Børn afsted i ferie selvom jeg er på barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Soonmom skriver:

Fordi det er en fordel at så mange så muligt af personalet kan holde ferie i ferierne hvor der er meget få børn fremfor udenfor ferien hvor der er mange børn.

Bonus info: Ofte når forældrene siger at de holder ferie på et senere tidspunkt så sker det  ikke.

Børn har brug for ferie så de kan lade op, det når de ikke med en fridag i ny og næ, det kender vi jo også fra os selv.

Og din dagplejere må selvfølgelig ikke skælde dig ud, hun skal være professionel og agere derefter, dybt uprofessionelt at skælde forældre ud fordi man ikke er enige i deres handlinger, det rager jo i princippet ikke hende

Men ved at børn også holder ferie forskudt, er der også større chance for at personale kan. Det gør sku ikke stor forskel om de her to børn kommer tre dage, de skal jo ikke have en voksen til de to børn.

Fordom: forældre lyver ofte om at holde ferie. Jeg gætter på du har været rigtig mange steder siden du ved det.

Hvem siger at børnene IKKE får ferie, eller mere end en fridag? De kan også få forlænget weekend. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Soonmom skriver:

Fordi det er en fordel at så mange så muligt af personalet kan holde ferie i ferierne hvor der er meget få børn fremfor udenfor ferien hvor der er mange børn.

Bonus info: Ofte når forældrene siger at de holder ferie på et senere tidspunkt så sker det  ikke.

Børn har brug for ferie så de kan lade op, det når de ikke med en fridag i ny og næ, det kender vi jo også fra os selv.

Og din dagplejere må selvfølgelig ikke skælde dig ud, hun skal være professionel og agere derefter, dybt uprofessionelt at skælde forældre ud fordi man ikke er enige i deres handlinger, det rager jo i princippet ikke hende

En fordel for hvem? Jeg mener ikke, at institutionernes muligheder for at personaledække mest hensigtsmæssigt vejer tungere end den enkelte families tarv. Og når jeg skriver den enkelte families, ikke det enkelte barns, er det bevidst.
Dette er netop et spørgsmål om familien som helhed, hvor dit fokus udelukkende er på børnene - men det kan ikke skilles ad. Hvis mor ikke kan hænge sammen de pågældende dage og allerede forinden er utryg ved tanken om dem, påvirker det alle. Der er ikke tale om “normale” forhold for familien - det er ikke en tilbagevendende udfordring, at mor ikke kan overskue at holde ferie med sine børn. Det er en ny og enkeltstående situation med et lille nyt barn i hjemmet. Derfor virker det helt ved siden af, når du fordømmer med generaliseringer om, at børn har brug for ferie, børn skal være første prioritet osv. osv. 

De “store” børn får altså stadig fem dage fri. Lige netop i år kan de ikke få tre dage oveni dét - dette gælder for en del børn, hvis forældre arbejder de pågældende dage. At gøre dét til et spørgsmål om forkert prioritering virker mere som en principsag for dig end et reelt kig på, hvad der er på spil i familien. 

Anmeld Citér

11. marts 2022

ErDuHerIkkeSnart

Soonmom skriver:

Det har jo intet med at gøre som jeg, men det handler om at prioterer.

Lad hjemmet sejle de tre dage og nyd alle børnene, man har vel fået børn for at være sammen med dem Jeg tænker mere det handler om at nedjusterere forventningerne, en masse tøffetid, altså der behøver jo ikke ske en masse.

Ingen kan det hele på én gang, men børnene skal og bør være nr 1 priotet, så må man gemme sin middagslur og serier til efter ferien

Præcis - “jeg forstår simpelthen ikke at folk prioriterer anderledes end jeg, derfor møder jeg dem hellere med fordømmelse, end åben nysgerrighed”.

Sat på spidsen ville jeg derfor, med din logik, kunne skrive noget i retning af:

Det handler jo bare om at prioritere. Jeg forstår ikke at andre ikke prioriterer deres børn, ved at vise dem, at de kan få landets længste uddannelser, alle livets goder, masser af oplevelser og tid sammen som familie, sunde og stærke kroppe, lykkelige forældre i et harmonisk parforhold … jeg forstår slet ikke at man bare gider at lade sig nøje med at slaske rundt derhjemme og lade det hele sejle, eller nøjes med middelmådig uddannelse eller arbejde, eller en krop og et parforhold, der ikke plejes. Tænk at man har fået så mange unger, at man ikke orker at gøre sig umage. Man har vel fået børn fordi man gerne vil gøre det bedste for dem - og dén opskrift har jeg tilfældigvis! 

Nej … ovenstående går ikke rigtigt, vel? Det er nemlig ikke den bedste måde at relatere til andre mennesker på. For langt de fleste velfungerende mennesker træffer nogenlunde velovervejede beslutninger, også selvom den udenforstående ikke altid forstår, hvad årsagen er.

