Anonym skriver:
De anbefaler at man er to med for at aflaste hinanden efterfølgende. Vi har ikke rigtigt nogen som kan hjælpe os eller tage min plads.
Jeg er ikke bange for tiden efter hans operation og vil gerne være der når det overstået, men det selve tiden op til, når de skal forberede ham, narkose og selve operationen jeg er rædselsslagen for.
Og lige præcist derfor skal du ikke være der!
Jeg ved, det er en hård besked, men du er ikke i stand til at skjule det for ham, og din angst kan have konsekvenser for ham.
Min ældste datter på snart 13 er blevet opereret i begge knæ. Første gang var hun 8 år gammel og hendes far var på forretningsrejse i USA og kunne ikke nå hjem, så jeg stod alene med både hende og hendes lillesøster. Jeg er "heldigvis" professionel patient, og god til at håndtere hospitaler og læger (og til at håndtere frygten), og det gik rigtigt fint.
Jeg fik en reaktion bagefter og måtte tage en tur, hvor jeg sad med tårer i øjnene og rystede, men først da jeg var ankommet til Farmor og Farfar og hun ikke var der.
Da hun skulle opereres i det andet knæ, var hendes far også med, han ville super gerne være der for hende denne gang. Han gjorde meget ud af at skjule at han var bange, men hun samlede op på det alligevel, og blev mere og mere nervøs. Helt galt gik det, da han skulle holde hende i hånden mens hun blev lagt i narkose, og det sidste hun husker inden hun faldt i søvn, er hendes bange far med tårer i øjnene.
Vidste du, at man kan drømme i narkose? Og at man kan tage de indtryk man får, lige inden man bliver lagt til at sove, med sig ind i drømmen? Jeg vidste det faktisk godt, jeg har selv prøvet det, men jeg havde ikke tænkt så langt.
Allerede på opvågningen fik min ellers super afbalancerede datter et regulært panikanfald, med koldsved og rystelser og hele molevitten, og den dag i dag, kan hun næsten ikke se en læge eller et hospital uden at blive bange, noget der aldrig har været et problem tidligere.
Jeg er helt sikker på, at det var hendes fars angst den dag, der var den store trigger og det hæmmer hende ret meget i dag stadigvæk.
Jeg synes det er super fint at du anerkender, at det er DIT problem og ikke din søns, og at du har rakt ud til en psykolog for hjælp. Det er helt sikkert en svær erkendelse, og det kommer nok til at blive hårdt arbejde, men i sidste ende er det det hele værd, det er jeg sikker på.
Stadigvæk mener jeg, med vores egen historie i mente, ikke at du skal med på hospitalet, eller i det mindste først komme når han kommer på opvågningen, så din angst ikke kommer til at "smitte af", som den gjorde hos os.
Herhjemme har datteren selv sagt, at hvis hun skal opereres igen, skal far ikke med før bagefter.