Dagpleje eller vuggestue

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. april 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Dagplejemødre skal overholde en masse regler blandt andet at børnene altid skal være under opsyn dvs. at de ikke må skifte bleer i et separat værelse.

Vuggestuepædagoger skal skifte bleer på badeværelset og er ofte underbemandet hvilket gør at børnene til tider er overladt til dem selv (det har man blandt andet også set i en TV2 dokumentar om institutionslivet).

Så det passer overhovedet ikke det du skriver

Det er meget muligt, at de SKAL overholde nogle regler, men de gør det ikke.. Når børnene skal puttes, kan de jo kun putte et ad gangen, så her er de andre overladt til sig selv.. Det samme, når de skal tages op.. Og jo det samme når de skiftes.. Har endnu ikke oplevet nogle dagplejemødre, som skifter børnene, hvor de andre leger.. Hvis børnene er ude, så skifter de jo heller ikke udenfor, og de tager ikke alle børnene med ind for at skifte én 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2022

Soonmom

Anonym skriver:

Dagplejemødre skal overholde en masse regler blandt andet at børnene altid skal være under opsyn dvs. at de ikke må skifte bleer i et separat værelse.

Vuggestuepædagoger skal skifte bleer på badeværelset og er ofte underbemandet hvilket gør at børnene til tider er overladt til dem selv (det har man blandt andet også set i en TV2 dokumentar om institutionslivet).

Så det passer overhovedet ikke det du skriver

Så du tror dybt seriøst at når Oscar har skidt i bleen tager hun alle fire børn med ind, tager vinterstøvlerne af alle fire børn, får alle mand hen til puslebordet og så har hun i øvrigt også et magisk trick som får alle børn til pænt at følge med og alle børn sidder pænt og venter til hun har puslet færdig, derefter alle mand ud igen og tage vinterstøvler på. .... Hov 5 min efter skider Freya i bleen og så skal alle mand ind igen.... Er du seriøs?

Og ang den dokumentar, vidner det både om underbemanding, men også total inkompetente voksne, det er altså lang fra alle steder det er sådan, selvom der er travlt, så er jeg stadig sikker på at DP børn oftere er alene, hvad når DP skal på toilettet, tager hun så også alle fire børn med? Når hun putter? Tror du DP sidder i et rum med lukket dør? (For hvad så når Louise går ud i køkkenet med noget legetøj for at lege, skal hun så også til at flytte resten?)

Anmeld Citér

23. april 2022

Anonym

Hvor bliver jeg dog ked af at læse om jeres negative opfattelse af dagpleje..

Jeg er selv kommunal dagplejer og overholder altid kommunens mange regler!

Ved putning, egne toiletbesøg osv. skal børnene være i enten kravlegård eller trammeseng så de ikke kan komme til skade i den korte tid man ikke er ved dem. 

Hvad angår bleskift så foregår det altid dér hvor vi befinder os hvilket typisk er i stuen hvor børnene leger. Er vi udenfor så foregår bleskift bare i vognen.

Så der må jer skuffe jer Unicorn1 og Soonmom, men i dagplejen er der altså ingen børn der render rundt alene uden opsyn

Og vi dagplejere mødes jo med hinanden i løbet af dagen så selvom der måske til tider er en ujævn fordeling aldersmæssigt i min lille gruppe, så får de ældre børn stadig leget med andre børn i samme alder. 

Anmeld Citér

23. april 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Ved putning, egne toiletbesøg osv. skal børnene være i enten kravlegård eller trammeseng så de ikke kan komme til skade i den korte tid man ikke er ved dem. 

Hvad angår bleskift så foregår det altid dér hvor vi befinder os hvilket typisk er i stuen hvor børnene leger. Er vi udenfor så foregår bleskift bare i vognen.

Så der må jer skuffe jer Unicorn1 og Soonmom, men i dagplejen er der altså ingen børn der render rundt alene uden opsyn

Og vi dagplejere mødes jo med hinanden i løbet af dagen så selvom der måske til tider er en ujævn fordeling aldersmæssigt i min lille gruppe, så får de ældre børn stadig leget med andre børn i samme alder. 

Bare fordi du gør det, er det da ikke ensbetydende med at andre gør det.. Jeg har haft mine børn hos MANGE dagplejere efterhånden (læs: over 5), og ikke en eneste havde børnene i kravlegård eller tremmeseng, imens de skiftede i et andet rum.. 

