Dagpleje eller vuggestue

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. april 2022

Soonmom

Anonym skriver:

Så du vil hellere have at din 2 årige render rundt alene uden opsyn end at sidde i en kravlegård i et par minutter? Det er jo ikke for at straffe børnene, reglerne er til for deres sikkerhed. 

Om det er hygiejnisk at skifte i samme værelse som børnene leger i eller i dagplejevognen når man er tur kommer vel an på personen der skifter. Jeg vil til hver en tid foretrække at mit barn bliver skiftet i vognen end at gå med en lorteble i timevis indtil de er tilbage fra tur som man gør i vuggestuer. 

Ja det vil jeg da, de dør altså ikke hvis de ikke er under konstant overvågning

Men er nu sjællendt på tur i timevis(man skal som regel hjem til middagslur og går som regel først efter formiddagsmad) og når man er på lang tur har vi altså bleer med til børnene

Og ja så skifter man selvfølgelig hvor man er, men det er jo kun i ren nød og ikke noget som sker hver dag.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2022

Kir

Anonym skriver:

Hvor bliver jeg dog ked af at læse om jeres negative opfattelse af dagpleje..

Jeg er selv kommunal dagplejer og overholder altid kommunens mange regler!

Ved putning, egne toiletbesøg osv. skal børnene være i enten kravlegård eller trammeseng så de ikke kan komme til skade i den korte tid man ikke er ved dem. 

Hvad angår bleskift så foregår det altid dér hvor vi befinder os hvilket typisk er i stuen hvor børnene leger. Er vi udenfor så foregår bleskift bare i vognen.

Så der må jer skuffe jer Unicorn1 og Soonmom, men i dagplejen er der altså ingen børn der render rundt alene uden opsyn

Og vi dagplejere mødes jo med hinanden i løbet af dagen så selvom der måske til tider er en ujævn fordeling aldersmæssigt i min lille gruppe, så får de ældre børn stadig leget med andre børn i samme alder. 

Har læst lidt med og vil bare lige sige hos at den dagplejer min søn går hos, der er børnene indenfor uden opsyn når hun putter dem og henter dem fra putning. Og også ved bleskift. Er det noget man skal reagere på? Vidste ikke der var regler om den slags. 

Anmeld Citér

24. april 2022

Anonym

Ja det vil jeg da, de dør altså ikke hvis de ikke er under konstant overvågning

Men er nu sjællendt på tur i timevis(man skal som regel hjem til middagslur og går som regel først efter formiddagsmad) og når man er på lang tur har vi altså bleer med til børnene

Og ja så skifter man selvfølgelig hvor man er, men det er jo kun i ren nød og ikke noget som sker hver dag.

Så det er helt forrykt hvis en dagplejer skifter barnet udenfor men ikke hvis en vuggestuepædagog gør det... okay så

Synes det er vildt at du synes det er i orden at lade børn rende rundt uden opsyn, de kan jo komme til skade. Har I ikke sikkerhedsregler i den vuggestue hvor du arbejder? 

Anmeld Citér

24. april 2022

Anonym

Har læst lidt med og vil bare lige sige hos at den dagplejer min søn går hos, der er børnene indenfor uden opsyn når hun putter dem og henter dem fra putning. Og også ved bleskift. Er det noget man skal reagere på? Vidste ikke der var regler om den slags. 

Jeg ved ikke om reglerne er forskellige fra kommune til kommune. I den kommune jeg arbejder i skal mine kollegaer og jeg overholde en masse sikkerhedsregler. 

Hvis jeg var dig ville jeg kontakte kontakte afdelingen der har med dagpleje at gøre og spørge dem om det hvis det bekymre dig. 

Anmeld Citér

24. april 2022

Soonmom

Anonym skriver:

Så det er helt forrykt hvis en dagplejer skifter barnet udenfor men ikke hvis en vuggestuepædagog gør det... okay så

Synes det er vildt at du synes det er i orden at lade børn rende rundt uden opsyn, de kan jo komme til skade. Har I ikke sikkerhedsregler i den vuggestue hvor du arbejder? 

