Deling af barsel og fuldamning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. september 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
kamikaze skriver:

Jeg synes det er forfærdeligt at man synes børnene taber når de skal være sammen med sin far.

Men hvis du nu læste hvad jeg skriver så ville du vide at det ikke er det som jeg skriver.

Børnene taber fordi mange familie vil sender dem afsted i institution som 6 mdr. Og det er institutionerne slet ikke giret til rent nomeringsmæssigt.

Det er fandme synd at det koster mange børns trivsel fordi man skal have "ligestilling" (hvilket der i forvejen er, det står jo frit for at far kan tage barsel som det er nu, det eneste man går ind og gør er at tvinge det ned over hovedet på familierne 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2021

lineog4

Baby17 skriver:

Helt ærligt, så synes jeg at lige netop din reference til pædagoger og sygeplejersker er skudt helt ved siden af. 

Tror du virkelig at, fordi jeg som sygeplejerske, kun holder barsel i 6 måneder i stedet for 12, giver mig mere i løn og giver mere ligestilling mellem kønnene? Det tror jeg næppe. Jeg tænker ikke at politikerne eller de forhandlende parter om et par år så siger, så kære sygeplejersker, nu har i afgivet noget barsel, så nu er i endeligt mere værd i kroner og øre hver måned. Eeej, det tror jeg ikke. 

Men jeg er nok i øvrigt også en af dem som ikke mener at tvang er vejen frem i et demokrati. Jeg mener at de fleste mennesker fint er i stand til at tage vare på eget liv og egne interesser.

Det er jo ikke skudt helt ved siden af. Når man forhandler ved overenskomstforhandlinger, så forhandler man jo ikke kun løn, man forhandler en lang række vilkår som omsorgsdage, barsel, seniorordninger, pension og så videre.

I de fag der har flest kvinder, er der en tendens til forholdsvis gode barsels aftaler med fuld løn i fx 6 måneder, der også gerne forhandlet muligheden for to barns syge dage mm. 

Mens kigger du på de fag, hvor der er flest mænd, så er der ikke forhandlet fuld løn under barsel, de har ikke fået muligheden for den ekstra barns syg mm.

Ved at ligestille i højere grad med barslen, så de mere mandsdominerede fag formodentlig vægte en barselsaftale højere end de har gjort tidligere, og dermed måske være løntilbageholdende. 

Så derfor er referencen egentlig ikke skudt ved siden af

Anmeld Citér

15. september 2021

Fortvivlet

Anonym skriver:

Men hvorfor skulle fædrene ikke have mulighed for at tage barsel? 

Det er jo netop derfor, det her tiltag er så nødvendigt - at det ikke bliver en "kan jeg få det til at passe ind med min arbejdsgiver eller derhjemme" til, at det SELVFØLGELIG skal være normen for mænd at tage en del af barslen, så den ikke kun ligger på kvindens skuldre. Det er også kun godt for barnet og far, så den ikke kun er sammen med mor i det daglige.

Som jeg ser det, ligger hovedopgaven i at få arbejdsmarkedet til at gøre det mere attraktivt for mænd at holde barsel, dvs. at de får løn under barsel eller lign. som var de på orlov. Mange virksomheder i det private holder sig til de to øremærkede uger med fuld løn, og det er hér problemet er, for hvis der var flere uger med fuld løn, mon ikke at flere mænd så tog barsel? Det er nok også derfor, at mænd er mindre tilbøjelige til at tage barsel i dag, fordi udsigten er dagpenge (måske mange kvinder som bagland heller ikke lige støtter den, hvis det er noget, der skal spares op til - men det er en anden snak..). Det skal legitimeres for mændene at tage barsel og her kan vi håbe, at forslaget om de 9 ekstra øremærkede uger også inkluderer løn eller lign., som de andre to uger

Her er der mange årsager til at det ikke vil kunne lade sig gøre.

1. Manden har faktisk ikke lyst (hvilket er helt fair, jeg elsker barsel og har meget lyst )

2. Tjener dobbelt så meget som mig i hans alm. Job

3. Og vigtigste årsag. Han er selvstændig og en ting er at det er svært at få dagpenge som selvstændig en anden ting er også, hvad med alle folks bookinger? De booker flere år i forvejen og han kan jo ikke bare sige sur røv jeg går på barsel 

Vi trives rigtig fint i vores familiekonstalation. Far arbejder og elsker det. Jeg har primært børnene og elsker det. Ungerne trives. hvorfor er der folk oppefra som skal bestemme det?

Anmeld Citér

15. september 2021

Abracadabra

Fortvivlet skriver:

1. Manden har faktisk ikke lyst (hvilket er helt fair, jeg elsker barsel og har meget lyst )

3. Og vigtigste årsag. Han er selvstændig og en ting er at det er svært at få dagpenge som selvstændig en anden ting er også, hvad med alle folks bookinger? De booker flere år i forvejen og han kan jo ikke bare sige sur røv jeg går på barsel 

Vi trives rigtig fint i vores familiekonstalation. Far arbejder og elsker det. Jeg har primært børnene og elsker det. Ungerne trives. hvorfor er der folk oppefra som skal bestemme det?

Fordi samfundet ikke drejer sig om kun dig og din familie. 
I virkeligheden burde mulighederne for at kunne tage barsel som selvstændig forbedres - for hvad med alle de kvindelige selvstændige? Det er bare sur røv for dem? Eller skal kvinder bare undlade at blive selvstændige? 
Din mand ville jo finde en løsning, hvis han skulle. Lige nu skal han ikke, ergo finder han ikke den løsning. 

