Dagpleje eller vuggestue

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvad foretrækker du

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

6.212 visninger
54 svar
58 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. april 2022

Anonym trådstarter

Hej

vi går og tænker lidt om for og imod for dagpleje vs vuggestue. 
vores dreng gik i dagpleje og det var skønt, men knap så skønt når hun var syg og han så skulle i gæstepleje og var hans gæsteplejer syg var det en fremmed osv.. men der var også så meget positivt ved det! 
Har ikke haft et barn i vuggestue før.. 

Hvad valgte i og hvorfor?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2022

Anonym trådstarter

Det står ret lige i afstemningen  vil meget gerne også høre jeres grunde til for/imod

Anmeld Citér

22. april 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Vi valgte dagpleje og ville gøre det igen. 

Jeg synes, en vuggestue med mange børn og forskellige voksne er alt for voldsomt et sted for så lille et menneske. Det bliver for  stort og alt for institutionsmæssigt. 

Hos en dagplejer er barnet derimod i et privat hjem og skal kun forholde sig til en voksen og 3 andre børn. Det virker mere hyggeligt og rart. I vores område er dagplejerne inddelt i lokalgrupper, som de ses med ude i det daglige og også i legegruppe med en dag hver anden uge. Ved sygdom er der i området ansat to faste gæstedagplejere, så dem lærer børnene efterhånden at kende og er der ikke plads, forsøges de at komme ud til de andre dagplejere i lokalgruppen. Vi har i hvert fald ikke prøvet, vores datter kom til en fremmed, andet end selvfølgelig første gang hos gæstedagplejerne. 

Vi var slet ikke i tvivl om, at vi ville vælge dagpleje. Men en anden faktor, der understregede valget, var faktisk også prisen. Jeg mener, vi skulle give omkring kr. 2.800 for dagpleje og omkring kr. 4.000 for vuggestue dengang. Eneste forskel var bleer, og det kostede altså ikke kr. 1.200,- om måneden for de timer. 

Anmeld Citér

22. april 2022

Anonym trådstarter

Aalborgtøsen skriver:

Vi valgte dagpleje og ville gøre det igen. 

Jeg synes, en vuggestue med mange børn og forskellige voksne er alt for voldsomt et sted for så lille et menneske. Det bliver for  stort og alt for institutionsmæssigt. 

Hos en dagplejer er barnet derimod i et privat hjem og skal kun forholde sig til en voksen og 3 andre børn. Det virker mere hyggeligt og rart. I vores område er dagplejerne inddelt i lokalgrupper, som de ses med ude i det daglige og også i legegruppe med en dag hver anden uge. Ved sygdom er der i området ansat to faste gæstedagplejere, så dem lærer børnene efterhånden at kende og er der ikke plads, forsøges de at komme ud til de andre dagplejere i lokalgruppen. Vi har i hvert fald ikke prøvet, vores datter kom til en fremmed, andet end selvfølgelig første gang hos gæstedagplejerne. 

Vi var slet ikke i tvivl om, at vi ville vælge dagpleje. Men en anden faktor, der understregede valget, var faktisk også prisen. Jeg mener, vi skulle give omkring kr. 2.800 for dagpleje og omkring kr. 4.000 for vuggestue dengang. Eneste forskel var bleer, og det kostede altså ikke kr. 1.200,- om måneden for de timer. 

Det var da også en voldsom prisforskel - det kan man jo rent faktisk mærke. 
jeg kender desværre ikke dagplejerne her i området men tænker jeg må tage kontakt og snakke med dem. Det nærmeste os er en vuggestue men vi kører gerne hvis vi nu fandt den perfekte dagplejemor 

Anmeld Citér

22. april 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Vi valgte dagpleje med vores datter, og har nu valgt vuggestue til vores søn.. 

På en måde var dagpleje rigtigt for vores datter, da hun har nogle problemer socialt og tillidsmæssigt.. MEN det fungerede bare ikke, da hun konstant blev smidt over i en fremmedes arme, fordi der ikke var nogen fast gæstedagpleje til hende.. Det har desværre nok sat sine spor hos hende, så hun er blevet rigtig usikker på det hele, når hun kommer et nyt sted hen.. 

Vores søn går i dagpleje lige nu, da der ikke var plads i vuggestuen, men han skal starte vuggestue her 1. Juli.. Og det tænker jeg er det helt rigtige for ham, da han er yderst social og har det helt fint med mange mennesker omkring sig og mange børn at lege med.. Og vi slipper for at komme i klemme med pasning langt væk i tilfælde af dagolejers fridag/sygdom, når nu vi ikke har nogen bil lige pt.

Så der er jo fordele og ulemper ved begge, men det afhænger helt bestemt af barnets behov, synes jeg 

Anmeld Citér

22. april 2022

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg synes ikke det kan stilles sådan op. 