Og har heller aldrig oplevet, at børnene var i kravlegård eller tremmeseng, da de skulle putte eller hente nogle af de andre børn.. Børnene kravlede/gik rundt i hele huset imens det stod på

Anmeld Citér

23. april 2022

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987
Anonym skriver:

Det lyder da dejligt, hvis det rent faktisk foregår sådan. Men ved bare ikke om jeg tror på at det altid sker i praksis

Jeg har generelt ikke et negativt syn på dagpleje, men skriver hvorfor vi har valgt vuggestue fremfor dagpleje. 

Anmeld Citér

23. april 2022

Anonym

Det lyder da dejligt, hvis det rent faktisk foregår sådan. Men ved bare ikke om jeg tror på at det altid sker i praksis

Jeg har generelt ikke et negativt syn på dagpleje, men skriver hvorfor vi har valgt vuggestue fremfor dagpleje. 

Du har da et negativt syn på dagpleje når du går ud fra at børnene er mere overladt til dem selv sammenlignet med i vuggestuer.

Jeg har arbejdet i begge og kan med hånden på hjertet sige at jeg aldrig kommer til at sætte mit barn i vuggestue. 

Anmeld Citér

23. april 2022

Soonmom

Unicorn1 skriver:

Bare fordi du gør det, er det da ikke ensbetydende med at andre gør det.. Jeg har haft mine børn hos MANGE dagplejere efterhånden (læs: over 5), og ikke en eneste havde børnene i kravlegård eller tremmeseng, imens de skiftede i et andet rum.. 

Og har heller aldrig oplevet, at børnene var i kravlegård eller tremmeseng, da de skulle putte eller hente nogle af de andre børn.. Børnene kravlede/gik rundt i hele huset imens det stod på

Hvilket vel også er at fortrække.

Jeg ville faktisk ikke være glad for at min 2 årige blev sat i bur (kravlegård/tremmeseng)

Tænker heller ikke det er særlig hygiejnisk at skifte lorte bleer i en barnevogn og ville bestemt ikke være glad for hvis mit barn skulle ligge med bar røv om vinteren udenfor

Så selvfølgelig må og skal de da kunne bevæge sig rundt i huset, når et barn bliver skiftet, de kan jo også rive/bide osv hinanden hvis de røg i bur, så skulle man have 3-4 seperate bure, det har jeg nu aldrig oplevet.

Så nej jeg tænker også det er de færreste som gør det og gudskelov for det

Anmeld Citér

23. april 2022

Anonym

Hvilket vel også er at fortrække.

Jeg ville faktisk ikke være glad for at min 2 årige blev sat i bur (kravlegård/tremmeseng)

Tænker heller ikke det er særlig hygiejnisk at skifte lorte bleer i en barnevogn og ville bestemt ikke være glad for hvis mit barn skulle ligge med bar røv om vinteren udenfor

Så selvfølgelig må og skal de da kunne bevæge sig rundt i huset, når et barn bliver skiftet, de kan jo også rive/bide osv hinanden hvis de røg i bur, så skulle man have 3-4 seperate bure, det har jeg nu aldrig oplevet.

Så nej jeg tænker også det er de færreste som gør det og gudskelov for det

Så du vil hellere have at din 2 årige render rundt alene uden opsyn end at sidde i en kravlegård i et par minutter? Det er jo ikke for at straffe børnene, reglerne er til for deres sikkerhed. 

Om det er hygiejnisk at skifte i samme værelse som børnene leger i eller i dagplejevognen når man er tur kommer vel an på personen der skifter. Jeg vil til hver en tid foretrække at mit barn bliver skiftet i vognen end at gå med en lorteble i timevis indtil de er tilbage fra tur som man gør i vuggestuer. 

Anmeld Citér

23. april 2022

Anonym

Unicorn1 skriver:

Man kan også vende den om og sige at bare fordi du har den erfaring med dagplejere i din kommune er ikke ensbetydende med at alle dagplejere i landet ikke overholder sikkerhedsreglerne.

Det lyder meget uansvarligt at lade børn rende rundt uden opsyn og hvis jeg selv oplevede det ville jeg anmelde det til kommunen. 

Anmeld Citér

23. april 2022

Agma

Profilbillede for Agma

Det er jo hver gang at den her diskussion kommer op at det bliver meget sort/hvidt. Tænker selv at det afhænger fuldstændig af de personer der arbejder der uanset om det er dagplejer eller vuggestue. Regler, måder at gøre ting, rammer og omgivelser er vigtige men der er bare ikke noget der betyder ligeså meget som menneskerne. Så spørgsmålet kan ikke rigtig besvares fordi man ikke kan generalisere på den måde og skære alle over en kam. Og når man forsøger er svarene jo altid ekstremt prægede af folks personlige erfaringer og derfor ikke direkte overførbare til ens egen situation. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.