puha, nogle tunge tanker om dagplejen der luftes her.
Jeg er pædagog og arbejder som kommunal dagplejer. Jeg fravalgte vuggestuelivet fordi jeg følte at jeg ikke havde tid til børnene og fordi jeg oplevede at stå alene med meget store børnegrupper alt for ofte. Jeg følte at normeringen var bedre i dagpleje og at jeg bedre kunne arbejde pædagogisk i en lille børnegruppe frem for en større.
For lige at svare på noget af det der omtales, så kan jeg fortælle at i min dagpleje, går jeg på wc når børnene sover eller i visse tilfælde med døren åben. Jeg sidder meget sjældent bag lukket dør.
Hvis vi er i haven og et barn skal skiftes, foregår det i mit opvarmede skur, hvor de andre børn kan gå med. Alternativt går hele gruppen med ind. Ingen er alene udenfor nogensinde! Indenfor er der legetøj på badeværelset, så der er skabt et hyggeligt miljø hvor de andre børn kan være med under bleskiftet af et barn. Men fordi det ligger i forlængelse af legeværelset kan jeg se/høre hvad de laver på legeværelset mens jeg pusler.
Når børnene skal puttes til middagsluren går alle børnene med i flok til mit skur, hvor de sidder sammen og venter på en bænk, mens jeg putter en af gangen.
Jeg bruger babyalarm når de sover eller også er de under et åbent vindue, så jeg kan høre dem.
Jeg har været dagplejer i en del år nu og har indrettet mit hjem, så jeg og børnene har den bedst mulige dag. Her er selvfølgelig også alenlange retningslinjer fra ledelsen omkring indretning og sikkerhed både i hus og have, som jeg og min familie skal leve op til.
Jeg kender til en kollega der lader børnene være i haven mens hun skifter indenfor, men hun har vindue til legepladsen lige ved puslebordet inde. Børnene oplever ikke utryghed fordi de hurtigt kan komme ind til hende og kan se hende gennem vinduet. Resten af mine kolleger har som jeg, indrettet nød-pusleplads ude eller tager børnene med ind.
Hos mig er den største udfordring når et yngre barn skal sove formiddagslur, og har brug for at blive vugget i søvn. Her må jeg lade barnet sove inde i skuret for kunne vugge og holde øje med de andre børn samtidig. Den knude arbejder jeg og min mand pt på at ombygge os ud af med et halvtag og et ekstra legeværelse i den anden ende af huset.
Pga min pædagoguddannelse har jeg en del venner der er vuggestueansatte og tro mig, der kan ske lige så mange uhensigtsmæssigheder i en vuggestue som i en dagpleje.