Børn afsted i ferie selvom jeg er på barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.391 visninger
40 svar
147 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. marts 2022

Anonym trådstarter

Hej alle, 

vi er en nybagt familie på nu fem. Påskeferien er lige om hjørnet og jeg kan ikke holde de to store hjemme i de tre dage i ferien som ikke er helligdage. Min mand har ikke fri og det hele er stadig alt for nyt for mig. 

hvordan forklarer jeg dem det? De er vant til at have fri i alle ferier, så det er nyt at de skal afsted. Jeg har ikke lyst til at give den lille “skylden” for hans ankomst skal jo helst ikke associeres med noget dårligt. Men det er jo pga ham, at de ikke kan få fuld påskeferie. 

er der nogen der har gode ideer til, hvad jeg kan sige til dem?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2022

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

Hvor gamle er de store?

Anmeld Citér

10. marts 2022

Anonym

Hvor gamle er de? Dette synes jeg er relevant i forhold til at skulle forklare dem noget eller ej. 

Og uden at lyde alt for fordomsfuld eller dømmende, er der så slet ikke mulighed for at holde dem hjemme? Hvad med bedsteforældre f.eks?
og hvad gør du egentlig i weekender hvis far har en aftale eller lignende?

i forhold til ovenstående, så ved jeg selvfølgelig ikke hvornår du har født, eller hvor gamle dine “store” børn er :-) så tag det endelig ikke ilde op.

Anmeld Citér

10. marts 2022

Anonym trådstarter

Babyen er nyfødt og de to “store” er fem og 6,5. Det er bestemt meningen at far skal kunne have aftaler osv et par timer i starten, men derfra til at være alene i 9 timer tre dage i streg med en baby der endnu ikke har rytme er lige overvældende nok for mig pt. 

bedsteforældrene arbejder stadig, så der er ikke hjælp at hente de dage. 

jeg tager det ikke ilde op, regner bestemt med at kunne have alle tre i sommerferien f.eks. Men lige nu er det hele så nyt og jeg har brug forblive at lande i det.

Anmeld Citér

10. marts 2022

Nenime

Jeg forstår så godt at du har brug for at lande Jeg har termin påskelørdag, og vores pige på 4,5 år kommer også afsted i børnehave, selvom jeg i sagens natur er hjemme. Det kan godt være andre ville handle anderledes, men vi er jo ikke alle ens - heldigvis. Mit udgangspunkt er at hver familie træffer beslutninger der passer til dem, og de kan sagtens være anderledes end hvad jeg selv ville vælge, men det gør dem ikke nødvendigvis dårlige

Tror du det er en mulighed ikke at italesætte det? Altså bare sende dem afsted? Og hvis de spørger hvorfor de ikke kan være hjemme så bare give dem et kort svar ala: “Den her gang skal du i børnehave/sfo, gad vide hvad pædagogerne har fundet på af skøre ting?”

På den måde bliver det ikke gjort til mere end det er. Det er trods alt kun 3 dage og ikke 7 ugers sommerferie  

Anmeld Citér

10. marts 2022

Kastanje

Jeg tror man skal smide den dårlige samvittighed væk. De laver typisk nogle super hyggelige ting. I vinterferien var mine drenge i trampolinland, skøjtehal, lavede bålpandekager osv osv. de spillede også Playstation en dag derhenne. jeg ville se skemaet over aktiviteterne og så “sælge” det som noget enormt sjovt. 

Anmeld Citér

10. marts 2022

Soonmom

Sorry nu lyder jeg hård, så hvis du ikke ønsker et bundærligt svar , så lad være med at læse mit

Du/I har valgt at få en mere til flokken, det skal da ikke gå ud over de store?