Anmeld Citér

15. september 2021

Baby17

Abracadabra skriver:

Ja, det tror jeg faktisk virkelig. 
Når mænd i højere grad skal tage ansvar for familien, vil kvinder bedre kunne fokusere på lønstigninger fremfor barsel/omsorgsdage i overenskomstforhandlinger. Som det er nu, forhandler mandefag højere løn hjem, hvor kvindefag forhandler deltid, barns anden sygedag og betalt barsel hjem. 

Ja, jeg tror, at der vil blive meget mere ligestilling af, at mænd skal tage et større ansvar i familien. 

Og du tænker ikke at grunden også kunne være at kvindefagene ofte er offentlige jobs og mandefagene ofte er private? Det tænker jeg i hvertfald er den aller største grund.

Anmeld Citér

15. september 2021

Baby17

lineog4 skriver:

Det er jo ikke skudt helt ved siden af. Når man forhandler ved overenskomstforhandlinger, så forhandler man jo ikke kun løn, man forhandler en lang række vilkår som omsorgsdage, barsel, seniorordninger, pension og så videre.

I de fag der har flest kvinder, er der en tendens til forholdsvis gode barsels aftaler med fuld løn i fx 6 måneder, der også gerne forhandlet muligheden for to barns syge dage mm. 

Mens kigger du på de fag, hvor der er flest mænd, så er der ikke forhandlet fuld løn under barsel, de har ikke fået muligheden for den ekstra barns syg mm.

Ved at ligestille i højere grad med barslen, så de mere mandsdominerede fag formodentlig vægte en barselsaftale højere end de har gjort tidligere, og dermed måske være løntilbageholdende. 

Så derfor er referencen egentlig ikke skudt ved siden af

Jeg kan godt se din pointe og forstår hvad du siger.

Men, jeg tror bare stadig ikke på at "kvindefagene" får højere løn af det her. Kvindefagenes arbejdsgiver er det offentlige og de vil ikke gå ind og give det mere i løn blot fordi vores mænd får 9 ugers mere barsel. 

Anmeld Citér

15. september 2021

lineog4

Baby17 skriver:

Jeg kan godt se din pointe og forstår hvad du siger.

Men, jeg tror bare stadig ikke på at "kvindefagene" får højere løn af det her. Kvindefagenes arbejdsgiver er det offentlige og de vil ikke gå ind og give det mere i løn blot fordi vores mænd får 9 ugers mere barsel. 

Nej formodentlig giver det ikke direkte mere i løn, men det kan give en udligning over tid, da de traditionelle mandefag kan stå til at være løntilbageholdende for at få en bedre barselsaftale.

Og det kan også betyde noget i fremtidige forhandlinger, for fx kan det være at BUPL ikke vil prioritere bedre barselsvilkår, men prioritere lønstigninger eller måske endda sælger lidt ud på barslen til fordel for lønstigninger.

I den samlede overenskomst der tager og giver man jo. Vi der står på gulvet ser ikke altid de mere usynlige ting, men de har en stor betydning fx også for lønfremskrivningen. 

Anmeld Citér

15. september 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg synes det er et vigtigt signal at sende til de brancher som desværre findes i hobetal, hvor mænd skal være heldige bare at få 2 uger fri efter fødslen uden at chefen kigger skævt til dem. Eller kollegerne for den sags skyld. 

Anmeld Citér

15. september 2021

Fortvivlet

Abracadabra skriver:

Fordi samfundet ikke drejer sig om kun dig og din familie. 
I virkeligheden burde mulighederne for at kunne tage barsel som selvstændig forbedres - for hvad med alle de kvindelige selvstændige? Det er bare sur røv for dem? Eller skal kvinder bare undlade at blive selvstændige? 
Din mand ville jo finde en løsning, hvis han skulle. Lige nu skal han ikke, ergo finder han ikke den løsning. 

Men hvorfor skal der lovgives om noget som "skal" når der lige nu er helt lige muligheder for at dele de 32 uger? - Det har jo intet med kun om os at gøre. Men det kommer til at ramme mange familie.

Som jeg skriver ville løsningen være at barnet skulle starte i institution som ca 6 måneder, der ville ikke være andre løsninger for os. Og det ved jeg er en realitet i mange familie, i Norge er børnene også blevet yngre når de starter i institution efter de regler er blevet vedtaget, hvor er børne perspektivet henne?

Jeg tænker at kvinder som er selvstændig ligesom mænd er folk som elsker at arbejde og det måske så er modsat at manden gerne vil holde barslen? Hvilket der jo er helt lige muligheder for at de selv kan finde ud af nu.

Anmeld Citér

15. september 2021

lineog4

Fortvivlet skriver:

Blandt andet ordi der er en forskel på mænd og kvinder i forhold til køn og arbejdsvilkår som blandt andet kan ses i lyset af barslen.

Blandt andet fordi det for nogle mænd i traditionelle mandefag er nærmest umuligt at få lov at holde mere barsel end de 14 dage omkring fødslen.

Her hjemme ville det absolut også være sur røv, manden tjener det dobbelte af mig trod min uddannelse efterhånden løber på i 9 år mere end ham.  Derudover ville han have det som en løve i et bur, hvis han skulle gå hjemme med en lille trold i 9 uger alene (og skal lige siges at han er en fantastisk far, han står for opvask og vi er absolut lige i hjemme). 

Men selvom det vil være sur røv for os, så kan jeh sagtens se det i et større perspektiv, hvor det handler om at lave en ændring bpde så kvinderne får det lettere på et arbejdsmarked i forhold til læb og vilkår, men så sandelig også så mændene kan få bedre vilkår i forhold til at kunne holde barsel.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.