Når noget er nemmere for mig, end for andre, så ved jeg godt, hvor priviligeret jeg er - derfor undrer det mig ikke spor, når andre ikke kan eller vil gøre præcis som jeg selv. Og hvis jeg vil dem noget - eksempelvis i et pædagogisk ærinde - ved jeg også, at jeg sjældent er den kloge på deres liv.

Anmeld Citér

11. marts 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

TS, selvfølgelig kan du sende de to store afsted med god samvittighed. De lider bestemt ingen nød. 

Vores datter var i dus 3 dage i efterårsferien, da vi voksne skulle arbejde. Hun elskede det. Dels var de i andre lokaler end til dagligt med andet legetøj, playstations osv. Og dels var der arrangeret en spændende udflugt ud af huset hver dag. Hun havde slet ikke travlt med at komme med hjem, når jeg hentede. 

Når dine to store børn ikke er ældre, så kender de ikke en kalender og har sikkert ikke helt styr på, hvordan I normalt gør med ferier. Så jeg ville ikke gøre et stort nummer ud af det og forklare en masse. Bare sige, at I den her uge skal de det og det. Evt. høre på skole/BH om programmet for ugen og fortælle dem det. Fortælle dem om det, de skal i stedet for det, de ikke skal.

Anmeld Citér

11. marts 2022

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle, 

vi er en nybagt familie på nu fem. Påskeferien er lige om hjørnet og jeg kan ikke holde de to store hjemme i de tre dage i ferien som ikke er helligdage. Min mand har ikke fri og det hele er stadig alt for nyt for mig. 

hvordan forklarer jeg dem det? De er vant til at have fri i alle ferier, så det er nyt at de skal afsted. Jeg har ikke lyst til at give den lille “skylden” for hans ankomst skal jo helst ikke associeres med noget dårligt. Men det er jo pga ham, at de ikke kan få fuld påskeferie. 

er der nogen der har gode ideer til, hvad jeg kan sige til dem?

Mine børn har altid været afsted i industriferierne , pånær sommerferie hvor jeg til nød har kunnet få to ugers ferie, da jeg altid har arbejdet. Jeg har ikke kunnet få fri. De har aldrig klaget over at skulle afsted. Tværtimod har det været mega hyggeligt for dem. Og de har nok haft mere fri end alle de andre børn, da jeg tit har holdt dem hjemme i hverdage (jeg er sygeplejerske). Send du dem afsted med god samvittighed og så skal de nok få det hyggeligt. Jeg har aldrig hørt noget for at jeg har sendt dem afsted i ferierne og heller ikke da jeg var på barsel. Den store fik jo bare ferie på et andet tidspunkt. Det behøver jo ikke nødvendigvis at være i påsken, vinterferien eller efterårsferien. 
mine børn har elsket at være afsted. Det eneste tidspunkt de brokker sig er når jeg skal have weekendvagt og ikke er sammen med dem. Ikke engang i sommer, da jeg var tvunget til at strejke og ikke kunne holde ferie med dem brokkede de sig. Det var kun deres mor der var møghamrende ked af det. De holdte selvfølgelig ferie med deres far. 

Anmeld Citér

11. marts 2022

ErDuHerIkkeSnart

Anonym skriver:

Mine børn har altid været afsted i industriferierne , pånær sommerferie hvor jeg til nød har kunnet få to ugers ferie, da jeg altid har arbejdet. Jeg har ikke kunnet få fri. De har aldrig klaget over at skulle afsted. Tværtimod har det været mega hyggeligt for dem. Og de har nok haft mere fri end alle de andre børn, da jeg tit har holdt dem hjemme i hverdage (jeg er sygeplejerske). Send du dem afsted med god samvittighed og så skal de nok få det hyggeligt. Jeg har aldrig hørt noget for at jeg har sendt dem afsted i ferierne og heller ikke da jeg var på barsel. Den store fik jo bare ferie på et andet tidspunkt. Det behøver jo ikke nødvendigvis at være i påsken, vinterferien eller efterårsferien. 
mine børn har elsket at være afsted. Det eneste tidspunkt de brokker sig er når jeg skal have weekendvagt og ikke er sammen med dem. Ikke engang i sommer, da jeg var tvunget til at strejke og ikke kunne holde ferie med dem brokkede de sig. Det var kun deres mor der var møghamrende ked af det. De holdte selvfølgelig ferie med deres far. 

Sådan har vi også altid gjort - helt frivilligt - altså vi har holdt sommerferie med dem, for der er institutionen lukket i tre uger og vi voksne har nemt ved at få fri, men alle andre ferier har vi lagt udenfor industriferien, for dels er det super bemanding og råhygge på skemaet i børnehaven (gerne er de fx 5-8 børn til 2-3 voksne) og dertil er der dejligt roligt på vores arbejdspladser fordi andre er på ferier - så vi nyder stilheden og tager så i stedet masser af ferier og fridage på andre tidspunkter - noget af det sammen og andet forskudt så ungerne får mest muligt ud af det.

