Baby17 skriver:
Helt ærligt, så synes jeg at lige netop din reference til pædagoger og sygeplejersker er skudt helt ved siden af.
Tror du virkelig at, fordi jeg som sygeplejerske, kun holder barsel i 6 måneder i stedet for 12, giver mig mere i løn og giver mere ligestilling mellem kønnene? Det tror jeg næppe. Jeg tænker ikke at politikerne eller de forhandlende parter om et par år så siger, så kære sygeplejersker, nu har i afgivet noget barsel, så nu er i endeligt mere værd i kroner og øre hver måned. Eeej, det tror jeg ikke.
Men jeg er nok i øvrigt også en af dem som ikke mener at tvang er vejen frem i et demokrati. Jeg mener at de fleste mennesker fint er i stand til at tage vare på eget liv og egne interesser.
Det er jo ikke skudt helt ved siden af. Når man forhandler ved overenskomstforhandlinger, så forhandler man jo ikke kun løn, man forhandler en lang række vilkår som omsorgsdage, barsel, seniorordninger, pension og så videre.
I de fag der har flest kvinder, er der en tendens til forholdsvis gode barsels aftaler med fuld løn i fx 6 måneder, der også gerne forhandlet muligheden for to barns syge dage mm.
Mens kigger du på de fag, hvor der er flest mænd, så er der ikke forhandlet fuld løn under barsel, de har ikke fået muligheden for den ekstra barns syg mm.
Ved at ligestille i højere grad med barslen, så de mere mandsdominerede fag formodentlig vægte en barselsaftale højere end de har gjort tidligere, og dermed måske være løntilbageholdende.
Så derfor er referencen egentlig ikke skudt ved siden af