Deling af barsel og fuldamning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. september 2021

Kir

Altså synes debatten er meget præget af kvinder og så mænd der ikke har lyst til/mulighed for at tage barsel. Jeg synes det er fedt for mændene at de får øremærket barsel. Lige nu er de ikke sikret andet end 2 uger, så det kommer an på overenskomst og hvad arbejdspladsens syn på mænd og barsel er. Min kæreste er norsk, og han var meget overrasket over hvor få danske mænd ift norske der tager barsel.

Synes det er nogle lidt tynde argumenter med at mænd ikke har lyst og selvstændige mænd ikke kan tage barsel. Hvad med de kvinder der ikke har lyst, men gør det fordi det er bedst for barnet? Og hvad med de selvstændige kvinder der heller ikke kan tage barsel, de har måtte finde på løsninger der ikke var optimale.

Jeg kan godt se det problematiske i at hvis kvinden kun skal have barsel i 6 mdr, så kan det forstyrre amningen. Min søn var lang tid om at komme ordentligt i gang med grød og mos, så det var først da han var 7-8 mdr det rigtig kørte. Men der kan det jo være man kunne regulere barslen så kvinden tog lidt mere - det tror jeg de færreste mænd ville opponere imod. Og man kan jo stadig amme morgen, eftermiddag, aften og nat når man arbejder. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
lineog4 skriver:

Blandt andet ordi der er en forskel på mænd og kvinder i forhold til køn og arbejdsvilkår som blandt andet kan ses i lyset af barslen.

Blandt andet fordi det for nogle mænd i traditionelle mandefag er nærmest umuligt at få lov at holde mere barsel end de 14 dage omkring fødslen.

Her hjemme ville det absolut også være sur røv, manden tjener det dobbelte af mig trod min uddannelse efterhånden løber på i 9 år mere end ham.  Derudover ville han have det som en løve i et bur, hvis han skulle gå hjemme med en lille trold i 9 uger alene (og skal lige siges at han er en fantastisk far, han står for opvask og vi er absolut lige i hjemme). 

Men selvom det vil være sur røv for os, så kan jeh sagtens se det i et større perspektiv, hvor det handler om at lave en ændring bpde så kvinderne får det lettere på et arbejdsmarked i forhold til læb og vilkår, men så sandelig også så mændene kan få bedre vilkår i forhold til at kunne holde barsel.

Men det kunne man ændre på, på så mange andre måder

Anmeld Citér

15. september 2021

Kir

Synes også det er lidt sjovt at tænke på, at da jeg var spæd så havde min mor 3 mdrs barsel (og med min storesøster var det vist 2 mdr). Og så røg jeg i pasning. Jeg siger ikke at det er optimalt, og jeg er glad for at barslen er meget længere nu. Jeg siger bare, at vi er da blevet rimelig normale, velfungerende mennesker. Tror ikke man skal undervurdere hvor tilpasningsdygtige børn er.

Min mor var afsted på arb en weekend mens hun stadig ammede min søster. Min far lå og kørte en halv time hver vej hver gang hun skulle ammes. Fordi der ikke var andre muligheder. Så tænker at hvis forældre kunne klare det i 80'erne, så klarer vi nok også de her nye tiltag. Vi kan i hvert fald ikke gøre noget for at ændre det der bliver besluttet. Og forhåbentlig medfører det ligestilling og bedre vilkår for mænd ift barsel og på længere sigt en bedre løn i kvindefagene

Anmeld Citér

15. september 2021

Mig321

Anonym skriver:

Argumentet med at nogle (både mænd og kvinder) ikke "har lyst" til at tage barsel; den er SÅ tynd! I nogle tilfælde kan det ikke lade sig gøre pga sygdom og lignende, men hallo - får man et barn er der sgu ikke noget der hedder at man ikke "har lyst til barsel". Mange mænd er "heldige" at deres kærester/koner gerne vil være på barsel, men snart er der altså dårligere mulighed for at "slippe". Og det er godt! 

