Det her er en sejr for både mor, far, barn og samfund!
Mange siger, at staten ikke skal blande sig i hvordan barslen fordeles i de små hjem. Men fakta er, at mænd stadig tager alt for lille del af barslen, så nu vil staten altså 'nudge' fædrene til at tage mere. Man har vel at mærke stadig ret til at holde lige så meget barsel som mor som tidligere, men det er altså ikke længere på statens regning. Jeg tror at fordelingen ofte er, som den er, fordi 'sådan er det bare'. Jeg tror på at det her sætter en ny standard for hvordan 'det er'
Det er en kæmpe sejr for kvinderne i forhold til deres plads på arbejdsmarkedet. At det bliver lige så normalt for mænd at tage lang barsel gør, at kvinder i mindre grad vil blive valgt fra til en stilling alene på baggrund af deres køn og risikoen for at være en byrde for arbejdspladsen i tilfælde af en graviditet. Bare sådan en ting som manglende indbetaling til pension under barsel, stiller kvinder markant dårligere økonomisk end mænd, som tingene er nu.
Det er en sejr for mændene at de nu får mulighed for at blive en stor del af deres børns spæde liv. Jeg tror mange mænd lærer rigtig meget af at have det fulde ansvar for barnet i en periode, hvor tingene altså ikke bliver gjort på mors måde, men mændene må finde deres egne veje. Og jeg tænker at det for mange mænd bringer mere ligestilling ind i husholdningen, hvor de forhåbentligt tager større del i rengøring, tøjvask, indkøb osv. Ikke sagt at alle mænd er sådan, men man kan da blive helt chokeret over at læse de utallige debatoplæg her på siden med mænd der forventer at kvinden sørger for alt det huslige ud over hendes eget fuldtidsjob og børnepasning.
At det bliver standard at mænd holder barsel, tænker jeg også vil gøre det langt lettere for mændene faktisk at bede om barsel hos deres arbejdsgiver. Hvor det altså ikke er en rettighed mange steder, men noget man skal bede om lov til. Sådan skal det naturligvis ikke være. Min mands onkel er direktør i en stor dansk virksomhed. Da min mand fortalte at han holdt 3 mdrs barsel med vores første, var hans kommentar at "hvis én af hans medarbejdere spurgte om så lang barsel, ja så viste den pågældende medarbejder da lige hvilket ambitionsniveau han havde", underforstået en medarbejder man ikke kunne forvente blive forfremmet... Sådan en tankegang skal vi da virkelig også væk fra! Jeg blev helt chokeret.
Mange bruger argumenter som 'min mand gider ikke, min mand er selvstændig, min mand tjener mest'. Men man stiller ikke spørgsmål ved de kvinder der selv er selvstændige, ikke har den store lyst til at gå hjemme, eller er hende der tjener mest. Det er bare forventet, at hun selvfølgelig ofrer sig og går hjemme i op mod et år. I vores tilfælde tjener jeg 2-3 gange mere end min mand. Jeg får kun halv løn de første 13 uger, derefter barselsdagpenge. Så ved begge mine barsler har jeg lagt maaange penge til side på forhånd for at vi havde lidt at give af. Det kan altså også lade sig gøre for mænd for de få uger det drejer sig om. Jeg har i øvrigt ikke den store glæde af at gå længe på barsel. Så for os har det været perfekt at dele barslen.
At man trækker 9 uger fra i slutningen af barslen har nok ikke den store betydning for amningen. Til den tid er det jo meningen at barnet er godt i gang med fast føde, så mor kan amme morgen, eftermiddag, aften, nat. Det overlever de fleste børn nok. Da jeg startede i vuggestue var jeg 3 mdr, lige som alle andre børn dengang. Ikke sagt at det var godt, men sådan var forholdene jo. Hvad gjorde mødrene dengang? Jeg tænker ikke at min generation er mere syge end ellers af den grund.
Men det er da en stor sejr at flere børn nu får mere alenetid med deres far.
Jeg er helt sikker på at det nok skal blive godt når dette bliver 'new normal'