Jeg er helt uforstående hvad som skulle hindre at du ikke kan holde ferie med tre børn ? - Hvis den lille er helt ny, sover den jo meget, så der burde jo være massere tid til de store, nuvel der kan komme stressende tidspunkter og måske lidt tv tid indregnet, men de store har da også brug del ferie . - Nyd det, det er i starten det er nemt at jonglere rundt med flere børn

Velkommen til mit liv. Jeg er også alene hele påsken med 4 børn mellem 4 mdr - 6 år og det gælder også weekender og helligdage , men en ting er sikkert, selvfølgelig skal de have ferie 

Ud i haven/på legepladsen og giv lov til noget skærm tid, så skal det nok gå 

God ferie

Anmeld Citér

10. marts 2022

HappyCamper

Soonmom skriver:

Sorry nu lyder jeg hård, så hvis du ikke ønsker et bundærligt svar , så lad være med at læse mit

Jeg er helt uforstående hvad som skulle hindre at du ikke kan holde ferie med tre børn ? - Hvis den lille er helt ny, sover den jo meget, så der burde jo være massere tid til de store, nuvel der kan komme stressende tidspunkter og måske lidt tv tid indregnet, men de store har da også brug del ferie . - Nyd det, det er i starten det er nemt at jonglere rundt med flere børn

Velkommen til mit liv. Jeg er også alene hele påsken med 4 børn mellem 4 mdr - 6 år og det gælder også weekender og helligdage , men en ting er sikkert, selvfølgelig skal de have ferie 

God ferie

For NOGEN er det den første tid med flere børn der er nem. For andre er det ikke sådan. NOGEN børn sover hele tiden i starten. Andre gør ikke.

Til TS: Mine børn har det seneste år været afsted i efterårsferien og vinterferien fordi vi ikke kunne få ferie og ikke har bedsteforældre som kan holde fri fra arbejde. Børnene elsker det. De holder fri på andre tidspunkter og sådan har vores vilkår bare været. Bare gør det som passer jeres familie bedst.. :-)

Anmeld Citér

10. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Soonmom skriver:

God ferie

Nu er det ikke alle nyfødte der sover hele tiden.

Og vi snakker om tre dage(måske korte dage) ikke flere uger.

Hvis det er to børn der har brug for masser af afbrænding af energi og de ikke har have eller andre muligheder, og hun ikke kan gå langt, så er 9 timer hver dag mange timer.

Ferie i børnehaven /SFO er da også ferie, sammen med venner.

Så fordi du kan, så kan alle. (jeg er træt af sætninger : velkommen til mit liv, selvfølgelig kan du klare det.. Du har selv sat dem i verden. Jeg klarer det med kryds og bolle.) guess what? Ikke alle voksne og børn er ens.

Hun beder om ideer til hvordan hun kan sige, ikke have dårlig samvittighed smidt i hovedet.

Anmeld Citér

10. marts 2022

Anonym

God ferie

Men det er netop DIT liv, som du skriver. Dit og ingen andres. At du “vælger”/kan/har overskud til noget andet betyder intet for TS situation  

Ingen af mine børn sov som nyfødte. Som i - slet ikke. Og jeg var helt ødelagt af hårde fødsler. Havde ikke sovet i 3 døgn da barn nr 1 var 3 dage gammel. 

Min pointe er at der mangler nuancer, når man sammenligner sig med andre. 

Skulle jeg sammenligne med dig, så ville jeg sige “prøv at bo på et hospital under corona i 2 år (delvist isolerede på 16 kvm i mange dage uden besøgende - heller ikke far eller lillebror pga corona) fordi mit barn har kræft. Først der må du igen fortælle mig om, hvis dine børn har været syge”

Og jeg vil sige, at selvom mit barn har været igennem kemo i 2 år, så var hendes 2 første leve år med sygdom og kolik ligeså slemt. Så det er jo totalt subjektivt. :-) 

Andres meninger om “hvad man burde” kunne fik mig til at tænke selvmordstanker. For jeg burde jo kunne klare mit eget barn - ik? Burde kunne klare en gåtur med barnevogn. 

Jeg glemte bare lige, at dem der sagde de ting ikke havde et alvorligt sygt barn 24/7. Det var de samme som klynkede over influenza og hoste om natten hos deres børn…. Dem der sagde de ting havde ikke børn med kolik i 2 1/2 år. 

TS beder ikke om at få en hammer i hovedet - men om hjælp til at forberede sine børn på en kortere ferier (3 dage). :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.