Jeg har sgu heller ikke "lyst" til at skifte lortebleer eller tørre op når mit barn har kastet op i sengen, eller stå op kl røvhul lørdag morgen - men det er bare en del af pakken når man får børn, og så tager man det med. En far der hellere vil sende sit barn i vuggestue meget tidligt frem for at være på barsel i 9 uger skal tænke over sine prioriteter. 

Det er skarpt formuleret. Jeg er helt enig. 

man ændrer ikke noget ved at lade stå til og fortsætte som hidtil. Og argumentet med at det er synd for børnene er helt skørt. Det fungerer i vores nabolande og så kan det også fungere her. Så må vi alle give lidt. 

og tillykke til børnene for muligheden for at se far som en primær omsorgsperson også.

Anmeld Citér

15. september 2021

lineog4

Kir skriver:

Altså synes debatten er meget præget af kvinder og så mænd der ikke har lyst til/mulighed for at tage barsel. Jeg synes det er fedt for mændene at de får øremærket barsel. Lige nu er de ikke sikret andet end 2 uger, så det kommer an på overenskomst og hvad arbejdspladsens syn på mænd og barsel er. Min kæreste er norsk, og han var meget overrasket over hvor få danske mænd ift norske der tager barsel.

Synes det er nogle lidt tynde argumenter med at mænd ikke har lyst og selvstændige mænd ikke kan tage barsel. Hvad med de kvinder der ikke har lyst, men gør det fordi det er bedst for barnet? Og hvad med de selvstændige kvinder der heller ikke kan tage barsel, de har måtte finde på løsninger der ikke var optimale.

Jeg kan godt se det problematiske i at hvis kvinden kun skal have barsel i 6 mdr, så kan det forstyrre amningen. Min søn var lang tid om at komme ordentligt i gang med grød og mos, så det var først da han var 7-8 mdr det rigtig kørte. Men der kan det jo være man kunne regulere barslen så kvinden tog lidt mere - det tror jeg de færreste mænd ville opponere imod. Og man kan jo stadig amme morgen, eftermiddag, aften og nat når man arbejder. 

Som forslaget er nu, så øremærker man 11 uger ud af de 52 til manden. Dvs. Kvinden kan være hjemme til barnet er 7-8 måneder, og vil derfor stadig kunne fuldamme til barnet et 6 måneder og stille introducere andet mad. 

Manden får ikke halvdelen af barslen/forældreorloven, der har familierne stadig en stor råderet.

Jeg tænker det her forslag har skulle være udgiftsneutralt, for det havde selvsagt jæret et ønskescenarie, at hele barslen/forældreorloven blev forlænget med de 9 uger til far.

Anmeld Citér

15. september 2021

drabo

Profilbillede for drabo
Fortvivlet skriver:

Men hvorfor skal der lovgives om noget som "skal" når der lige nu er helt lige muligheder for at dele de 32 uger? - Det har jo intet med kun om os at gøre. Men det kommer til at ramme mange familie.

Som jeg skriver ville løsningen være at barnet skulle starte i institution som ca 6 måneder, der ville ikke være andre løsninger for os. Og det ved jeg er en realitet i mange familie, i Norge er børnene også blevet yngre når de starter i institution efter de regler er blevet vedtaget, hvor er børne perspektivet henne?

Jeg tænker at kvinder som er selvstændig ligesom mænd er folk som elsker at arbejde og det måske så er modsat at manden gerne vil holde barslen? Hvilket der jo er helt lige muligheder for at de selv kan finde ud af nu.

Der bliver jo ikke ændret på dine muligheder for at få orlov, der bliver ændret på statens understøttelse af barselsorloven, hvor man ikke længere vil give kvinderne penge for at gå hjemme et år.

hvis ens mand tjener så meget at man mener han ikke kan gå hjemme på barsel, så er der jo rig mulighed for at spare op til at kvinden kan gå hjemme uden løn, ligesom mange nu vælger at forlænge orloven med 8 eller 14 uger uden ekstra dagpenge.