Jeg kunne ikke drømme om at føle mig tvunget til at holde ferie, når det passer “systemet” - jeg tillader mig at holde ferie, når det passer min familie. Mere institutionssamfund behøver vi vist heller ikke at blive … 

Anmeld Citér

11. marts 2022

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt

Hvis jeg stod i din situation ville jeg bare fortælle de skulle afsted de dage. Ikke nogen forklaring medmindre de spørg ind til det. 

Hvis de spørg ind så ville jeg bare sige som det er. Det ville blive ret kedeligt at være hjemme. Som det er lige nu har (babyens navn) rigtig meget brug for mors hjælp, ligesom da i også var små. Derfor besluttede jeg at i skal afsted.

Meget kan ændre sig før påske. Måske er der ikke behov for at sende dem af sted, måske kan de få korte dage. Måske er babyen i en periode der er svær og de skal være afsted hele dagen. Så derfor vil jeg vente til ugen op til med at sige det. 

Mine børn elsker at komme afsted i ferieperioder. Oftes er der en meget mere afslappet og hygge stemning.

Anmeld Citér

11. marts 2022

123nn

Profilbillede for 123nn
Soonmom skriver:

Sorry nu lyder jeg hård, så hvis du ikke ønsker et bundærligt svar , så lad være med at læse mit

Du/I har valgt at få en mere til flokken, det skal da ikke gå ud over de store?

Jeg er helt uforstående hvad som skulle hindre at du ikke kan holde ferie med tre børn ? - Hvis den lille er helt ny, sover den jo meget, så der burde jo være massere tid til de store, nuvel der kan komme stressende tidspunkter og måske lidt tv tid indregnet, men de store har da også brug del ferie . - Nyd det, det er i starten det er nemt at jonglere rundt med flere børn

Velkommen til mit liv. Jeg er også alene hele påsken med 4 børn mellem 4 mdr - 6 år og det gælder også weekender og helligdage , men en ting er sikkert, selvfølgelig skal de have ferie 

Ud i haven/på legepladsen og giv lov til noget skærm tid, så skal det nok gå 

God ferie

Hej soonmom

Jeg synes du gør dig klog på hvad der er rigtigt og forkert og det er bare ikke sådan at hvad der er rigtigt for dig er rigtigt for andre. Din virkelighed er ikke min. Ja, der er børn der holder utrolig lidt ferie, men det ved du jo ikke om er tilfældet her. Du ved jo sådanset heller ikke hvad der sker i det hjem hvor der er et barn der ikke holder frygtelig meget ferie. 
Måske skulle du tage en lidt mere løsningsorienteret har på og komme med forslag til hvordan man kan aktivere sine store børn når man har en lille baby, i stedet for at give en mor et gok i nøden for noget hun i forvejen har dårlig samvittighed med.

God weekend og håber du kan se hvad jeg mener

Anmeld Citér

11. marts 2022

Anonym

Unicorn1 skriver:

Forstår simpelthen ikke, at nogle tror, at børn aldrig får ferie, hvis de ikke holder ferie i skoleferierne .. 

Vores gamle dagplejemor var ligesådan.. Jeg fik ofte skældud over, at jeg havde brug for gæstedagpleje i skoleferierne, da jeg var gravid/sad med en nyfødt.. Men vores datter havde altså hver eneste måned min. 6 fridage udover weekender, helligdage og sygedage.. 2 af månederne havde hun hhv. 13 og 14 fridage, og de er altså kun i dagpleje Ca. 20 dage om måneden.. 

Så hvorfor SKAL man absolut holde dem hjemme i skoleferierne? De kan jo ofte have fri mange andre dage/uger, så de har måske endda mere ferie end mange andre.. Det havde min datter i hvert fald.. 

Ja undskyld TS for at komme ind på noget andet, end du spørger om.. Bliver bare så harm, når jeg ser den der "børn har også brug for ferie", for som sagt så kan de altså havde ferie mange andre dage/uger end skoleferierne.. 

Du har desværre helt i det du skrive jeg har en veninde som Blev skældt ud af en pædagog i sin søns børnehave fordi hun sendte sin søn i børnehaven i skole sommerferien som min veninde sagde nu er det jo ikke alle der holder ferie samtidig og det skal sige at min veninde var  ret god til hold sin søn hjem når mulighed var der. 

til TS smide din dårlig  samvittighed væk og sende dine to stor afsted hvis du har behov for det de har bedre af at komme afsted inden at være hjemme ved deres mor som ikke har den nødvendige energi og så komme hjem om eftermiddagen til en mor som har haft mulighed for at sove i løbe af dagen med den lille

Anmeld Citér

11. marts 2022

Anonym

TS væk med den  dårlig  samvittighed du har ingen grund til at have den efter min mening  jeg synes jo netop ud fra det jeg kan læse at du tænker på de to store her og hvad der er bedst for dem i den situation du nu engang står i Vi har nu alle kun en vis procent energi at tage af det er bedre for dem at komme afsted i de her tre dage og så komme hjem om eftermiddagen til mor som har haft muligheden for at sove sammen med den lille i løbet af dagen end at være sammen med en mor som er træt og ingen energi har

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.