Det er ikke det jeg siger.

Det er ok man gør det i nød, som fx på tur (både for dagplejere og VG pædagoger). Men at gøre det hver dag i alt slags vejr som "planen/hverdagen" er da slet ikke ok ��

Ja det synes jeg, der er jo ikke taler om at de render rundt uden opsyn i flere timer, men i et par minutter engang imellem, mens man lige giver tøj på et andet barn, skifter eller henter vand/frugt/whatever.

Anmeld Citér

24. april 2022

Anonym

Det er ikke det jeg siger.

Det er ok man gør det i nød, som fx på tur (både for dagplejere og VG pædagoger). Men at gøre det hver dag i alt slags vejr som "planen/hverdagen" er da slet ikke ok ��

Ja det synes jeg, der er jo ikke taler om at de render rundt uden opsyn i flere timer, men i et par minutter engang imellem, mens man lige giver tøj på et andet barn, skifter eller henter vand/frugt/whatever.

Der er ingen der har sagt noget om at bleskift udenfor er en del af planen. Jeg skifter altid børnene inden vi går ud men er der en der skider mens vi er på tur ja så bliver de altså skiftet udenfor

Anmeld Citér

24. april 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Der er ingen der har sagt noget om at bleskift udenfor er en del af planen. Jeg skifter altid børnene inden vi går ud men er der en der skider mens vi er på tur ja så bliver de altså skiftet udenfor

Jo men det vi snakker om, er hvis man er ude i haven, og en af børnene skal skiftes fx.. Så tager dem jeg kender jo ikke alle børnene med ind og alle ud ved puslebordet, og da slet ikke om vinteren, hvor alle skal ud af tøjet/skoene for 1 minuts skiftning.. 

I vuggestuen når de er på legepladsen, er der jo andre, der holder øje med dem.. Men hos en dagplejer er man jo kun én.. Så en formiddag, hvor den ene lige skal have skiftet ble, mens de andre leger ude i haven, så har jeg altid oplevet, at dagplejemor bare går ind og skifter og lader de andre lege udenfor.. Og det samme, når de leger i legerummet/stuen indenfor 

Anmeld Citér

24. april 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Og så skal det altså lige siges, at jeg bestemt ikke har noget negativt syn på dagpleje, fordi de lader børnene være uden opsyn i nogle minutter.. Jeg går ud fra, at de lytter efter ligesom os andre.. Jeg holder squ heller aldrig øje med mine børn hele tiden, men jeg LYTTER altid.. Mine børn kan sagtens enten alene eller sammen (den ene 3 år og den anden 10 mdr.) lege på det ene værelse i en 20-30 min. uden jeg tjekker dem, for jeg lytter jo hele tiden efter.. 

Og jeg forventer bestemt ikke, at dagplejemoren tager alle børn med ud på toilettet, fordi hun skal skide .. 

Men når nu I mener, at det er forrykt, at de er uden opsyn.. Hvad så når de sover? Der er ikke alarmer på, og de står tit langt væk fra vinduer eller døre, så de fleste dagplejemødre (efter min erfaring) går ud og tjekker nogle gange.. Der kan børnene have ligget og skreget og grædt i 10 min. uden at føle sig hørt.. DET har jeg faktisk noget imod, men alle dagplejemødre, jeg har snakket med, er stor modstander af alarmer.. Vuggestuen min søn skal gå i, har derimod alarm i hver krybbe udenfor 

Anmeld Citér

24. april 2022

Anonym

Og så skal det altså lige siges, at jeg bestemt ikke har noget negativt syn på dagpleje, fordi de lader børnene være uden opsyn i nogle minutter.. Jeg går ud fra, at de lytter efter ligesom os andre.. Jeg holder squ heller aldrig øje med mine børn hele tiden, men jeg LYTTER altid.. Mine børn kan sagtens enten alene eller sammen (den ene 3 år og den anden 10 mdr.) lege på det ene værelse i en 20-30 min. uden jeg tjekker dem, for jeg lytter jo hele tiden efter.. 