men det handler også om at børnene ikke er kvindens pligt, det er er forældrenes pligt og ansvar. Det er underligt at 14 ugers tvungen orlov til mor, som reglerne er idag aldrig har været påtalt som et indgreb i familiens frie ret til at vælge, men 11 uger til far er noget nær et overgreb i visse politikeres øjne.

og lur mig om ikke det bliver helt naturligt at fædre tager 11-12 ugers barsel om nogle år, måske mænd ligefrem kunne begynde at skulle forklare sig over ikke at holde barsel, som man jo skal idag, hvis man som kvinde tager mindre 8-9 måneder. 

og som mor kan man glæde sig over det tætte bånd far og barn også får lov til knytte

Anmeld Citér

15. september 2021

Altea

Jeg er kæmpe fan, og behøver ikke skrive en masse der er skrevet..

Men hvorfor er det nogle mener børn nu bliver sendt ud når de er 6 mdr?? Mange mødre vil stadig kunne holde barsel over 9 mdr, og så + de 5 ugers ferie de har været hindret i at afholde..?

At det er umuligt økonomisk har jeg svært ved at forstå - sidder man så hårdt, at man i sølle to måneder ikke kan lade en part gå på dagpenge? Så ville jeg godt nok sove skidt om natten… Vi kvinder sparer da også op, så vi ikke går ned i løn under planlagt barsel, og planlægger generelt hvordan en familieforøgelse kommer til at se ud. 

Anmeld Citér

15. september 2021

Kir

lineog4 skriver:

Som forslaget er nu, så øremærker man 11 uger ud af de 52 til manden. Dvs. Kvinden kan være hjemme til barnet er 7-8 måneder, og vil derfor stadig kunne fuldamme til barnet et 6 måneder og stille introducere andet mad. 

Manden får ikke halvdelen af barslen/forældreorloven, der har familierne stadig en stor råderet.

Jeg tænker det her forslag har skulle være udgiftsneutralt, for det havde selvsagt jæret et ønskescenarie, at hele barslen/forældreorloven blev forlænget med de 9 uger til far.

Jeg ved ikke om jeg fik formuleret mig forkert, men det var præcis min pointe

Men de 6 mdr er jo hvis mor og far deler den fælles barsel 50/50. For de har 11 uger hver og 26 fælles til deling. Men pointe var, at der kan far nok godt overtales til at dele så det ikke går ud over amningen

Anmeld Citér

15. september 2021

Kir

Altea skriver:

Jeg er kæmpe fan, og behøver ikke skrive en masse der er skrevet..

Men hvorfor er det nogle mener børn nu bliver sendt ud når de er 6 mdr?? Mange mødre vil stadig kunne holde barsel over 9 mdr, og så + de 5 ugers ferie de har været hindret i at afholde..?

At det er umuligt økonomisk har jeg svært ved at forstå - sidder man så hårdt, at man i sølle to måneder ikke kan lade en part gå på dagpenge? Så ville jeg godt nok sove skidt om natten… Vi kvinder sparer da også op, så vi ikke går ned i løn under planlagt barsel, og planlægger generelt hvordan en familieforøgelse kommer til at se ud. 

Der er jo 11 uger øremærket til hver og 26 uger til deling. Det giver 6 mdr til hver hvis de deler lige

Anmeld Citér

15. september 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Fortvivlet skriver:

Men hvorfor skal der lovgives om noget som "skal" når der lige nu er helt lige muligheder for at dele de 32 uger? - Det har jo intet med kun om os at gøre. Men det kommer til at ramme mange familie.

Som jeg skriver ville løsningen være at barnet skulle starte i institution som ca 6 måneder, der ville ikke være andre løsninger for os. Og det ved jeg er en realitet i mange familie, i Norge er børnene også blevet yngre når de starter i institution efter de regler er blevet vedtaget, hvor er børne perspektivet henne?

Jeg tænker at kvinder som er selvstændig ligesom mænd er folk som elsker at arbejde og det måske så er modsat at manden gerne vil holde barslen? Hvilket der jo er helt lige muligheder for at de selv kan finde ud af nu.

Hvorfor 6 måneder? Du vil have 37 uger samt ferie. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.