 3-årige får ikke lov til at slå andre børn gentagende gange, uden at jeg skarpt og tydeligt går ind og guider - eller i sidste ende sætter den konsekvens, at legen afsluttes.
Var det mit barn der gentagende gange og uden forældrenes reaktion blev slået, ville jeg skride ind og tage den sammen med børnene. Tydeligt og rummeligt - men jeg ville sætte en klar grænse for det barn som slår, og jeg ville italesætte følelserne hos det barn som blev slået:
“Peter, jeg kan se at det du gør lige nu, ikke er rart for Katrine, og jeg vil gerne have at du stopper med at slå hende”.
“Katrine, jeg vil ikke have at du slår Peter, jeg kan se, at han bliver ked af det og at det gør ondt på ham”
I sidste ende ville jeg stoppe legen og gå ind sammen med børnene i nogle adskilte aktiviteter. Og var der tale om et barn som var vedblivende problematisk, og som mit barn derfor mistede interessen for at lege med, så ville jeg nok også i sidste ende lytte til det - omend jeg ville tale med forældrene først og forsøge at få dem op af stolen.