Altså … sådan på papiret kan vi sagtens blive enige: Men i realiteten må du medgive, at diagnosen faktisk lige præcis ofte er adgangsgivende til hjælp og ressourcer og derfor ofte kan være en afgørende og nødvendig livline … ligesom at de ringe normeringer, høje klassekvotienter og evige stræben efter læringsmål helt sikkert medvirker til at forstærke symptomer hos en gruppe elever, som eller kunne have været rummet i det almene, hvis blot rammerne for deres deltagelse havde været mere hensigtsmæssige…
Nej. En diagnose er i sig selv ikke udslagsgivende. Dette er ikke korrekt.
Nu er jeg en del af et meget stort netværk med forældre til syge/handicappede børn. Og det er netop dette de kæmper mest med. At de ikke får de ydelser der er behov for - trods diagnoserne. Fordi en diagnose ikke giver ressourcer eller økonomi. Og dermed forvalter kommunerne lovgivningen enormt forskelligt. Rigsrevisonen kom i sidste måned med en kæmpe røffel til KL og socialministeriet fordi de der var så store problemer med det - at en diagnose ikke giver noget - og kommunerne dermed anfægter barnets funktionsevne hele tiden - uagtet diagnosen - for at undgå at give økonomisk hjælp. Det er der en kæmpe rapport der slår fast er et gigantisk problem i DK.
Det barnets manglende funktionsevne, der giver adgang. Diagnosen er forklaringen.
vores barn fik en alvorlig diagnose som 6 måneder gammel. Men fik først tilkendt hjælp fra kommunen , da barnet fik kræft som 5 årig ( kræften er en kendt sygdom som følge af diagnosen)
Det står helt sort på Hvidt i lovgivningen. At en diagnose i sig selv ikke giver adgang til noget. Men det er behovet som barnet har/ikke har som er afgørende.
Derfor kan man også søge eksempelvis tabt arbejdsfortjeneste til et barn, der ingen diagnose har (endnu). Netop fordi det ikke er udslagsgivende.
En diagnose gives for at finde det rette tilbud, såfremt barnet ikke kan være i et alment tilbud trods sin diagnose.
Autisme er jo mange ting. Nu er der 8 i min nærmeste omgangskreds med det (på papiret også). Og det er meget forskelligt, hvordan det kommer til udtryk. Og hvor meget ekstra børnene (og de voksne har behov for). Men fordi diagnosen er der, så kan man lettere placere/hjælpe dem, hvis barnet har et behov man kan begrunde med deres diagnose på sigt.
læs evt om dette i Visos meget fine folder om sjældne sygdomme - som er målrettet til kommunerne.
Anmeld
Citér