Mor og meget mere skriver:
Det er simpelthen så langt fra min virkelighed, hvad du beskriver. Jeg oplever gang på gang, når jeg overtager en 7. årgang, at der sidder 2-3-4 elever med tydelige udfordringer - langt ud over almindelig urolig adfærd - som i årevis er blevet spist af med interne forsøg på støtte og hjælp, og hvis historik er én lang kæde af “så prøver vi med dét” og utallige møder med forældre, uden at en udredning er sat i gang. Fordi vi ikke må inddrage i første omgang PPR og i næste runde børnepsyk unødigt - og søreme også meget ofte, fordi forældrene ikke ønsker et “stempel” på deres barn og modsætter sig alle forslag om udredning.
Så begynder processen forfra - flere møder, interne tiltag, og efter måske et år eller halvandet kommer udredning endelig på tale. Og efter et langt forløb ender det med en diagnose - ikke overraskende, når lærerne siden indskolingen har råbt vagt i gevær.
Det unge menneske, som har haft atypisk adfærd og massive problemer i årevis, skal nu, som teenager med frygt for at skille sig ud, forholde sig til, at han/hun helt officielt har en diagnose - er påviseligt “anderledes” - og finde accept af dét på et af de mest sårbare tidspunkter i sit liv. Alt imens stiller skolen større og større krav om ansvarlighed og selvstændighed, valget af ungdomsuddannelse venter lige om hjørnet, og de faglige huller, som er opstået som resultat af årelange udfordringer i skolen, spænder ben for videre indlæring.
Jeg har oplevet dette med en dreng, som ved udredningen viste sig at være mentalt retarderet og autist. Han blev indstillet til specialskole - som 14-årig - og havde én lang række af nederlag med sig i bagagen. Jeg har oplevet det med mindst en håndfuld elever med ADHD, som i løbet af 8. eller 9. klasse fik relevant hjælp og for første gang i skoletiden fik tilstrækkeligt ro på sig selv til reelt at kunne modtage undervisning - bare ærgerligt, at det på dette tidspunkt er alt, alt for sent at indhente alt det forsømte. Nogle har forlængst udviklet skolevægring, andre eksperimenterer med selvmedicinering i form af rusmidler. De fleste har “bare” en kolossal opgave foran sig i forhold til at lære at modtage undervisning efter års lappeløsninger.
Mine erfaringer er ikke enestående, desværre. Og jeg har simpelthen til gode at opleve forældre, som finder det nemt og belejligt “bare” at sige, at deres barn har autisme. Tværtimod går mange meget langt for ikke at se deres barn tildelt en diagnose, eftersom de færreste, om nogen, har et brændende ønske om, at der er “noget galt” med deres barn.
Jeg er også lærer, og jeg giver dig fuldstændig ret i det du siger. Der er alt for mange tilfælde, hvor hjælpen kommer meget sent - men jeg oplever også det modsatte - at normalspektret efterhånden er blevet meget smalt. At PPR tilkaldes, før man reelt har afprøvet om interne tiltag kan hjælpe, og at man går til PPR med sådan en ‘kan I ikke lige fikse det her barn’-tilgang.
Jeg tænker, at en del af det her kæmpestore problem er, at man ofte lader det være op til lærerne at vurdere, om der er ‘noget’ med det her barn. Og helt ærligt, det mener jeg faktisk ikke, jeg har kompetencerne til. Og heller ikke mine kolleger. Det eneste vi kan identificere er, om barnet har en adfærd, der ikke passer ind i skolen.
I min vennekreds er der eksempler på, at et barn er blevet indstillet til PPR mhp udredning, selvom forældrene og andre voksne omkring barnet ikke så nogle af de udfordringer lærerne så, og også flere børn, hvor lærerne nægter at indstille, fordi de ikke oplever udfordringerne i skolen, selvom forældrene er ved at gå ud af deres gode skind af frustration.
Så jeg tænker desværre at begge virkeligheder eksisterer side om side.
Men vi er godt nok efterhånden kommet ret langt væk fra debattens udgangspunkt