Men hverdaghandlinger og det man gør sammen som familie kan sagtens involvere aktivitet - gå ture, cykle, skøjtebane, kanosejling.. hvis man ikke tænker bevægelse ind og spiser mere usund eller mere så tager man på over tid.
Jeg bevægede mig ca 1/3 da jeg var hjemsendt under corona i starten ifht at gå til toget og tage trapper osv. Det var en eyeopener og fik mig til at indføre en fast gåtur om dagen mens vi var hjemsendt.
Det behøver ikke være i et fitness center - jeg kommer der personligt aldrig selv.
Nu er det ikke fordi jeg er uenig i man skal tænke i sund mad og bevægelse i sit liv. Men kanoture og skøjtebaner i hverdagen?
Jeg ved ikke hvordan andres hverdage ser ud, men jeg kender min egen og den gang den var med små børn har jeg godt nok svært ved lige at få presset en skøjtebanetur ind
Jeg ved godt du sikkert har tænkt på weekender, eller der regner jeg da med, for med en hverdag med en arbejdsdag der starter klokken 7 på cyklen for at få afleveret alle børn og nå at være til tiden på arbejde og som slutter på de gode dage ved 16 tiden når man enten låser cyklen foran hjemmet eller foran supermarkedet - ja med en arbejdsdag og børn som skal have mad, og i seng før 20, så er der altså ikke meget tid til en tur i svømmehallen 
Kan huske mens jeg var på barsel havde jeg overskud til at løbe når børnene var lagt, da jeg startede arbejde så sluttede det og jeg faldt om i min seng så snart børnene sov - sofa eller rettere seng kartoffel, absolut men det var det eller falde sammen med en sygemelding.
Nu er børnene forholdsvist store og jeg kan prioritere (er godt nok nu i konstant venteposition, skal hjælpe med at finde benbeskyttere, noder pg lige huske dem på at mad er vigtigt på en lang dag), men jeg kan finde huller endda med glæde. Desværre er jeg så en klovn og lader arbejde og studie fylde langt mere end tidligere....
En anden ting er den ensidige fokus på motion - igen jeg er ikke uenig, men vi har da også brug for stimulation på andre måder. Vores weekender involverer ofte en kulturel aktivitet fx teater, stand up, opera, tur i zoo (mere da de var mindre) osv. Vi går, tager det offentlige eller cykler så lidt bevægelse er der da, men at sige du fx løber ikke x antal minutter om ugen er vel ikke det samme som at sige man er en sofakartoffel, man kan jo være oppe af sin sofa og lave frivilligr arbejde, opleve noget kultur, tage på museum, male akvarel, gå til syning eller hvad ved jeg. Det er som om man enten er doven eller motionist. Jeg går ture, men jeg er ikke motionist, men jeg er så sandelig da heller ikke doven, har bare andre interesser og prioriteringerne (vil i gang med at prioritere lidt mere bevægelse ud over cykel og gå ture til der vi skal, men....).