Der findes fantastiske dagpleje mødre der aldrig er syge og hvor børnene har det som blommen i et æg - dem ville jeg vælge over enhver vuggestue. 

Men der findes også fantastiske vuggestuer, hvor det er de samme omsorgsfulde voksne børnene ser og hvor der er masser at lege med. 

Der findes også dårlige dagplejer, der slet ikke har forstand på børns udvikling oh trivsel og hvor børnenes kastes rundt i gæstedagpleje. 
Ligeså findes der vuggestuer der er så store at børnene mødes af nye voksne hver dag of hvor der er dårlige normeringer der stresser børnene. 

Fordel ved dagpleje: samme voksen hele dagen og børn, samme sted. Familiær stemning. 
Fordel ved vuggestue: Uddannet personale, hurtig hjælp hed udfordringer, mere fleksible åbningstider. Mange legekammerater. 

Ulemper ved dagpleje: risiko for at skulle i gæstedagpleje hos en man ikke kender, ikke uddannet personale, begrænset åbningstid, ikke altid der er børn der matcher aldersmæssigt. 
Ulemper ved vuggestue: flere voksne børnene skal forholde sig til i løbet af en dag,  flere børn dvs mere uro, ved dårlig normering er det brandslukning i hverdagen. 

Jeg er for begge dele, men ville aldrig sende mine børn i store vuggestuer ( har arbejdet sådan et sted, med +100 børn - forfærdeligt ). Hvis jeg kendte en fantastisk dagpleje havde jeg valgt det - hvis ikke jeg kendte det havde jeg ledt efter en lille vuggestue, for selvom det så ikke er den samme voksen hele dagen så er det de samme 4-5-6 voksne børnene er sammen med hver dag, og det kan de fleste almindeligt fungerende børn godt trives i, hvis de voksne ellers er omsorgsfulde og passionerede. 

Anmeld Citér

22. april 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart

Vi bor i en kommune med en del dagplejere. De er opdelt i grupper af 4-5 dagplejere som afløser for hinanden ved sygdom og ferier og de mødes alle sammen en gang om ugen med alle børnene.

Det passede godt til vores barn, da det var lidt mere stille og roligt end vuggestue. Samtidig blev gæstedagplejerne hurtigt kendte ansigter og vi undgik problemer ved sygdom og ferier. Baseret herpå ville jeg bestemt anbefale dagpleje - men jeg har ikke nogen vuggestueerfaring at sammenligne med.

Anmeld Citér

22. april 2022

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen

Det er jo selvfølgelig et personligt valg. Men jeg ville vælge vuggestue. Selvom de kan være store med 100+ børn så er de små vuggestuebørn jo ikke sammen med alle 100 børn på en gang. Vores datter stortrives og elsker de andre børn og de søde pædagoger. For os ville det ikke fungere med en dagplejer, hvor man kan risikere hun/han er syg en uge og vores barn så skal et andet sted hen. Derudover har hun lært så meget ved at være sammen med flere forskellige voksne. Det er bare så skønt at se hende så glad. Men børn er jo forskellige. 

Anmeld Citér

22. april 2022

Anonym

Vi fik anbefalet en lokal dagplejemor af noget familie, og når vi mødte folk i området, så fik vi kun flere og flere positive tilbagemeldinger. Så vi traf faktisk valget om dagpleje, fordi det var så overvældende, hvor glade folk havde været for vores dagplejemor. Da min datter stoppede krammede jeg grædende vores dagplejemor farvel. Vi var blevet en del af en familie med hund, store teenagebørn, og hvor vi tit blev hængende om eftermiddagen eller fredagen til en kop kaffe, fordi det simpelthen bare var skønt at være der.

Og nu hvor baby i maven desværre ikke kan få samme dagplejemor, er både familien og vi rigtigt kede af det.

Men: Vores datter går i børnehave, og så forhørte vi os faktisk bare blandt forældrene på Aula, om de kendte en god, stabil dagplejemor i nærheden og der kom 2 bud, så hvis en af de to har plads, så går vi efter dagpleje igen. Sygdom i vuggestuer bliver ikke altid vikardækket - min mor har arbejdet i 5 forskellige vuggestuer og hun ville aldrig anbefale det... Så det skræmmer mig også lidt...

Anmeld Citér

22. april 2022

Soonmom

Jeg ville aldrig vælge dagpleje med 4-5 børn, da fordelingen kan risikere at være ret skæv (rent aldersmæssigt).

Vi har før brændt nallerne på en privat stordagpleje (som vi valgte netop fordi vi mente at det kunne forenige det gode fra dagpleje og det gode fra vuggestue).

Så vi vælger vuggestue, dog ikke en stor vuggestue, men en med max 12 børn, ellers bliver det for stort

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.