Og jeg forventer bestemt ikke, at dagplejemoren tager alle børn med ud på toilettet, fordi hun skal skide .. 

Men når nu I mener, at det er forrykt, at de er uden opsyn.. Hvad så når de sover? Der er ikke alarmer på, og de står tit langt væk fra vinduer eller døre, så de fleste dagplejemødre (efter min erfaring) går ud og tjekker nogle gange.. Der kan børnene have ligget og skreget og grædt i 10 min. uden at føle sig hørt.. DET har jeg faktisk noget imod, men alle dagplejemødre, jeg har snakket med, er stor modstander af alarmer.. Vuggestuen min søn skal gå i, har derimod alarm i hver krybbe udenfor 

Hos mig er det sådan at hvis vi er ude i haven og en af dem skal skiftes så bliver de enten skiftet udenfor eller i udestuen så jeg stadig kan se de andre børn. Ingen børn får lov til at rende rundt alene her.

Og jeg har babyalarm i alle vognene hvis de sover udenfor OG jeg tjekker til dem hver tyvende minut for det skal jeg ifølge reglerne.

Er da ked af at høre at du har så dårlig erfaring med dagplejere. Hvor i landet er du fra? 

Anmeld Citér

24. april 2022

Anonym

puha, nogle tunge tanker om dagplejen der luftes her.
Jeg er pædagog og arbejder som kommunal dagplejer. Jeg fravalgte vuggestuelivet fordi jeg følte at jeg ikke havde tid til børnene og fordi jeg oplevede at stå alene med meget store børnegrupper alt for ofte. Jeg følte at normeringen var bedre i dagpleje og at jeg bedre kunne arbejde pædagogisk i en lille børnegruppe frem for en større. 

For lige at svare på noget af det der omtales, så kan jeg fortælle at i min dagpleje, går jeg på wc når børnene sover eller i visse tilfælde med døren åben. Jeg sidder meget sjældent bag lukket dør. 

Hvis vi er i haven og et barn skal skiftes, foregår det i mit opvarmede skur, hvor de andre børn kan gå med. Alternativt går hele gruppen med ind. Ingen er alene udenfor nogensinde! Indenfor er der legetøj på badeværelset, så der er skabt et hyggeligt miljø hvor de andre børn kan være med under bleskiftet af et barn. Men fordi det ligger i forlængelse af legeværelset kan jeg se/høre hvad de laver på legeværelset mens jeg pusler. 

Når børnene skal puttes til middagsluren går alle børnene med i flok til mit skur, hvor de sidder sammen og venter på en bænk, mens jeg putter en af gangen. 
Jeg bruger babyalarm når de sover eller også er de under et åbent vindue, så jeg kan høre dem. 

Jeg har været dagplejer i en del år nu og har indrettet mit hjem, så jeg og børnene har den bedst mulige dag. Her er selvfølgelig også alenlange retningslinjer fra ledelsen omkring indretning og sikkerhed både i hus og have, som jeg og min familie skal leve op til. 

Jeg kender til en kollega der lader børnene være i haven mens hun skifter indenfor, men hun har vindue til legepladsen lige ved puslebordet inde. Børnene oplever ikke utryghed fordi de hurtigt kan komme ind til hende og kan se hende gennem vinduet. Resten af mine kolleger har som jeg, indrettet nød-pusleplads ude eller tager børnene med ind. 

Hos mig er den største udfordring når et yngre barn skal sove formiddagslur, og har brug for at blive vugget i søvn. Her må jeg lade barnet sove inde i skuret for kunne vugge og holde øje med de andre børn samtidig. Den knude arbejder jeg og min mand pt på at ombygge os ud af med et halvtag og et ekstra legeværelse i den anden ende af huset. 

Pga min pædagoguddannelse har jeg en del venner der er vuggestueansatte og tro mig, der kan ske lige så mange uhensigtsmæssigheder i en vuggestue som i en dagpleje. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.