Børn afsted i ferie selvom jeg er på barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. marts 2022

Anonym

Tre dage mindre ferie, det klarer de nok. Og som jeg læser det, har far ferie sammen med jer i helligdagene, så I har 5 dage sammen, I kan nyde?

Til kommentaren om, at det da er nemt at have en nyfødt hjemme sammen med to store børn, så er der jo ikke nogen her der ved hvilken rytme baby har. Eller hvordan mor har det. 

Min store dreng sov nærmest hele dagen, så der havde jeg super meget overskud og ville nok ikke have tænkt over at skulle være alene med ham og større søskende. 

Min yngste sov aldrig. Jeg brugte uanede mængder tid på at få en skrigende baby til at sove, og jeg traskede nabolaget tyndt for at få ham til at sove, hvorefter jeg havde 30 min ro inden han vågnede igen og var pissesur. Når jeg indimellem var alene med min store dreng samtidig, var alting bare kaos. Og det var ikke sjovt for min store dreng hele tiden at blive tilsidesat for at jeg kunne tage mig af den lille. 

Jeg var samtidig på randen af en fødselsdepression. Jeg havde det virkelig svært, og havde brug for så meget aflastning af min mand som muligt. Hvis jeg havde udsigt til tre dage alene med begge børn på dette tidspunkt, ville jeg simpelthen ikke have overlevet det. Så den store var uden tvivl kommet af sted i børnehave i sådan en situation. 

Det betyder jo ikke at jeg ikke elsker den store, og der gik da heller ikke mange måneder før både jeg og baby fik det bedre, og vi alle fandt vores nye roller i familien, hvor sådan en situation ikke kunne hyle mig ud af den.

Så fordi du lige nu har brug for ro og tid til at lande, betyder det jo ikke at de store skal passes i ferier fremover. Og de får garanteret nogle mega hyggelige dage og kan hygge sig med en mor med overskud om eftermiddagen

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ

Vær ærlig overfor dem. Det ville jeg gøre. 
Og måske, når påsken rammer - først om fire uger! Kan meget jo ha ændret sig. Måske du kan holde dem hjemme om onsdagen? 
jeg holdt mine to ældste hjemme, da vi havde juleferie (lillebror kom i november) - jeg var fastbeluttet på, at der bare skulle fungere - at de der ferier ikke måtte sløjfes pga vi som voksne havde valgt en treer. 
det var ikke en fantastisk ferie - men alle lærte at være i det - give og tage. Mine store var 5 og 7. 
Ved ikke om det var den rigtige beslutning, for jeg var vanvittig træt husker jeg. 
men omvendt, så den dag idag, nu er mindste 4 - så Beder jeg dem tit om, at respektere at jeg skal hvile 20min hver dag. Jeg er stadig pisse træt  og det er ligesom bare blevet ‘lov’ - at mor skal hvile lidt: ellers bliver hun en omvandrende psyko  

men for at svare på dit spørgmål: være ærlig - sig, at du simpelthen skal lære baby at kende og forstå signalerne fra ham. Og at du er træt og har brug for hvile. Og at du hver dag henter tidlig - måske ku det virke? 

Anmeld Citér

10. marts 2022

Astoria

Profilbillede for Astoria
Soonmom skriver:

Det har jo intet med at gøre som jeg, men det handler om at prioterer.

Lad hjemmet sejle de tre dage og nyd alle børnene, man har vel fået børn for at være sammen med dem Jeg tænker mere det handler om at nedjusterere forventningerne, en masse tøffetid, altså der behøver jo ikke ske en masse.

Ingen kan det hele på én gang, men børnene skal og bør være nr 1 priotet, så må man gemme sin middagslur og serier til efter ferien

Helt ærligt. Børnene er første prioritet og hvad har de bedst af? At mor har det godt. Du lærer at du skal tage din maske på først i flyet. Børnene lider ingen nød af at være i børnehave i et par dage. Jeg synes heller ikke det er sympatisk at du hentyder at grunden er så at man ikke kan se serie.  

Anmeld Citér

10. marts 2022

Anonym

Jeg synes også at du skal sende dem afsted med god samvittighed. De dage med færre børn i institutionen elsker mine børn. Og hvis nu du kan mærke at du ikke kan sende dem afsted med god samvittighed kunne du måske prøve at arrangere legeaftaler for dem i stedet en af dagene. Evt på skift så du har baby og et stort barn hjemme ad gangen. 
Men jeg ville sende dem af sted hvis det var mig  og tillykke med baby. 

Anmeld Citér

10. marts 2022

Naha

Anonym skriver:

Babyen er nyfødt og de to “store” er fem og 6,5. Det er bestemt meningen at far skal kunne have aftaler osv et par timer i starten, men derfra til at være alene i 9 timer tre dage i streg med en baby der endnu ikke har rytme er lige overvældende nok for mig pt. 

bedsteforældrene arbejder stadig, så der er ikke hjælp at hente de dage. 

jeg tager det ikke ilde op, regner bestemt med at kunne have alle tre i sommerferien f.eks. Men lige nu er det hele så nyt og jeg har brug forblive at lande i det.

Nu spørg jeg måske dumt, men går den store i skole? Så kan du vel ikke med så kort varsel melde til SFO?

Jeg havde faktisk ikke tænkt så langt at jeg har 3 dage i påsken alene med en baby på ca 2,5 uge og min store pige på næsten 7 år. Jeg tager bare en dag af gangen også må vi få det bedste ud af det

Jeg har heller ikke noget netværk jeg kan trække på de dage

Anmeld Citér

10. marts 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Forstår simpelthen ikke, at nogle tror, at børn aldrig får ferie, hvis de ikke holder ferie i skoleferierne .. 

Vores gamle dagplejemor var ligesådan.. Jeg fik ofte skældud over, at jeg havde brug for gæstedagpleje i skoleferierne, da jeg var gravid/sad med en nyfødt.. Men vores datter havde altså hver eneste måned min. 6 fridage udover weekender, helligdage og sygedage.. 2 af månederne havde hun hhv. 13 og 14 fridage, og de er altså kun i dagpleje Ca. 20 dage om måneden.. 

Så hvorfor SKAL man absolut holde dem hjemme i skoleferierne? De kan jo ofte have fri mange andre dage/uger, så de har måske endda mere ferie end mange andre.. Det havde min datter i hvert fald.. 

Ja undskyld TS for at komme ind på noget andet, end du spørger om.. Bliver bare så harm, når jeg ser den der "børn har også brug for ferie", for som sagt så kan de altså havde ferie mange andre dage/uger end skoleferierne.. 

Anmeld Citér

10. marts 2022

Soonmom

Unicorn1 skriver:

Forstår simpelthen ikke, at nogle tror, at børn aldrig får ferie, hvis de ikke holder ferie i skoleferierne .. 

Vores gamle dagplejemor var ligesådan.. Jeg fik ofte skældud over, at jeg havde brug for gæstedagpleje i skoleferierne, da jeg var gravid/sad med en nyfødt.. Men vores datter havde altså hver eneste måned min. 6 fridage udover weekender, helligdage og sygedage.. 2 af månederne havde hun hhv. 13 og 14 fridage, og de er altså kun i dagpleje Ca. 20 dage om måneden.. 

Så hvorfor SKAL man absolut holde dem hjemme i skoleferierne? De kan jo ofte have fri mange andre dage/uger, så de har måske endda mere ferie end mange andre.. Det havde min datter i hvert fald.. 

Ja undskyld TS for at komme ind på noget andet, end du spørger om.. Bliver bare så harm, når jeg ser den der "børn har også brug for ferie", for som sagt så kan de altså havde ferie mange andre dage/uger end skoleferierne.. 

Fordi det er en fordel at så mange så muligt af personalet kan holde ferie i ferierne hvor der er meget få børn fremfor udenfor ferien hvor der er mange børn.

Bonus info: Ofte når forældrene siger at de holder ferie på et senere tidspunkt så sker det  ikke.

Børn har brug for ferie så de kan lade op, det når de ikke med en fridag i ny og næ, det kender vi jo også fra os selv.

Og din dagplejere må selvfølgelig ikke skælde dig ud, hun skal være professionel og agere derefter, dybt uprofessionelt at skælde forældre ud fordi man ikke er enige i deres handlinger, det rager jo i princippet ikke hende

Anmeld Citér

10. marts 2022

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte
Naha skriver:

Nu spørg jeg måske dumt, men går den store i skole? Så kan du vel ikke med så kort varsel melde til SFO?

Jeg havde faktisk ikke tænkt så langt at jeg har 3 dage i påsken alene med en baby på ca 2,5 uge og min store pige på næsten 7 år. Jeg tager bare en dag af gangen også må vi få det bedste ud af det

Jeg har heller ikke noget netværk jeg kan trække på de dage

Mon ikke man kan spørge pænt om man kan få pasning selv om man ikke har meldt barnet til? Der er jo alligevel altid mange børn der ikke dukker op trods tilmelding. Og det er vel det samme om det er børnehave eller sfo? Det er det i hvert fald ved os. Altså tilmelding til ferie

Anmeld Citér

10. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Soonmom skriver:

Det har jo intet med at gøre som jeg, men det handler om at prioterer.

Lad hjemmet sejle de tre dage og nyd alle børnene, man har vel fået børn for at være sammen med dem Jeg tænker mere det handler om at nedjusterere forventningerne, en masse tøffetid, altså der behøver jo ikke ske en masse.

Ingen kan det hele på én gang, men børnene skal og bør være nr 1 priotet, så må man gemme sin middagslur og serier til efter ferien

Så fordi de kommer af sted tre dage i påskeferien, så vil man ikke være sammen med sine børn? Come on. De kan jo have andre fridage, tidlige dage..

Du kender ikke de tre børn, så hvordan kan du sidde og sige hvordan det skal være, at moren bare skal gøre ditten og datten.

Ville du også sige til en mor der måske ikke havde sovet i flere dage, at hun bare skal tage sig Sammen?

Utroligt at fordi man vælger at sende sine børn af sted, så kommer ens børn ikke først. Mommy shaming.. Der er sku ikke meget kærlighed mellem mødre, må jeg sige.

Og bare fordi DU kan klare at springe middagslur over, betyder det ikke ALLE kan.. Og igen du aner intet om moren, børnene.. Ikke alle børn kan bare tøffe rundt, de skal ud og bevæge sig. Hvad med at du bare gør hvad du synes og lader andre om DERES børn?

Anmeld Citér

10. marts 2022

AnoAno

Du skal gøre hvad du føler er bedst for dig. Børne tager ikke skade af at komme afsted. Der er jo forældre som arbejder i ferie og ingen pasnings muligheder. Og tror nok også de vil syntes at det sjovt at komme afsted når der ikke er så mange børn på stuen

du skal slet ikke læse de negative kommentar. 

Et barn har det bedst med glade forældre. 

Afsted med dem uden dårlig samvittighed. Og hvis du bliver ked af at skulle sende dem afsted så kan du hygge dig ekstra med dem når de er hjemme. Fks lav gækkebrev til far el andre i tør tætte på. 

Det skal nok gå.

og tillykke med baby

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.